Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den gigantiske privatisttråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, jo sikkert uvanlig, men skal ta hele påbygg som privatist + 4 realfag, og begynner med disse tre i vår, 4 fag til høsten og 1 neste vår. Så når jeg begynte med R1 så tenkte jeg at når jeg først holder på med matte så tar jeg P2-Y også.

Endret av Anastacias
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Hvordan går det med deres fag holdt jeg på å si? Begynte godt med mine, men har ikke komt særlig langt:SS hvor mye bør man jobbe med fagene på forhånd?:O

Lenke til kommentar

Jeg har allmenn med språk, samfunnsfag og økonomi, og fagene jeg har som valgfag er Fysikk, økonomi og engelsk (2.kl).

Det siste året hadde jeg Økonomi og ledelse, og droppet ut av Engelsk på grunn av bla store uenigheter med lærer.

Det jeg lurer på er om jeg er nødt til å ta opp akkurat Engelsk? Kan jeg ta opp f.eks Psykologi?

Jeg hadde jo aldri Engelsk siste året, så det er ikke noe jeg trenger å ''forbedre''. Jeg må evt ta det opp, for å få det på vitnemålet og ha nok timer til å ha fullført studiespess.

Engelsk litteraturhistorie er både tørt og mye, i tillegg til at det er både muntlig og skriftlig. Så det beste for min del hadde jo vært om jeg kunne ta opp noe annet.

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar

Jeg har allmenn med språk, samfunnsfag og økonomi, og fagene jeg har som valgfag er Fysikk, økonomi og engelsk (2.kl).

Det siste året hadde jeg Økonomi og ledelse, og droppet ut av Engelsk på grunn av bla store uenigheter med lærer.

Det jeg lurer på er om jeg er nødt til å ta opp akkurat Engelsk? Kan jeg ta opp f.eks Psykologi?

Jeg hadde jo aldri Engelsk siste året, så det er ikke noe jeg trenger å ''forbedre''. Jeg må evt ta det opp, for å få det på vitnemålet og ha nok timer til å ha fullført studiespess.

Engelsk litteraturhistorie er både tørt og mye, i tillegg til at det er både muntlig og skriftlig. Så det beste for min del hadde jo vært om jeg kunne ta opp noe annet.

Noen som har peiling?

 

Nei du er ikke nødt til å ta opp engelsk. Så lenge du har to ulike programfag innenfor ssø/real (det må være minst to forskjellige fag fra de to ulike programområdene) som går over to år, så dekker du kravet for å få vitnemål. Så hvis du velger å ta PSY1 og PSY2 og legge disse til det "vitnemålet" du allerede "har" så er du good to go.

 

Eks.

 

FY1 + ØoL1+2 + PSY1+2 = Mulig

FY1 + ØoL1+2 + Int.Eng+Samf.Eng = Mulig

FY1 + ØoL1+2 + Int.Eng + PSY1+2 = Mulig

 

Siden du "kun" mangler engelsk fra 3. klasse trenger du "bare" å ta samfunnsfaglig engelsk/engelsk litteraturhistorie for å fullføre kravet du mangler for å få vitnemål. Jeg hadde denne fagkombinasjonen:

 

Reiseliv og Språk 1+2 (ssø)

Int.Eng + Samf.Eng (ssø)

ToppIdrett 1+2 (idrett) ekstrafag

 

2 stk ssø-programfag over to år = Vitnemål (Generelt)

 

I utgangspunktet ville jeg egentlig droppe engelsk tredje året fordi jeg synes at 3. kl. engelsken var sykt kjedelig i forhold til 2. klasse engelsk, men det var ikke mulig da jeg ikke hadde oppfyllt kravet om å ha minimum to programfag fra hvert programområde.

 

Samfunnsfaglig engelsk minner mye om fellesfaget historie, det går mye på amerikansk og britisk politikk og jeg syntes mildt sagt at det var pain in the ass, men fullt oppnåelig. Psykologi synes jeg var interessant men tørt stoff i lengden, så jeg droppet det etter et halvt år, så det kommer jo ann på hva du liker og hvilken vei du tenker å gå videre.

Lenke til kommentar

 

Noen som skal ga noen eksamener nå til våren til tross for blodpriser? :-)

 

Jeg tror ikke prisene er økt helt enda, min samboer meldte seg opp til 2P-Y nettopp og mente på at prisen var < 1000,-

 

Mulig det er kommunen som står for økningen og hun var heldig pga vi har en lat kommune, ikke vet jeg!

 

De er økt i Rogaland hvertfall, helt sinnsyke lesninger her og der. Så en som hadde betalt 11000kr for sine eksamener. :ph34r: Jeg kommer mao ikke til å ta noen privatisteksamener på en god stund etter denne våren da det er mildt sagt ran på åpenlys dag..

Lenke til kommentar

 

 

Noen som skal ga noen eksamener nå til våren til tross for blodpriser? :-)

 

Jeg tror ikke prisene er økt helt enda, min samboer meldte seg opp til 2P-Y nettopp og mente på at prisen var < 1000,-

 

Mulig det er kommunen som står for økningen og hun var heldig pga vi har en lat kommune, ikke vet jeg!

De er økt i Rogaland hvertfall, helt sinnsyke lesninger her og der. Så en som hadde betalt 11000kr for sine eksamener. :ph34r: Jeg kommer mao ikke til å ta noen privatisteksamener på en god stund etter denne våren da det er mildt sagt ran på åpenlys dag..
Vi bor I Rogaland, mulig hun kan ha bommet på prisen når hun leste. Ikke vet jeg:) Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

det er utrolig at de krever så mye for en eksamen. Skulle tro de synes det er positivt at flere ønsker å ta høyere utdannelse. Leste et sted at privatistkontoret var lei av at folk meldte seg opp til eksamen men ikke møtte og derfor økte de prisen..

Lenke til kommentar

Seneste oppdatering i prissetting av privatisteksamener er dette(ifølge min mor som har vært rådgiver i mangen år):

 

Nytt fag: 1000,-

Nytt forsøk når en ikke har karakter i faget(stryk): 1000,-

Nytt forsøk når en har karakter(forbedring): 2000,-

 

Altså om noen har betalt 2000 for ett fag de har strøket i skal dere ha tilbakebetalt en tusenlapp :)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Er det mulig å ta privatisteksamen i et annet fylke enn man har folkeregistrert adresse? Bor nå i Oslo og er overbevist om at sensorene her er strengere enn de i hjemfylket mitt Østfold. (Muntlig eksamen)

 

Skal nok være mulig. Jeg opprettet en bruker den gangen jeg bodde utenfor Sandvika, og valgte den gangen Akershus. Nå så valgte jeg først Akershus ved en feil og fikk opp 4 skoler i nærheten av den adressen jeg var registrert på. Måtte endre adresse før jeg kunne logge meg inn på Buskerud.

 

Dersom du endrer adressen, og logger deg inn på en annen fulke, så kan det gå. Karakterutskriften blir uansett levert til din adresse i folkeregisteret, om jeg ikke tar feil.

Endret av 9kelt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...