Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Avbestille en bestilt bil


Anbefalte innlegg

Halloen.

 

For noen dager siden bestilte jeg en helt ny audi a1 sportback fra audi møller. Den skal produseres i Tyskland, men produksjonen starter ikke før 14.feb, og blir levert til Norge 14.mai.

Hva skjer hvis jeg angrer bestillingen? Kan jeg si at jeg ikke vil bestille bilen likevel? I følge forbrukerloven er det slik at kjøper har rett til å avbestille, men må dekke tapet for selger ved følger av avbestillingen.

Men siden bilen fortsatt ikke er under produksjon, har jeg da muligheten til å avbestille, uten at det blir et stort tap for selgeren?

Er litt usikker på mine rettigheter som forbruker, og derfor skriver jeg her bare for å få kort og enkelt forklart på hvordan dette med avbestilling fungerer.

Jeg er fult klar over at når jeg har bilen rett foran meg, er det ihvertfall for sent å angre..

 

Og når det gjelder forsikring. Trenger jeg kasko? Hørte at det egentlig er bare nødvendig for gamle biler, eller er det bare tap for meg om jeg skulle få en bulk eller to, siden jeg taper bonus. Er det da nok med bare ansvarforsikring?

 

Setter virkelig STOR pris på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står det noe i kjøpsavtalen om avbestillingsgebyr? Hvis ikke kan selger dokumentere sitt økonomiske tap, og du blir erstatningsansvarlig for det beløpet. Se eksempel på din sak her.

 

Sakset ut:

 

"Det kan bli dyrt å avbestille. Det fikk en forbruker erfare da han ønsket å benytte seg av avbestillingsretten på bilen han hadde bestilt. I etterkant av kontraktinngåelsen så han at den nye bilen ble for kostbar, og meldte fra at han ville avbestille kjøpet. Bilen hadde en salgspris på i underkant av femhundretusen, og i den skriftlige kontrakten forbrukeren hadde undertegnet fremgikk det under avtalepunktet om avbestilling at avbestillingsgebyret var på 10 av kjøpesum. Det medførte at forbrukeren måtte ut med nesten femtitusen for en bil som ikke ble kjøpt. I et annet tilfelle der kjøper avbestilte bilen før levering, var det ikke fastsatt noe avbestillingsgebyr, men selger kunne dokumentere et fortjenestetap og forbruker måtte ut med i overkant av titusen kroner."

 

Edit: Ang. Kasko: dersom du har lån på bilen, krever banken at du har full kasko på bilen.

Endret av JaBBe
Lenke til kommentar

Står det noe i kjøpsavtalen om avbestillingsgebyr? Hvis ikke kan selger dokumentere sitt økonomiske tap, og du blir erstatningsansvarlig for det beløpet. Se eksempel på din sak her.

 

Sakset ut:

 

"Det kan bli dyrt å avbestille. Det fikk en forbruker erfare da han ønsket å benytte seg av avbestillingsretten på bilen han hadde bestilt. I etterkant av kontraktinngåelsen så han at den nye bilen ble for kostbar, og meldte fra at han ville avbestille kjøpet. Bilen hadde en salgspris på i underkant av femhundretusen, og i den skriftlige kontrakten forbrukeren hadde undertegnet fremgikk det under avtalepunktet om avbestilling at avbestillingsgebyret var på 10 av kjøpesum. Det medførte at forbrukeren måtte ut med nesten femtitusen for en bil som ikke ble kjøpt. I et annet tilfelle der kjøper avbestilte bilen før levering, var det ikke fastsatt noe avbestillingsgebyr, men selger kunne dokumentere et fortjenestetap og forbruker måtte ut med i overkant av titusen kroner."

 

oi steike!! Men er ikke dette noe en selger burde informere om før noe blir signert? Eller er dette pålagt til å være mitt eget ansvar å spørre om?

Lenke til kommentar

.

 

Står det noe i kjøpsavtalen om avbestillingsgebyr? Hvis ikke kan selger dokumentere sitt økonomiske tap, og du blir erstatningsansvarlig for det beløpet. Se eksempel på din sak her.

 

Sakset ut:

 

"Det kan bli dyrt å avbestille. Det fikk en forbruker erfare da han ønsket å benytte seg av avbestillingsretten på bilen han hadde bestilt. I etterkant av kontraktinngåelsen så han at den nye bilen ble for kostbar, og meldte fra at han ville avbestille kjøpet. Bilen hadde en salgspris på i underkant av femhundretusen, og i den skriftlige kontrakten forbrukeren hadde undertegnet fremgikk det under avtalepunktet om avbestilling at avbestillingsgebyret var på 10 av kjøpesum. Det medførte at forbrukeren måtte ut med nesten femtitusen for en bil som ikke ble kjøpt. I et annet tilfelle der kjøper avbestilte bilen før levering, var det ikke fastsatt noe avbestillingsgebyr, men selger kunne dokumentere et fortjenestetap og forbruker måtte ut med i overkant av titusen kroner."

 

Edit: Ang. Kasko: dersom du har lån på bilen, krever banken at du har full kasko på bilen.

