Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye penger ville dere spandert på en bil uten noe særlig salgsverdi?


Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel bil som var inne til pkk i dag. For å få den godkjent må jeg ut med rundt 7 000 kr.

 

Det er snakk om en 93 modell, sedan i full størrelse med 1,8 liters motor og rundt 120 hk. Helt ribbet for utstyr. Den har gått 130 000 km, er rustfri, interiøret er som nytt og har nye sommer- og vinterdekk. Salgsverdien vil jeg allikevel tippe er meget lav, mye på grunn av alder og mangel på utsryr, men også fordi den har et par kosmetiske skavanker. Ser grei ut på avstand, men har et par småting som jeg vet skremmer kjøpere. Finner ingen tilsvarende biler på finn, det nærmeste jeg finner har gjerne kjørt 100 000 km lengre.

 

Ville dere spandert de 7 000 kr det koster å få den fikset, eller tatt i mot 1 500 kr og begynt å se etter ny bil?

 

Bilen blir nesten bare brukt til og fra jobb (2,3 mil hver vei). Vi har en annen bil som dekker trygg familiebil-behovet.

 

Jeg lurer også på, om dere ser helt bort i fra min situasjon, hvor grensen går for dere når det kommer til reprasjonskostnader vs. salgsverdi.

 

Takker for svar...

 

Jeg prøver å holde meg, i hvert fall, litt anonym og vil derfor ikke si noe særlig mer om bilen.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rent økonomisk er det mye å vinne på å beholde den, vil jeg tro. Den er vel "nedskrevet" for flere år siden, så alle KM med den er god økonomi, selv om 7.000,- kanskje kan virke mye. For den summen får du ikke gjort rare greiene på en ny bil, så...

 

Men sikkerhet er jo en ting å tenke på? Har skjedd en del på sikkerhetssiden siden 1993. Både aktiv og passiv sikkerhet er kraftig oppgradert. Såpass stor endring at det kan skille mellom et brukbart liv eller død....

Lenke til kommentar

Økonomisk vil det antageligvis lønne seg stort å reparere bilen. Pris på ny bil minus 8500 i ev. rep. og vrakpant gir differansen og da vet du ikke nødvendigvis hva du får.

Jeg vil konkludere med at om bilen du har nå holder en standard ikke langt fra ev. neste bil vil det lønne seg å ta kostnaden med rep. Alternativet vil vel være å bruke ganske mye mer penger for å få en nyere bil av høyere standard. Du får i alle fall ikke mye ny bil for 8500kr.

Lenke til kommentar

Alltid vanskelig å gi "riktig" svar på dette. Man kan være uheldig og bruke 7000 for å få bilen ok nå, for å få en ny feil som koster det samme eller mer kort tid etter. Når en bil er 20 år gammel, er det, etter min oppfatning, ikke noen god ide å koste på bilen mer enn halvparten av reell omsetningsverdi, men heller avskrive den helt.

Lenke til kommentar

Takker for fornuftige svar!

 

Jeg hadde i utgangspuktet trodd det skulle bli betraktelig mye dyrere å få den fikset, og var derfor klar for å kjøpe "ny" bil, men nå når det ikke er snakk om de største summene er det mye mer fristende å heller spare videre.

 

Det er liksom det som er valgene mine: bruke penge jeg har satt av (100 000 kr) på ny bil, eller bruke 7 000 kr og fortsette å spare et par år til. Billån er ikke helt min greie.

 

Akkurat nå ser det veldig ut som om det blir alternativ 2; fikse bilen og fortsette sparingen.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du ha firhjulstrekk? Bratt bakke elns?

Fordi jeg brøyter og strør om vinteren, noe som vil si at jeg må kjøre til jobb om natten før veiene er brøytet. Har klart meg i flere år med forhjulstrekk, men det har skjedd ofte at jeg har vært nære på å stå fast.

 

Nå har jeg forresten fått meg time hos verksted. Jeg går altså for å fikse den.

Endret av Phileas Fogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...