Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av grafikk-kort. 600-800 kr, eldre hw.


exonum

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg sliter litt med ytelsen i spill, og er f.eks i Assassin's Creed Revelations helt nede på low for å få litt flyt i spillet.

 

Dermed er jeg på jakt etter nytt grafikk-kort i prisklassen 600-800kr. Nåværende spesifikasjoner er:

Det er noen ting jeg lurer på:

  1. HK har PCI-Ex x16 med enten rev 1.0 el. rev 1.1; mange(alle?) skjermkortene jeg ser i prisguiden har PCI-Ex x16 2.0 eller mer. Er dette bakoverkompitabelt?
  2. Hva kan jeg forvente av et skjermkort i den prisklassen? Low-med i Assassin's Creed 3?
  3. Leverer strømforsyningen nok ampere til å drive et nyere skjermkort?
  4. Sist, men ikke minst: Hvilket skjermkort anbefales i den prisklassen (600-800kr) - og vil det prestere bedre enn det jeg har?

Takk for alle svar!

Endret av exonum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.såvidt jeg vet er nye kort bakoverkompatible med tidligere PCIe-standard. Jeg har ikke googlet dette, så svaret er med forbehold. Om noen sitter med mer konkret kunnskap håper jeg de bidrar :)

 

4. For å se på grafikkytelse mellom forskjellige grafikkbrikker er det greit å starte med tomshardware sin oversikt

 

Et konkret budsjettkort kan være et AMD HD7770 basert kort. Bla deg litt nedover på dette søket hos prisjakt

 

En annen ting er jo at din CPU er noe begrensende. Hvis du var heldig å kunne få/betale veldig lite kunne jo en ny CPU være med på forlenge levetiden til systemet ditt :)

 

3. Din PSU skal i utgangspunktet kunne takle kort som HD7770 siden dette bare krever ekstra strøm via 6-pins kontakt - altså 75w. Men i verste fall har din PSU tapt for mye effekt så du kan være uheldig å oppleve problemer

edit: tillegg

Endret av torfinns
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

CPU til ~1100 kr er dessverre 1100 kr jeg ikke har nå, så jeg krysser fingrene og håper at de to modellene (så vidt jeg kan se) ikke går ut helt enda.

 

Da tror jeg nok det blir et HD7770-kort, dersom ikke noen har noen andre tips å komme med. På denne listen over testresultater kom det ut ca 7x bedre enn mitt kort. Det må jo telle for noe! :)

 

Et lite spørsmål: Har strømforsyningen nok strøm til dette kortet? Noen som evt. kan forklare hvordan jeg sjekker dette selv?

Lenke til kommentar

Etter det Guru3D sier, så bør du ha en PSU på ca 450W for et 7770 skjermkort. Men det tar jeg med en klype salt da Legitreviews snakker om totalt 230W for et 7770 OC kort, så jeg tror nok at den 400W PSU'en din vil holde. Og 20A på 12V railen skulle holde, selv om jeg kan ta feil.

 

Alle nye skjermkort er bakover kompatible med gamle standarder etter det jeg vet, så det skal du ikke bekymre deg om. Et PCIe 3.0 kort vil virke fint på et HK som har PCIe 1.0 versjon eller 2.0 versjon.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Veldig takknemlig for de svarene jeg har fått, og kommer med et oppfølgingsspørsmål:

 

Hva er det verste som kan skjer dersom strømforsyningen ikke leverer nok strøm under idle/load? Risikerer jeg kortslutning, tjsernobyl, overoppheting eller lignende hendelser av kritisk art; eller er det såpass enkelt at strømforsyningen bare kutter helt, eller at jeg ikke får bilde?

 

Spør fordi jeg nok går til innkjøp av kortet; men vil gjerne prøve uten å måtte bestille ny PSU først dersom det er forsvarlig.

 

Edit: Presiserer at det dreier seg om denne versjonen.

Endret av exonum
Lenke til kommentar

Veldig takknemlig for de svarene jeg har fått, og kommer med et oppfølgingsspørsmål:

 

Hva er det verste som kan skjer dersom strømforsyningen ikke leverer nok strøm under idle/load? Risikerer jeg kortslutning, tjsernobyl, overoppheting eller lignende hendelser av kritisk art; eller er det såpass enkelt at strømforsyningen bare kutter helt, eller at jeg ikke får bilde?

 

Spør fordi jeg nok går til innkjøp av kortet; men vil gjerne prøve uten å måtte bestille ny PSU først dersom det er forsvarlig.

 

Edit: Presiserer at det dreier seg om denne versjonen.

