Gå til innhold

Hva baseres stipend på?


Anonym259235

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart søke stipend igjen ettersom at jeg skal søke VG1 på nytt. Foreldrene mine er skilt, jeg bor hos pappa og jeg har en lillebror som er 13 år gammel. Likevel fikk jeg bare 910 kroner i året som har vært. Det jeg lurer på, hva er det som stipend baseres på? Hvor mye må foreldre tjene for at du skal få hvor mye, burde man ikke få mer hvis foreldre er skilt, og alt sånt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det basers på hva den den samlede formuen til foreldrene dine. Inntekt, penger man har, og hvor mye man har av formue som f. eks hus.

 

Jeg forstår ikke helt måten de deler ut stipend på fortsatt, for familien min har en relativt dårlig økonomi. Vi har en ganske verdifull eiendom, men masse lån på den, pappa er uten jobb og moren min er lærer så tjener ikke veldig mye. Og jeg får også bare 910kr i året, mens venner jeg har som bor i villaer med skilte foreldre med gode jobber får stipend på 20000kr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det går vel på den samlede inntekten til den/de biologiske foresatte du bor hos. Derfor kan eleven fra en søskenflokk på tre, med to foreldre som tjener nokså dårlig, men akkurat for mye til sammen, ikke få stipend. Samtidig får enebarnet som bor hos sin fraskilte mor eller far som tjener nesten tilsvarende de to forrige til sammen, utbetalt. Dårlig system.

Lenke til kommentar

Formuen til mora di er eiendeler minus gjeld. Så vidt jeg vet, krever banker en høy andel egenkapital for å kunne kjøpe eiendommer ut over det første huset, så jeg vil tippe at hun har en tålelig høy formue. Men det svarer hun selvfølgelig best på selv.

 

Jeg vet ikke akkurat hvordan lånekassa regner ut stipend, men systemet deres slår veldig skjevt ut sosialt.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvordan det fungerer jeg heller. Først året på VGS fikk jeg 16k. En kamerat, som hadde det "værre" enn meg (han hadde skilte foreldre, mine bor sammen), faren hans tjente dritdårlig etc fikk bare 2k eller noe.

 

VG2 fikk jeg 8k, selv om hverken inntekten til foreldrene mine eller min bosituasjon hadde forandret seg.

Lenke til kommentar

Er det snakk om privatskole på videregående eller universitetsnivå? En bekjent av meg gikk på Vang idrettsskole i vg2. Hvis jeg husker rett, så han at prisen var 80000 kroner, men staten dekket 60000 av dem. Dermed måtte familien hans bare betale 20000 kroner. Hvis du mener privatskole på universitetsnivå, får du selvfølgelig stipend som alle andre, men jeg vet ikke om du får noe mer eller om mellomlegget til skolepengene utelukkende blir et lån. Hvis du vil ha et bedre og mer troverdig svar, bør du undersøke Lånekassa sin hjemmeside og eventuelt kontakte dem for spørsmål.

 

Skjønner ikke helt hvordan det fungerer jeg heller. Først året på VGS fikk jeg 16k. En kamerat, som hadde det "værre" enn meg (han hadde skilte foreldre, mine bor sammen), faren hans tjente dritdårlig etc fikk bare 2k eller noe.

 

VG2 fikk jeg 8k, selv om hverken inntekten til foreldrene mine eller min bosituasjon hadde forandret seg.

 

Lånekassa regner etter de inntektene og formuene som gjaldt to år tidligere. Forskjellen kan skyldes at foreldrene dine hadde større formue og/eller inntekt to år før vg2 enn de hadde tre år før vg2.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...