Gå til innhold

Hvordan leve billigst mulig?


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har flyttet for meg selv, og er ute etter tips som kan hjelpe meg i å leve så absolutt føkkings billig som mulig. Jeg er på jakt etter tips til alt, alt fra innkjøp av klær, til mat. Av ting jeg har startet med selv er bla å konsekvent handle ting på tilbud, spise meg sprekkmett de gangene jeg har tilgang på gratis mat, kutte ned festingen til minimum av hva som er mulig mens man likevel opprettholder kontakt med venner og bytte til billigste snusmerke jeg vet om (15 kr/boksen).

 

Enkelt og greit så er jeg på jakt etter tips til å kompromissløst kutte kostnader. Eneste jeg ikke vil fire på er at jeg vil spise sunn mat, slik at jeg får i meg tilstrekkelig med proteiner og vitaminer. Maten trenger ikke smake godt, så lenge den er sunn.

 

Om noen skulle lure på hvorfor jeg er villig til å leve et hundeliv for å spare penger, så har jeg skrevet en begrunnelse i spoileren under.

 

 

I November '12 kjøpte jeg meg egen leilighet. I tillegg lånte jeg 30 000 av mamma og pappa, slik at jeg skulle slippe å sprette BSU for å dekke egenkapitalkravet. Jeg kommer ikke fra verdens rikeste familie, så disse tusenlappene måtte lånes. Mamma og pappa sier hele tiden at jeg ikke skal stresse med å betale tilbake, da de vil at jeg skal ha råd til å leve også. Mamma og pappa har alltid vært slik, vært veldig generøse, og satt andre foran seg selv. Jeg klarte i Desember ganske enkelt å forstå at om jeg ikke gjorde en stor tilbakebetaling (10 000) ville familien enkelt og greit ikke ha råd til å feire jul på hytta. Så, uansett hva de sier om at det ikke haster, så ønsker jeg å betale tilbake dette lånet så fort som mulig. Fordi jeg vet at dette lånet egentlig ikke passer deres økonomi. I tillegg hater jeg lån, og vil derfor av personlige grunner gjøre opp for meg så fort som mulig.

 

Så har det seg slik at jeg har lyst til å starte et fulltids studieløp til høsten. Det vil enkelt og greit slakte inntekten min. Uavhengig om jeg søker meg til avdragsfrihet på lånet eller ei, har jeg tatt på meg store økonomiske forpliktelser, jeg har derfor satt meg et ambisiøst mål om å spare opp 100 000 innen studiestart. Som en bøffer. I tillegg til at jeg skal tilbakebetale de resterende 20 000 til mamma og pappa.

 

Jeg har +/- en 23 000 utbetalt i måneden, samt 4000 i leieinntekter. Trekker man fra avdrag på lånet, husleie, internett, strøm og månedskort har jeg igjen cirka 13 000 per måned. For å nå målet mitt så er jeg nødt til å spare 11-12 000 i måneden. Dette kombinert med en relativt strupet feriepengeutbetaling (har spleiset med arbeidsgiver på et deltidsstudie) vil bety cirka 100 000 i oppsparte penger innen skolestart. Jeg har derfor, om jeg skal nå målet mitt, en drøy tusenlapp å leve på i måneden.

 

 

 

:)

 

Edit: Om det skulle være flere fattigluser her inne, som også prøver å kutte utgifter, kan jeg jo fortelle konkret om hva jeg har gjort hittil for å spare penger.

 

- Eliminere alle matkjøp utenfor dagligvarebutikker (bye bye Narvesen)

 

- Utelukkende handle på tilbud, evt Nordfjord på Rema.

 

- Ingen flere kopper med kaffe kjøpt på takeaway-steder.

 

- Slutte å brygge min egen kaffe, jeg fyller på en termos på jobb.

 

- H-melk istedenfor ekstra lett. Nesten dobbelt så mye kalorier til samme prisen.

 

- På Rema finner man alltid skikkelig mat til småpenger (av nylige tilbud: 500g laksefillett, 30 kr, 3 for 2 på Nordfjord strimlet svinekjøtt og kjøttdeig, 2 kg ris 17 kr, om ingen bedre alternativer finnes: "Godt kjøp" kyllingfillet.