 

takk for svaret foresten! Ikke akkurat gode nyheter for meg om jeg skulle angre bestillingen, men fikk svaret jeg var ute etter:)

Endret av jegbarespør
Lenke til kommentar

Du har ikke angrefrist på avtale som er inngått på selgers faste utsalgssted.

 

Når det gjelder forsikring, bør du ha kasko på en såpass dyr bil. Hvor grensen går må den enkelte regne på ift bonus og forsikringspremie, men alt over sånn ca 30-50.000 kan man med fordel ha bare ansvar på. Har du finansiering med pant i bilen MÅ du ha kasko.

 

Edit: Skrivefeil

Endret av zanta
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Når det gjelder forsikring, bør du ha kasko på en såpass dyr bil. Hvor grensen går må den enkelte regne på ift bonus og forsikringspremie, men alt over sånn ca 30-50.000 kan man med fordel ha bonus på. Har du finansiering med pant i bilen MÅ du ha kasko.

 

Angrefristen går under angrerettsloven som skal brukes dersom du har en vare i hendene du har betalt for og vil angre kjøpet. Dette går ikke under min sak. Jeg er klar over at jeg ikke kan angre et kjøp av en bil dersom bilen først er levert.

Men det med kasko og greier, gode tips der! Takker til deg og alle andre som svarte! :)

Lenke til kommentar

Jeg tror du kan prøve å avbestille bilen siden den ikke er i produksjon ennå,jeg kjenner en som har avbestillt 2 ganger på rad,og den andre gangen var bilen i produksjon og nå står bilen hos forhandleren i nesten 1år,men jeg tror ikke at dem fikk noe gebyr fra han som bestillte bilene.

 

Han kompisen din, var bilen han kjøpte under produksjon eller var det ferdig i butikk også var det bare å betale? Hvis han bestilte, hvor lenge etter bestillingsdagen var det til han avbestilte?

Hjertet mitt blir utrolig lettet når du sier sånne gode ord som " tror du kan prøve å avbestille siden den ikke er under produksjon enda".

Lenke til kommentar

Han kompisen din, var bilen han kjøpte under produksjon eller var det ferdig i butikk også var det bare å betale? Hvis han bestilte, hvor lenge etter bestillingsdagen var det til han avbestilte?

Hjertet mitt blir utrolig lettet når du sier sånne gode ord som " tror du kan prøve å avbestille siden den ikke er under produksjon enda".

Han kompisen din, var bilen han kjøpte under produksjon eller var det ferdig i butikk også var det bare å betale? Hvis han bestilte, hvor lenge etter bestillingsdagen var det til han avbestilte?

Hjertet mitt blir utrolig lettet når du sier sånne gode ord som " tror du kan prøve å avbestille siden den ikke er under produksjon enda".

Den første bilen var ikke i produksjon når han avbestilte den,hvor lang tid det gikk før han avbestilte bilen er jeg ikke helt sikker,den andre bilen var også bestilt etter hans ønsker og bilen var ferdig og kanskje bare uker før levering har han avbestilt den også.Jeg vet bare at han bilselgeren som solgte han bilen fikk sparken etter det.

Men jeg mener at du har fortsatt god sjanse å få avbestilt bilen hvis det var bare noen få dager siden du fikk bestilt den.

Jeg vet for eksempel at det også finnes en periode da du har mulighet å endre utstyr og til og med motor i bilen hvis du plutselig ombestemmer deg.Du må nesten bare ta en tur til forhandleren og snakke med dem.Alle de historieme jeg skrev om ovenfor gjelder Bertel O. Steen,om det gjelder Audi forhandler kan jeg ikke si noe med sikkerhet.

Lenke til kommentar

 

Og når det gjelder forsikring. Trenger jeg kasko? Hørte at det egentlig er bare nødvendig for gamle biler, eller er det bare tap for meg om jeg skulle få en bulk eller to, siden jeg taper bonus. Er det da nok med bare ansvarforsikring?

 

Det korrekte at kasko ikke er nødvendig på gamle biler. De færreste tar sjansen på å kjøre rundt i en ny bil til en halv million uten kasko.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hvordan er saken når man har en muntlig avtale, gjennom telefon og epost, at man skal kjøpe en bil og har avtalt allerede en dag til å hente bilen? Kan man da likevel avbestille? Altså ingen kontrakt er underskrivet ennå og kjøp er gjort bare gjennom telefon og epost

 

Dette var ein gamal tråd, men uansett.

Avtalerettslig speler det ingen rolle om avtalen er muntlig eller skriftlig. Og når ein også har telefonlogg og eposter til å underbygge at ein hadde inngått ei avtale så er den skriftlige kontrakta eigentleg mest ein formalitet.

Det vil sjølvsagt bli eit spørsmål om kva ein har avtalt med tanke på avbestilling, men dersom dette ikkje har blitt nærmare avtalt så faller einvanligvis tilbake på standardreglane som her betyr at du kan angre kjøpet, men du må dekke dei tapa som selgaren får som følge av at bilen ikkje blir solgt likevell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...