Gå til innhold

ta opp lån


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv vært i kredittkort og smålånskrisa hvor 25.000,- ble til over 80.000,- fordi jeg ikke kunne betale. Namsmann, innkreving og lønnstrekk da jeg endelig fikk meg jobb. Samtidig løp rentene som igjen betyr 2 steg frem, ett tilbake.

 

TL;DR - gjør som alle over her anbefaler. Ikke lån, få heller hjelp av familie eller få deg en jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du er 18 år og motivert - er 10.000kr en smal sak å skaffe med en enkel jobb. Det blir fort det 10 dobbelte og! Men å ta opp forbrukslån på 10.000, uten at det er krise er enkelt og greit idioti. Spesielt hvis pengene skal gå til noe banalt som en ny PC, TV, mobil eller lignende.

 

Hvis du virkelig trenger pengene, så snakk med familie og be om et privat lån. Hvis det er en unødvendig luksusvare du har planer om å kjøpe, så glem det. Skaff deg en jobb!

 

Har en voksen bekjent som satt med forbrukslån på over en million, pga feil valg i tidlig voksenliv. Det var småbeløp som gaver, regninger og ting h*n ikke egentlig hadde råd til. Når de skyhøye rentene og betalingskravene baller seg på med årene, blir fort et lite lån en plage for deg i mange mange år!

 

Men få deg en jobb, trå til ved siden av skolen en måned og vips har du 10.000kr du ikke trenger å bekymre deg for å bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom det er noe du "bare må ha" akkurat nå, sjekk om noen selger det med betalingsutsettelse i 6 eller 9 måneder, da kan du ta stilling til om du vil ha råd til det. Vil råde deg til å betale ned så mye du kan hver måned og at du forhåpentligvis vil ha råd til å betale ned hele etter endt tid.

Dersom du ikke har penger innen fristen, vil dette bety en lav nedbetaling, men ganske høy rente.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Lånet har jeg tenkt å bruke på ett bilkjøp. Så på Dnbnor sin side, at hvis jeg tok opp ett lån på 25 000, nedbetalingstid på 10 år, så måtte jeg bare betale ca 360 kr i måneden. Noen som veit om de stiller krav til inntekt? Jeg er med i ett firma, men har ikke noe fast inntekt derifra, inntekten varierer etter etterspørselen ifra kundene.

Lenke til kommentar

Å ha bil koster mye. Spar pengene til bil, så ev kjøp. Når/hvis du da må selge den fordi du ikke har råd til å ha den, så taper du ikke så mye. Mulig du ikke får like mye igjen og du dermed sitter igjen med rester på lån for noe du ikke lengre har .... ikke morsomt og veldig dårlig økonomisk valg.

 

25k på 10 år? Da har du ikke mye å rutte med tydeligvis - høres ikke ut som du egentlig har råd til å ha bil.

25k med den renten (som sikkert er flytende og sannsynlig stiger) blir totalt over 43k. Altså en meget dyr bil - en bil som igjen faller i verdi. Dobbelt tapsobjekt.

 

Du får sikkert lån, da de fleste vil tjene penger på deg - dessverre går det utover deg.

 

Så mitt råd er å tenke deg godt om ... har du virkelig råd til det?

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du trenger bilen for å komme deg til og fra jobb, i jobb e.l. kan det jo være en grei investering selv om billån er dyrt. Om du ikke har noe særlig inntekt og du ikke egentlig trenger bilen til noe vil jeg fraråde deg på det sterkeste. Prøv i alle fall å få til et privat lån hos foreldre e.l. om de stoler på deg og har midler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...