Gå til innhold

Laptop for utvikler


Anbefalte innlegg

Hei,

er på utkikk etter en ny laptop for utvikling. Har ikke særlig begrensing på budsjett, så jeg lurer på hva som er bra nå for tiden. Hvilket merke?

Vil gjerne ha en laptop som er lett å bære, mye RAM, SSD disk, en bra prosessor, bra skjerm. Er det noen merker som skiller seg ut som bedre enn andre? Noen som er mer solid enn andre? Noen jeg absolutt bør styre unna? Om jeg får et par merker å gå ut fra så kan jeg nok sammenligne mer i detaljer selv:)

Endret av viggo.navarsete
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en utvikler er det flere ting som kan være viktigere enn skjermkort, ytelse og diverse. Kode er tekst og et godt tastatur er helt kritisk. Ellers anbefaler jeg 15". Synes 13" blir for smått når du skal analysere mange tusen linjer kode, og 17" blir fort lite portabelt.

 

Så kommer det til hvilke verktøy du bruker, hvilket miljø du jobber i? Linux, OS X, windows?

 

Selv bruker jeg Macbook Pro 15" til samme formål og er veldig fornøyd. Flertallet av mine medstudenter (dataingeniører) har valgt likt som meg... men om det er riktig for deg er helt noe annet.

Jeg vil anbefale Apple, Lenovo og noen av Samsungs modeller.

Lenke til kommentar

For en utvikler er det flere ting som kan være viktigere enn skjermkort, ytelse og diverse. Kode er tekst og et godt tastatur er helt kritisk. Ellers anbefaler jeg 15". Synes 13" blir for smått når du skal analysere mange tusen linjer kode, og 17" blir fort lite portabelt.

 

Så kommer det til hvilke verktøy du bruker, hvilket miljø du jobber i? Linux, OS X, windows?

 

Selv bruker jeg Macbook Pro 15" til samme formål og er veldig fornøyd. Flertallet av mine medstudenter (dataingeniører) har valgt likt som meg... men om det er riktig for deg er helt noe annet.

Jeg vil anbefale Apple, Lenovo og noen av Samsungs modeller.

Asus Zenbook? Selv syntes jeg Apple sine tastaturer er helt HORRIBLE å skrive på
Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt en Mac(!) før, så lurer på om spranget er for stort for meg å gå heelt dit?! Ellers sikter jeg mot "proff" laptopene ja, helt klart.

Jeg har selv en 17" til hjemmebruk, og er enig i at den ikke blir portabel nok når jeg skal ut til kunder her og der mange ganger i uka. Tipper en 15" er det riktige for meg, med mulighet for å bruke en docking station.

Angående miljø så kommer jeg nok til å installere en linux variant på den, har kjørt Ubuntu de siste årene.

Lenke til kommentar

Asus Zenbook? Selv syntes jeg Apple sine tastaturer er helt HORRIBLE å skrive på

Dette er jo veldig subjektivt. Selv er jeg veldig glad i MBP sitt tastatur, men det er min mening. Trådstarter bør prøve et par maskiner.

Ellers er det viktig å se helhetlig på en maskin og ikke bare ren ytelse. Lett å se seg blind på i7 og godt skjermkort, pakket inn i dårlig plast, lav oppløsning og elendig tastatur (dama har en Asus maskin som teoretisk er en drøm, men i praksis er en plage).

 

Jeg har aldri brukt en Mac(!) før, så lurer på om spranget er for stort for meg å gå heelt dit?! Ellers sikter jeg mot "proff" laptopene ja, helt klart.

[..]

Angående miljø så kommer jeg nok til å installere en linux variant på den, har kjørt Ubuntu de siste årene.

 

Det er intet stort sprang. OSX er enkelt å forstå - og liker du det ikke, så installerer du Ubuntu :)

Når det er sagt så er både Ubuntu og OSX unix-basert og er du vant til terminalen i linux er overgangen en smal sak.

 

Men skal ikke lage dette til en apple vs røkla tråd. Jeg er glad i linux og osx, bruker windows når jeg må og bryr meg ikke stort om det står apple eller hp på maskinen - det er et verktøy i arbeidet, og det gjelder å finne et verktøy som passer DEG.

Lenke til kommentar

Den du nevnte, https://prisguiden.no/produkt/lenovo-thinkpad-t530-i7-3610qm-180gb-ssd-162731, så jo bra ut, men kunne kanskje tenkt meg 8GB RAM når jeg først kjøpte.

Jeg utvikler i Java (mest server-side), så noe touch-støtte er ikke et primært behov for meg:)

Et godt tastatur er et must ja, og at den har godt batteri og er lett å bære. Lurer på om Mac blir et for stort steg for meg siden jeg ikke har noen epler hjemme fra før.

 

Noen andre proffmaskiner som kan matche opp mot Lenovo ThinkPad T530 (med unntak av Mac..)?

Lenke til kommentar

Den du nevnte, http://www.prisguide...80gb-ssd-162731, så jo bra ut, men kunne kanskje tenkt meg 8GB RAM når jeg først kjøpte.

Jeg utvikler i Java (mest server-side), så noe touch-støtte er ikke et primært behov for meg:)

Et godt tastatur er et must ja, og at den har godt batteri og er lett å bære. Lurer på om Mac blir et for stort steg for meg siden jeg ikke har noen epler hjemme fra før.

 

Noen andre proffmaskiner som kan matche opp mot Lenovo ThinkPad T530 (med unntak av Mac..)?

Minne er som regel en ganske smal sak å oppgradere ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...