Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier mener at jeg ikke kan si opp leiekontrakt


DwightKS

Anbefalte innlegg

Hei,
Jeg har nå sluttet å jobbe og skal begynne på skole, derfor må jeg si opp leiekontrakten. Jeg kontaktet utleieren og han mener at kontrakten har en "Binding" og at jeg ikke kan si opp, og må betale for den avtalte leieperioden.

Jeg er ganske ung, og har lite kompetanse med juss, og trenger deres hjelp på hva jeg har rett til. Så målet er å kunne si opp denne kontrakten og ikke betale som er avtalt (Klar over at det er standard 3 mnd oppsigelse). Jeg legger til kontrakten som vedlegg slik at dere kan se hva jeg har signert under på.
Ser også på husleieloven § 9-1 - § 9-9, kan denne loven løse saken min?
Mulig at utleier har rett, men jeg må være 100% sikker.
mvh
En ganske ung gutt

Endret av DwightKS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leiekontrakten er i utgangspunktet tidsbestemt, jfr. kontraktens punkt 8. Varigheten er ti måneder. Siden varigheten er under 1 år skal du senest ved inngåelsen av avtalen opplyses skriftlig om hvorfor lovens hovedregel om minimum 3/1 år for tidsbestemte avtaler er fraveket, jfr. husleieloven pgf 9-3 (2) og (3):

 

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

 

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

 

Jeg kan ikke se at du har fått denne informasjonen i leieavtalen, som er siste mulighet for å gi den. Har du på annen måte fått den informasjonen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Leiekontrakten er i utgangspunktet tidsbestemt, jfr. kontraktens punkt 8. Varigheten er ti måneder. Siden varigheten er under 1 år skal du senest ved inngåelsen av avtalen opplyses skriftlig om hvorfor lovens hovedregel om minimum 3/1 år for tidsbestemte avtaler er fraveket, jfr. husleieloven pgf 9-3 (2) og (3):

 

 

 

Jeg kan ikke se at du har fått denne informasjonen i leieavtalen, som er siste mulighet for å gi den. Har du på annen måte fått den informasjonen?

 

Jeg har ikke fått den informasjonen på en annen måte. Kun fått kontrakten.

Lenke til kommentar

§ § 9-2. Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

 

I så fall er kontrakten såvidt jeg kan se tidsubestemt og kan sies opp.

 

For øvrig er det ikke opplyst i kontrakten at den ikke kan sies opp i leietiden, noe som er et krav for at det skal være en tidsbestemt leieavtale, jfr. husleieloven pgf 9-2 (1).

 

Takker for ditt svar!

Lenke til kommentar

For øvrig er det ikke opplyst i kontrakten at den ikke kan sies opp i leietiden, noe som er et krav for at det skal være en tidsbestemt leieavtale, jfr. husleieloven pgf 9-2 (1).

 

Nei (selv om det ikke spiller noen rolle for trådstarters situasjon).

I et slikt tilfelle vil leieavtalen fortsatt være tidsbestemt, men det vil være mulig for leier å si opp avtalen med 3 mnd oppsigelsestid. En tidsbestemt avtale kan både ha mulighet for oppsigelse i leietiden (enten hvis det er avtalt eller 3 måneder hvis ingenting er nevnt i kontrakten som her), eller være uoppsigelig (hvis det er nevnt i kontrakten), selv om det siste er mest vanlig.

 

Forskjellen på en tidsbestemt og en tidsubestemt leieavtale er ikke om den kan sies opp i leietiden eller ikke, forskjellen ligger i at en tidsbestemt leieavtalen "opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid", mens en tidsubestemt avtale forutsetter en lovlig oppsigelse fra utleier (eller fra leier) for at avtalen skal opphøre.

 

Konklusjonen blir uansett riktig, at trådstarter kan si opp med 3 måneders oppsigelsesfrist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei (selv om det ikke spiller noen rolle for trådstarters situasjon).