 

Det verste som kan skje er vel at PC'en får hikke og låser seg, eller at PSU'en kutter. Uansett så skal du ikke ha noe problemer med det skjermkortet, Legitreviews sier at det kortet kun bruker 91 W ved idle, og 204 W ved load. Så du burde ikke ha noen problemer rmed den PSU (som er ganske bra i følge tester) og forbruk.

Lenke til kommentar

Husk at skjermkortet ikke vil yte maks, siden det er pci 3.0 og du har 1.0/1.1

 

3.0 er 3x så raskt som 1.1

 

Riktig, men ikke alltid relevant.

 

3.0 øker mengden info som kan flyttes, men som kjent støtter AMD hovedkort kun 2.0.

Det viktigste er at han har PCIe X16.

 

(ok asus har laget et med 3.0 nå)

Lenke til kommentar

Du har rett der, men vil tro han merker noe forskjell

 

Kanskje fra 1.0 til 2.0, men 3.0 vil han ikke merke forskjell på.

 

 

PCI e 1.0 16X har 4GB/sec mot 2.0 16X sine 8Gb og 3.0 16X sine 16GB/s.

 

http://www.anandtech...ocking-and-msaa

Q3SgUNv.jpg

 

Hvis du ser på den lilla så er det pci 3.0 4X som også har 4Gb/s.

Altså om jeg ikke tar helt feil:

 

PCI 3.0 4X = PCI 1.0 16X i båndbredde og da også ytelse.

 

Forskjellen er 2 fps opp til PCIe 3.0 16X

 

43816.png

 

 

Det er større forskjell i disse spillene, men igjen så lenge han har 4GB/s så er det ikke mye som skiller.

43817.png

 

 

Verdt å nevne er at testen ble kjørt med et HD7970 kort som nok bruker betydelig mer av båndbredden. Altså blir forskjellen i fps sansynligvis nærme 0 med et HD7770 om han har 4Gb/s, 8Gb/s eller 16Gb/s.

 

Moving from PCIe 2 x16 (8GB/sec) to PCIe 2 x8 (4GB/sec) does incur a generally small penalty on the 7970. However like most tests this is entirely dependent on the game itself. With games like Metro 2033 the difference is non-existent, while Battlefield 3 and Crysis only lose 2-3%, and DiRT3 suffers the most, losing 14% of its performance. DiRT3’s minimum framerates look even worse, dropping by 19%. As DiRT3 is one of our higher performing games in the first place the real world difference is not going to be that great – it’s still well above 60fps at all times – but it’s clear that in the wrong situation only having 4GB/sec of PCIe bandwidth can bottleneck a 7970.

 

Altså kun DIRT3 som egentlig ble bottlenecked med et HD7970. Tviler på at HD7770 blir det selv der..

 

PCIe 3.0 16X - foreløpig bare en gimmick..

Endret av Irathi
Lenke til kommentar

Det verste som kan skje er vel at PC'en får hikke og låser seg, eller at PSU'en kutter. Uansett så skal du ikke ha noe problemer med det skjermkortet, Legitreviews sier at det kortet kun bruker 91 W ved idle, og 204 W ved load. Så du burde ikke ha noen problemer rmed den PSU (som er ganske bra i følge tester) og forbruk.

 

Det er forbruket for hele maskinen, ikke bare skjermkortet.

Lenke til kommentar

Meget informativt innlegg Irathi, takker for det! :)

 

Da gjør jeg følgende:

 

1. River ut den ene minnebrikken, da denne kjører 667Mhz, mens de to andre kjører 800 Mhz.

2. Kjøper to nye brikker med 800 Mhz - har da totalt 4 Gb DDR 2 800 Mhz.

3. Kjøper ovennevnte Gigabyte HD 7770 OC - kort.

4. Har sett en del lovende overklokking på E6400 med stock kjøler, stock volt (jeg har dog ikke stock, jeg har en Scythe Ninja Plus, så om jeg bare klarer å finne bracketen til å montere en 120mm vifte...), hvor de får lett fra 2.13 Ghz til 2.8-3.0 Ghz.

 

Nå blir det slightly off-topic her, men kan jeg slippe unna med å beholde 667Mhz-brikken, og kun kjøpe 1Gb til av samme, ift. klokking av CPU? Da blir jo alt kjørende på 667Mhz, men vil gjøre dette så billig som mulig.

 

Formålet er som nevnt i førsteinnlegg - å spille nyere spill, da spesielt AC3, med OK innstillinger.

Endret av exonum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...