Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk VG3 som privatist?


Gjest medlem-207017

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-207017

Hvordan er samfunnsfaglig engelsk og engelsk litteratur/kultur? Hva anbefales å velge? Skal ha eksamen.

 

Hadde satt enorm pris på hjelp! :) Må søke før midnatt (privatist) :ph34r:

 

- Victoria

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tidligere har hatt internasjonal engelsk, anbefaler jeg samfunnsfaglig engelsk, da disse fagene bygger på hverandre. Faget går i all hovedsak ut på å lære om økonomiske og politiske forhold i engelskspråklige land, samt noe historie (slaver, Martin Luther King, uenigheter i Storbritannia, etc). Det engelske språkets stilling i andre land er også viktig. Stikkord: Indish English, Spanglish, kolonier, etc. Språket er selvfølgelig viktigst.

 

Synes selv det var et enkelt og greit fag å ta (tok for ordinær eksamen på VGS). Har ikke erfaring med det andre faget. Du bør dog melde deg opp snarest, pleier å være kronglete å melde seg opp på dette tidspunktet, da det er stor trafikk på serverne.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Nå er det gjort. Ble samfunnsfaglig. :o pluss internasjonal. Hadde vært helt supert om noen har noen tips i forhold til eksamen!

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Da er det fire eksamener, ja? Jeg har god erfaring med privatisteksamen i Internasjonal engelsk, pluss at jeg tar samfunnsfaglig engelsk nå i klasserom. Tips i forhold til eksamen: sørg for at du har engelsken på plass. Jeg vil påstå at dette er det aller, aller viktigste. Jeg har stålkontroll på engelsken men var litt på tynn is ifht. besvarelsen på skriftligeksamen min i fjor (så på sensorveiledningen) men klarte allikevel å få 6. I tillegg må du innlysende nok ha kontroll på pensum, og sørg for å følge leselisten.

 

Muntlig eksamen er bare litt koseprat med sensor og faglærer (forvent tema som multikulturalisme og globalisering), og du kommer til å få masse bonuspoeng om du drar inn relevante tekster fra boka eller bøker på leselisten. Leselisten varierer fra fylke til fylke, men vi skulle ihvertfall lese Q&A og The Road. Hverken faglærer eller sensor spurte om disse bøkene, men jeg dro de inn i sammenhengen uansett.

 

Samfunnsfaglig engelsk går mye på forståelse av det politiske systemet i Storbritannia og USA. Vi har fått beskjed om at vi skal lese en valgfri bok som kan relateres til samfunnet på en eller annen måte (alt fra Harry Potter til 1984) ettersom den skriftlige eksamen til våren vil inneholde en oppgave om boka. Men du må bare spørre om det er noe mer spesifikt, så kan jeg prøve å hjelpe deg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...