Gå til innhold

ta opp lån


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lånet har jeg tenkt å bruke på ett bilkjøp. Så på Dnbnor sin side, at hvis jeg tok opp ett lån på 25 000, nedbetalingstid på 10 år, så måtte jeg bare betale ca 360 kr i måneden. Noen som veit om de stiller krav til inntekt? Jeg er med i ett firma, men har ikke noe fast inntekt derifra, inntekten varierer etter etterspørselen ifra kundene.

 

Hvis du ikke har råd/evne til å spare opp 25 tusen for en bil, har du neppe råd til å eie den heller.

Lenke til kommentar

Takk for svar :) ja, jeg har så klart råd til å betale 3 hundre kroner hver måned i 10 år :p Men det kan jo hende banken vil ha en fast utgift å se? Kan jeg prøve å lyge på meg at jeg jobber på enten, Mcdonalds, Big Bite eller Rema 1000? I tillegg til det firmaet så mottar jeg 8000 kr i måneden, fra stipendet og moren min.

 

Du vet vel at bil er den beste kilden til forutsette og uforutsette utgifter:

 

- drivstoff

- eventuelle bompenger

- reperasjoner... tro meg, innen 2 år er sjansene store for at man må bruke mange tusen kroner

- forsikring, vil nok koste en del mer enn lånet for en i din alder som aldri har hatt bil før

- pleie, egenservice, etc

 

Så regnestykke vil bli følgende gitt at du bruker 50 liter bensin per måned, må reparere for 7200 kr på 2 år, ansvarsforsikring på 4800 kr året og bensinpris på 15 kr/l

 

bensin 750 kr

lån 400 kr

reperasjon 300 kr

årsavgift 250 kr

forsikring 400 kr

service 100 kr

 

Det vil bli 2200 kr per mnd i snitt... og tro meg, det er ett forsiktig regnestykke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bil er DYRT!

Er greit nok å kjøpe den.

Men så er det mange andre utgifter som dukker opp støtt å stadig.

Du har årsavgift på ca 3000, forsikring på 500? i måneden, drivstoff, pluss service på bil.

Blir fort en del tusenlapper bare i året ved å ha bil uten å bruke den.

Selv har jeg ikke bil ennå fordi det er meget dyrt, men har sett mye etter det og vurdere og kjøpe.

Har fast inntekt på 8000 i måneden som lærling nå.

 

Edit: Der kom Naschiboy før meg enda bedre forklart :p

Endret av Freestyle199
Lenke til kommentar

Blir vel å se deg på luksusfellen om noen år tipper jeg ;)

 

Når du er ferdig med studiene har du sikkert et godt studielån. Hvis du velger å kjøpe bil er det ikke bare lånet (+ renter) du må betale, men du kommer til å merke at det er dyrt å ha bil; bensin, alle avgifter og en bil som har falt i verdi. For å få råd til alt dette har du kanskje til og med begynt å bruke kredittkortet for å få ting til å gå rundt.

 

Og så kommer tiden for å kjøpe bolig!

 

Dette er oppskriften til å være med i Luksusfellen.

 

Anbefaler deg på det sterkeste å få deg en jobb, før du i det hele tatt tenker på å få deg bil!

 

ps: bare en kveldsvakt på en lørdag på Kiwi gir deg mellom 1000-1500 kroner. Hvis du jobber 20 vakter så har du disse 25 000!

Lenke til kommentar

Har ikke noe lønnslipp på det, pengene blir sendt over til kontoen min, men jeg kan jo skrive ut kontoutskriftene å bruke det som lønnslipp? :)

Siden dette ikke er oppført som inntekt og dermed i realiteten blir svarte penger (husker ikke helt hvor mye man kan tjene på "tjenester", men 24-36.000 i året hørtes litt for mye ut til at det er godkjent) er det ikke noen god ide å bruke det som underlag for inntekt. Banken vil uansett kredittvurdere deg før du evt. får et lån noe jeg tviler sterkt på at du vil få om du ikke har rapportert noe inntekt de(t) siste året(/ene).

 

Jeg håper de andre i tråden har gitt deg noe å tenke på i form av kloke ord (som jeg er helt enig i) og i utregninger. Selv om du fikk bilen gratis vil nok pengene fra barnepassen fullt og helt gå med til drift av bilen (og kanskje går du også i minus). Å ha bil uten inntekt går kanskje en liten stund om man bor hjemme, men om du f. eks må ha nytt eksosanlegg og får en regning på 10.000 så trenger du brått et nytt mikrolån for å betale den regninga. Utgiftene stiger da mer fordi du i tillegg må betjene lånet. Du har ingen garanti for at ikke motoren ikke streiker måneden etter og du får en verkstedregning på nye 10.000. Og så har vi snøballeffekten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...