Gå til innhold

[Løst] Oppgradering av komponenter - Hva lønner seg?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp gått til innkjøp av en Asus VG278HE (http://www.dustinhom...3d-144hz-black/). Per i dag er ikke PC'n min så altfor tungt utrustet når det kommer til spesifikasjoner, da det er en stund siden jeg sist oppgraderte.

 

I dag har jeg en består maskinen av følgende prosessor og skjermkort:

 

- Intel Core i5 750 @ 4.0ghz. (Gammel, førstegen.)

- EVGA GTX 570

 

Jeg har planlagt å oppgradere begge deler, men det jeg i utgangspunktet lurer på er hva som vil gi mest ytelsesøkning i form av FPS, da den nye skjermen er relativt rask når det kommer til refresh-rate. På oppgraderingene er det snakk om enten et nytt hovedkort, Asus Maximus V Formula med en i7 3770k, eller et nytt GTX 680.

 

I teorien vil jo nytt skjermkort gi desidert mest ytelse når det kommer til FPS, men jeg er litt redd prosessoren vil bli en flaskehals. Er det noen som vet om den vil være det eller ikke?

 

TL;DR - Hva gir mest ytelse mtp. FPS: prosessor eller skjermkortoppgradering?

 

Takker for svar!

Endret av Dustoyevsky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkort. i5 750 på 4 ghz vil være mer enn nok for å drive ett GTX 680. Hadde du gått over på SLi eller et 690 kunne den blitt en flaskehlas med mindre du fikk tynet enda mer ut av den, eller oppgraderte.

 

For å si det på en annen måte: Å oppgradere HK+CPU ville i alle fall ikke gitt deg noe merkbart høyere FPS med 570 kortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hei! Jeg har nettopp gått til innkjøp av en Asus VG278HE (http://www.dustinhom...3d-144hz-black/). Per i dag er ikke PC'n min så altfor tungt utrustet når det kommer til spesifikasjoner, da det er en stund siden jeg sist oppgraderte. I dag har jeg en består maskinen av følgende prosessor og skjermkort: - Intel Core i5 750 @ 4.0ghz. (Gammel, førstegen.) - EVGA GTX 570 Jeg har planlagt å oppgradere begge deler, men det jeg i utgangspunktet lurer på er hva som vil gi mest ytelsesøkning i form av FPS, da den nye skjermen er relativt rask når det kommer til refresh-rate. På oppgraderingene er det snakk om enten et nytt hovedkort, Asus Maximus V Formula med en i7 3770k, eller et nytt GTX 680. I teorien vil jo nytt skjermkort gi desidert mest ytelse når det kommer til FPS, men jeg er litt redd prosessoren vil bli en flaskehals. Er det noen som vet om den vil være det eller ikke? TL;DR - Hva gir mest ytelse mtp. FPS: prosessor eller skjermkortoppgradering? Takker for svar!

 

Med et hvert system gjelder det å ha balanse. Hvor mye RAM har du forøvrig, og hva slags harddisk/SSD?

 

GTX 570 er fortsatt et bra kort, og du vil ikke hente så veldig mye ytelse på å oppgradere og jeg synes det er en bortkastet investering.

 

Min anbefaling: Oppgrader prosessor+hovedkort, så kan du heller hive inn og kjøpe et bedre skjermkort ved en senere annledning. Dette gir deg et mer fremtidsrettet system. Derimot, hvis du ønsker mest mulig FPS her og nå, så vil et GTX 680 gi deg det i større grad enn en ny prosessor. Men spørsmålet er om du sliter med ytelsen du får fra 570-kortet i dag?

 

Hvilken ytelsesforbedring du kan forvente avhenger helt av hva slags spill du spiller.

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

Med et hvert system gjelder det å ha balanse. Hvor mye RAM har du forøvrig, og hva slags harddisk/SSD?

 

Hverken HDD eller SSD vil gi noen merkbar ytelse i spill. SSD vil korte ned lastetiden (i noen tilfeller) og kan ha minimal effekt på FSP, men ikke noe du vil merke i praksis. For generell bruk er dog SSD en svært god investering, men i forhold til TS spørsmål har det ingenting å si.

 

GTX 570 er fortsatt et bra kort, og du vil ikke hente så veldig mye ytelse på å oppgradere og jeg synes det er en bortkastet investering.

 

Feil. Jeg har et GTX 570 selv og det kommer til kort i så og si alle nyere spill som krever litt og det skal stilles opp til high + AA og evt. AO. Jeg gidder ikke samle inn masse data fra benchmarks, men et GTX 680 vil yte fra 30-40% bedre og opp mot og over 50% bedre i enkelte spill @ 1920 så det er definitivt verdt oppgraderingen. I spill som BF3 vil forskjellen være å måtte skru av AA/AO og stille ned til high for å få brukbar FPS, mot å kunne kjøre enkelte ting på ultra + AA og AO.

 

Min anbefaling: Oppgrader prosessor+hovedkort, så kan du heller hive inn og kjøpe et bedre skjermkort ved en senere annledning.

 

Hvorfor betale dobbelt så mye når han kun trenger FPS? En fornuftig oppgradering ville heller vært å finne en 2nd hand Core i7 860, hvis hovedkortet støtter den. Uansett så er prosessoren god nok for det meste, og støtter opp til 16GB ram som også vil være mer enn nok i flere år fremover.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...