Gå til innhold

Se de siste Kodachrome-bildene


Anbefalte innlegg

Google bildesøk er sjelden en god idé til sånt. På Magnums nettsider ser du derimot et mer rettferdig utvalg. McCurry er en av verdens beste innen sin sjanger. Var på en utstilling med han for cirka et år siden, og bildene hans er fantastisk i print, når de intrikate fargene han jobber med kommer til sin rett.

 

Når det kommer til det han har gjort for akkurat denne siste filmrullen, er det ikke noe spektakulært.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Karen du prater om har tatt mange av de mest ikoniske bildene gjennom tidene, du er så på bærtur.

Kjøp deg et par fotobøker, søk litt i magnum arkivet..

 

hehe :dremel: hver sin smak - noen liker justin bieber andre liker korn :)

 

Du er offtopic - diskusjon handler om den siste rullen - ikke hva han har gjørt gjennom livet.

Lenke til kommentar

Når det gjeld kritisering av autoritetar, kan eg nemna at i følgje Steve Anchell (The Darkroom Cookbook, tredje utgåve) har ikkje Henry Cartier-Bresson kopiert opp sine eigne bilete. Ja, han trykkte på knappen og fekk det på film. Om han framkalla filmen veit eg ikkje, men han skal angiveleg ikkje ha skapt det som er verdskjend: dei kopierte bileta. Kanskje ein heller skal stilla spørsmålteikn ved denne fotografen? Eg tør ikkje tenka på kor mange filmrullar han eksponerte.

 

Eg hadde sansen for fleire at motiva frå den siste rullen. Eg har aldri høyrt om denne karen før, så noko "namntilbeding" driv eg ikkje med.

Lenke til kommentar

Har brukt mange søkefraser og det er stort sett de samme bildene som går igjen.. om dette er ikonisk skal jeg ikke uttale meg om, men jeg er iallefall ikke akkurat imponert.. :)

 

http://www.google.no...w=1886&bih=1235

han tar ikoniske portrett bilder, tror veldig få kan oppnå en hel bok med portretter ifra alle steder i verden som Steve der alle bildene har hans identitet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror noen har misforstått hensikten med dette prosjektet:

Som jeg forstår det skulle denne siste filmen (ikke gler m at det er en enkelt film det er snakk om !!!) stå igjen som et minnesmerke over Kodachrome, som er et ikon i seg selv. Hensikten var ikke å eksperimentere eller komme med noe helt annet enn man har sett før, det skulle rett og slett vise hva Kodachrome var og kunne gjøre, og være et museum i seg selv. Sett i det lyset synes jeg oppgaven er løst aldeles fortreffelig. Fargene i noen av bildene har definitivt et Kodachrome-preg over seg, langt fra nøytrale, men farger som gjør det lille ekstra i et portrett. Jeg vet 100% sikkert at jeg ikke kunne klart det samme, og har mine store tvil om at noen andre her kunne klart noe i nærheten; å lage noe som står igjen etter Kodachrome, og som flest mulig mennesker kan se på og tenke at det er synd at denne æraen er over.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tror noen har misforstått hensikten med dette prosjektet:

Som jeg forstår det skulle denne siste filmen (ikke gler m at det er en enkelt film det er snakk om !!!) stå igjen som et minnesmerke over Kodachrome, som er et ikon i seg selv. Hensikten var ikke å eksperimentere eller komme med noe helt annet enn man har sett før, det skulle rett og slett vise hva Kodachrome var og kunne gjøre, og være et museum i seg selv. Sett i det lyset synes jeg oppgaven er løst aldeles fortreffelig. Fargene i noen av bildene har definitivt et Kodachrome-preg over seg, langt fra nøytrale, men farger som gjør det lille ekstra i et portrett. Jeg vet 100% sikkert at jeg ikke kunne klart det samme, og har mine store tvil om at noen andre her kunne klart noe i nærheten; å lage noe som står igjen etter Kodachrome, og som flest mulig mennesker kan se på og tenke at det er synd at denne æraen er over.

 

Ja han løste det som ett reklame oppdrag for siste filmen. Det er ikke det han sier at han skal gjøre i filmen - han sier han tar seg fri for å gjøre noe han alltid har ønsket seg - noe for seg selv. Men ender opp med ett helt vanlig reklame oppdrag for Kodak.

 

Denne filmen er ikke noe annet en teknisk reklame av et medium - på lik linje som test bilder til Canon og Nikon. Bildene er ikke historiske pga innholdt eller historie - det er ikke noe historie i bildene - de er historiske pga de er tatt på den siste filmen.

 

For meg er alt annet en bilde og det du ser på bilde er unødvendig støy - snakker ikke bildene for seg selv og er det ingen sammenheng i serie - ja da er det bare teknisk demonstrasjon av muligheter til et fotografisk medium. Ikke missforstå meg, teknisk er oppgaven løst perfekt - men uten fotografisk verdig. Passer best på et teknisk museum for å si det slikt.

Lenke til kommentar

Hovedbilde som Akam har plukket ut vil jeg anta hadde sett jævla mye kjedeligere ut rett fra en RAW film, spesielt fargene er nok litt "overdrevet" sammenlignet med det rett ut fra Nikon D700. Personlig så hadde jeg gitt mye for å hatt ett såpass fargerikt motiv på mer enn ett plan i portfolioen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...