Gå til innhold

Nikon AF-D 24mm f2.8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ventle sa "meget godt optisk", og det har han rett i. Nikon sine 24 mm objektiver har alltid vært ypperlige, dette er ikke noe unntak. Jeg ser du har et 35 mm allerede, da ville jeg heller ha kjøpt et 20/2,8D, og heller beskjære for de tilfellene du trenger noe i nærheten av 24. 20/2,8D er et gammelt objektiv, men aldeles fremragende optisk. Jeg har ett jeg, det er ikke til salgs, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

I hvilke situasjoner bruker du 20mm til?

 

Når 24mm ikke er vidt nok ;) har også 35/2'en som du også har, som jeg også er veldig glad i, og behovet for noe mellom 20 og 35mm er veldig lite.

 

Bruker 20'en mest til action og litt landskap. Her er noen bilder jeg har tatt med 20mm:

 

ND3_2827-500x500.jpg

 

ND3_0243-500x500.jpg

 

Her er ett bilde som demonstrerer den ene store svakheten med 20mm 2.8. Med kraftige punktlyskilder innenfor eller rett utenfor bilderammen får du ganske stygge flares som er vanskelige å klone bort i etterbehandlingen. Dette problemet finnes dog på de fleste ultravidvinkler.

ND3_0304-500x500.jpg

 

Noen ganger er ikke 20mm vidt nok en gang. Det finnes videre, men de er både større og dyrere. Ghetto-løsningen er å ta flere bilder og sy dem sammen, begge disse to bildene er tatt på denne måten:

DSC_6621-500x500.jpg

 

Geiranger_panorama-500x500.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...