I et slikt tilfelle vil leieavtalen fortsatt være tidsbestemt, men det vil være mulig for leier å si opp avtalen med 3 mnd oppsigelsestid. En tidsbestemt avtale kan både ha mulighet for oppsigelse i leietiden (enten hvis det er avtalt eller 3 måneder hvis ingenting er nevnt i kontrakten som her), eller være uoppsigelig (hvis det er nevnt i kontrakten), selv om det siste er mest vanlig.

 

Forskjellen på en tidsbestemt og en tidsubestemt leieavtale er ikke om den kan sies opp i leietiden eller ikke, forskjellen ligger i at en tidsbestemt leieavtalen "opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid", mens en tidsubestemt avtale forutsetter en lovlig oppsigelse fra utleier (eller fra leier) for at avtalen skal opphøre.

 

Konklusjonen blir uansett riktig, at trådstarter kan si opp med 3 måneders oppsigelsesfrist.

 

Vel, jo. Husleieloven pgf. 9-2 (1) sier følgende:

 

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

 

Tidsbestemte kontrakter er uoppsigelige, men kan heves.

 

For TS sin del vil dette, i kombinasjon med at kontrakten strider med Husleielovens pgf. 9-3, medføre at kontrakten er tidsubestemt, og kan sies opp med 3 måneders oppsigelsesfrist.

Endret av kattungen
Lenke til kommentar

Hvis du leser quoten din en gang til, tro jeg du ser et lite punktum etter "den avtalte leietid" som sier at du tar feil.

 

Opphør ved utløp som er det som gjør at det er snakk om en tidsbestemt avtale.

 

Uoppsigelighet er noe som kan avtales i tillegg for tidsbestemte avtaler (og som hovedregel gjøres dette også).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egen mening, ikke forsvar - og sånn kommunen praktiserer. Så da er i så fall kommunens praksis gal.

 

Kommunens praksis er nok ikke gal, de har nok sørget for å skrive kontrakten riktig etter husleieloven.

 

Hele husleieloven § 9-2. sier:

 

§ 9-2. Tidsbestemte leieavtaler

 

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

 

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

 

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.

 

Det er viktig å lese de to setningene jeg har markert i sammenheng, hvis ikke blir du lurt av den misvisende bruken av "må".

 

Den litt misvisende setningen "Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid." burde nok heller vært formulert slik: "Ved utleie av bolig kan det skriftlig avtales at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid."

 

Det gir tre lovlige formuleringer i en tidsbestemt husleiekontrakt for en bolig:

 

"Leieavtalen kan ikke sies opp i den avtalte leietiden (ref § 9-2 første ledd annet punktum)."

 

Leieavtalen kan ikke sies opp i leietiden, og opphører uten oppsigelse etter den avtalte leietiden.

 

Dette er nok kommunes (lovlige) praksis, og den mest vanlige kontraksformuleringen.

 

En slik tidsbestemt kontrakt gir utleier to fordeler:

  • Ubetinget mulighet for "å bli kvitt" leier etter x år.
  • Sikkerhet for leieinntekter i x år.

 

"Leieavtalen kan sies opp av leier og utleier med en oppsigelsesfrist på x måneder (ref § 9-2 andre ledd og §§ 9-4 til 9-8)."

 

Leieavtalen kan sies opp med x måneders oppsigelsesfrist. Hvis den ikke sies opp opphører den uten oppsigelse etter den avtalte leietiden.

 

En slik tidsbestemt kontrakt gir utleier en fordel:

  • Ubetinget mulighet for "å bli kvitt" leier etter x år.

 

"[ingenting er nevnt i kontrakten.]"

 

Leieavtalen er dermed oppsigelig og har en 3 måneders oppsigelsefrist som er husleielovens standard oppsigelsesfrist. Hvis den ikke sies opp opphører den uten oppsigelse etter den avtalte leietiden.

 

En slik tidsbestemt kontrakt gir utleier en fordel:

  • Ubetinget mulighet for "å bli kvitt" leier etter x år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...