Gå til innhold

[Løst] Kan man kjøre disse kortene i crossfire?


vit3llu5

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg trenger litt hjelp angående et par skjermkort.

Vil det la seg gjøre å kjøre ASUS RADEON HD7970 DCII 3GB GDDR5 PCI-E og ASUS Radeon HD 7970 DCIITOP 3GB GDDR5 i CrossFire?

 

DCIITOP har 1000 MHz kjerneklokke og 400 MHz RAMDAC, mens DCII har 925 MHz og 400 MHz

 

Eller er det bare at oppbyggingen av kjøllinga på disse som er forskjellig og selvfølgelig at TOP kortet er fabrikk klokket?

 

Takker for alle innspill som gjør meg litt sikrere :)

Lenge siden jeg holdt på med dette nå...

Endret av vit3llu5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen problem å kjøre de i crossfire. Når man kjører crossfire, så vil ikke det raskeste kortet klokke ned til det treigere kortet som sli. Selv 7950 og 7970 kan fint kjøre sammen, og yte sitt maksimale.

 

et 7970 som kjøre 1000mhz vil fortsatt kjøre 1000mhz når man parrer det med et 7970 som kjører 925mhz. Jeg har personlig testet det. Har kjørt 7950 crossfire, og 7970&7950 crossfire. Bare huke av i overklokkingsprogrammet du bruker at du ikke vil synkronisere kortene.

Endret av samye83
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen problem å kjøre de i crossfire. Når man kjører crossfire, så vil ikke det raskeste kortet klokke ned til det treigere kortet som sli. Selv 7950 og 7970 kan fint kjøre sammen, og yte sitt maksimale.

 

Takk takk :) Ikke helt enig dere to men det er ikke så farlig nøye med akkurat den ytelsesdelen der tror jeg :) Tipper jeg har mer enn nok kraft i dette oppsettet :) Svakeste linken min er vel Minne Corsair Dominator DDR3 1600MHz 32GB eller CPU AMD FX-8150 8-Core

Lenke til kommentar

Takk takk Ikke helt enig dere to men det er ikke så farlig nøye med akkurat den ytelsesdelen der tror jeg Tipper jeg har mer enn nok kraft i dette oppsettet Svakeste linken min er vel Minne Corsair Dominator DDR3 1600MHz 32GB eller CPU AMD FX-8150 8-Core

 

Det ole a sa er feil, for han blander sli med crossfire. Når du f.eks googler på spørsmålet ditt, vil 80% svare som det ole a gjør. Fordi de ikke har testet det selv, og kun har lest om det.

 

Minnet ditt er ingen sinker, faktisk holder 1600mhz massevis til spill. For mer fps i spill, kan du bytte ut cpu'en din hvis du føler at det ikke er smooth nok under spilling. Om du klokker fx-8150 så yter den ganske greit til spill også. Men fortsatt et hakk under i5/i7 cpuene til intel.

 

Edit: Hva slags skjerm har du, oppløsning`? Om du kun har en skjerm med 1080p, så vil jeg ikke råde å kjøre crossfire. For et 7970 vil gi deg nok fps i de fleste spill. Jeg har en dell med 2560x1600 og gikk for crossfire. Problemet var at de spillene som krevde kraften, ble jeg plaget av microstuttering. I de spillene som var lettkjørte fikk jeg så mange fps at det ble tearing.

 

Om du har en 120hz skjerm, så er det greit å få for crossfire. Eller om du skal kjøre eyefinity med flere skjermer. Ellers vil jeg anbefale å kun kjøre et 7970, heller oppgradere når bedre kort kommer.

 

Jeg har hatt flere crossfire oppsett i den siste måneden. Ble ikke fornøyd, og har solgt unna begge 7950 kortene. Er ganske fornøyd med et overklokket 7970.

Endret av samye83
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok :)

 

Så CrossFire vil ikke dra opp FPS noe? Det går mest på CPU å utregningene den klarer, eller IKKE klarer?

Har klokket CPU til 4,23GHz, opp fra 3,6

 

Eller er det at jeg burde ta en sjekk av HK ASUS Sabertooth 990FX SB950 ?

Endret av vit3llu5
Lenke til kommentar

Det ole a sa er feil, for han blander sli med crossfire. Når du f.eks googler på spørsmålet ditt, vil 80% svare som det ole a gjør. Fordi de ikke har testet det selv, og kun har lest om det.

 

Minnet ditt er ingen sinker, faktisk holder 1600mhz massevis til spill. For mer fps i spill, kan du bytte ut cpu'en din hvis du føler at det ikke er smooth nok under spilling. Om du klokker fx-8150 så yter den ganske greit til spill også. Men fortsatt et hakk under i5/i7 cpuene til intel.

Det stemmer :) Har selv GTX 670 oppsett, har kunn kjørt single card oppsett når det gjelder ati/amd tidligere

Endret av ole a
Lenke til kommentar

Det meste av spill går greit idag på max og kun det ene TOP kortet, men opplever av og til litt "rendering" om jeg ikke husker feil var navnet på det når man kan oppleve å se litt linjer som av og til flimrer over skjermen?

Er ikke så veldig nøye på megahøy FPS, men liker å kunne kjøre alt på maks, er ikke av typen som raser gjennom spillene jeg kjøper, liker å ta min tid å nyte jobben som er gjort med spillet :)

Lenke til kommentar

Det meste av spill går greit idag på max og kun det ene TOP kortet, men opplever av og til litt "rendering" om jeg ikke husker feil var navnet på det når man kan oppleve å se litt linjer som av og til flimrer over skjermen?

Er ikke så veldig nøye på megahøy FPS, men liker å kunne kjøre alt på maks, er ikke av typen som raser gjennom spillene jeg kjøper, liker å ta min tid å nyte jobben som er gjort med spillet :)

 

Streker som flimmer over skjermen, kan være tearing. Har du sjekket hva fps i spill ligger på når du får slike linjer? Kan løse seg ved å kjøpe en 120hz skjerm. Jeg får ofte streker over skjermen, kun fordi skjermen ikke er rask nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Edit: Hva slags skjerm har du, oppløsning`? Om du kun har en skjerm med 1080p, så vil jeg ikke råde å kjøre crossfire. For et 7970 vil gi deg nok fps i de fleste spill. Jeg har en dell med 2560x1600 og gikk for crossfire. Problemet var at de spillene som krevde kraften, ble jeg plaget av microstuttering. I de spillene som var lettkjørte fikk jeg så mange fps at det ble tearing.

 

 

 

Samsung 27" LCD Syncmaster S27A550H er skjermen, 1080p ja, men går og snuser på 120Hz ja

Endret av vit3llu5
Lenke til kommentar

Samsung 27" LCD Syncmaster S27A550H er skjermen, 1080p ja, men går og snuser på 120Hz ja

Vsync er den eneste garanterte fiksen for tearing.

 

En ting som i mine øyne er viktigere enn peak FPS er minimum FPS. Ofte kan man oppleve FPS drop innimellom og det er mildt sagt irriterende. Akkurat her kan crossfire ofte gjøre store utslag.

CFX og SLI hjelper svært sjelden når det blir tungt, da er det bedre å ha en kraftigere prosessor eller senke grafikkinnstillingene. CFX og SLI er primært bra om man ønsker veldig høy framerate i spill, og blir dårligere jo lavere framerate man får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...