 

- Bytte ut brød med Wasa Husmann kjøpt i dobbeltpakninger

 

- Slutte å kjøpe smør (for de av oss som sverger til meierismør, ihvertfall) i bordpakninger. De i papirpakning gir deg dobbelt så mye smør (500g), til to kr mer.

 

- Sjekke parkeringsautomater og telefonkiosker for cash (eller vent, ikke gjør det om dere bor i Oslo! :ph34r: )

 

- Ta i bruk gamle klær, fremfor å kjøpe nytt.

 

- Amerikansk grønnsaksblanding, og lapskausblanding er billig og sunn mat. Rundt ti kroner, for en pose på 800 g.

Endret av Bjarnemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke planer har du med stipend/lån/lånekassa som student?

For det lånet burde du ta opp maks uansett.

Det er det beste lånet du kan eie om du så putter det i banken og bruker det på bolig ol.

 

Spørsmålet er jo hvor stor viljestyrke har du.

Skrive handleliste og kun handle dette etter en middag når du er mett osv er kun trisk for de som kjøper med ekstra ting når de handler/ er sulten + handler lite og ofte = mange ekstra ting.

 

Hvordan er det med transport?

Lenke til kommentar

Transport går via kollektivt.

 

Jeg skal selvfølgelig ta opp fullt lån som student, det lønner seg jo uansett. Med deltidsjobb, leieinntekter, og lån, burdte det nok gå å fortsatt betale ned på lånet, og ihvertfall om jeg søker avdragsfrihet. Værre er det om deltidsjobben faller bort, og om jeg av en eller annen merkelig grunn skulle bli uten leieboer. Derfor er jeg interessert i en bøffer, slik at jeg klarer meg en stund, selv om alt skulle gå til helvete.

 

Viljestyrken er ikke noe problem, jeg vil ha en god bøffer før jeg starter å studere, for å minimere sjansen for å drite meg ut med låneforpliktelsene mine. Det er viktigere for meg, enn å luksus og god mat. Så enkelt er egentlig det.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg kjøper proteinpulver i 3-4kg-spann da jeg er opptatt av å holde kostnadene nede , men innholdet i maten oppe. Dvs jeg kan spise billige ting og ta en shake så har jeg fått i meg protein til måltidet mye billigere en å hatt kjøtt ol.

 

Ellers er det å ha en / kjøpe en stor fryser, ikke 3 skuffer i et kjøleskap, det jeg sparer mest på nå.

Finner man noe på tilbud kan det fryses.

Som student er det ofte bedriftspresentasjoner / generalforsamlinger for linjeforeningene og her er det alltid gratis pizza ol om man møter på de.

 

Kyllingfilet kjøper man frossen i 2kg (159?) på first-price eller som 1kg på rema (80?) og ikke fersk gul pakke. Billigere får man den ikke og i nabolandet er det opp til 35% saltvann sprøytet inn som renner ut ved steking.

På coop er ofte frukt 40% av allerede lave priser, + medlemstilbud så et coopkort lønner seg.

På brus sparer jeg ved å kjøpe 10 stk 1,5litersflasker på coop da dette koster 100/110kr, da er det halv pris . Evt 4-6pac eller firstprice/billigmerke.

En og en 1.5liter er dobbel pris.

 

Ha med matpakke som student er det jeg tjener mest på.

De dagene jeg ikke har det og kjøper noe i kantina bruker jeg like mye penger på en dag som hele ukens matpakke.

Lenke til kommentar

War: Shakes går det en del av her også. Jeg kunne dog vært flinkere til å handle proteinene mine på tilbud. Det skal jeg huske på. Jeg har bare en integrert fryser i kjøleskapet, men inntil videre så har det holdt. Jeg lever kun sammen med en annen kar, og han bruker ikke fryseren noe særlig, så jeg har i prakis hele saken for meg selv. To-kiloen på First Price hadde jeg helt glemt,den var så vanskelig å få tak i en periode at jeg helt ga opp. Men ellers er den toppers, billig, praktisk, og av rimelig god kvalietet mener jeg å huske. Brus har jeg kutta ut, men Coop med disse medlemstilbudene er kanskje ikke så dumt :hmm: Matpakke bruker jeg allerede :)

 

festen: Ekstrajobb har jeg dessverre ikke mulighet til å anskaffe. Arbeidsdagen min varer fra 8-9 om morran til rundt halv ti om kvelden. Samt lørdager, og noen ganger også søndager. Lønna mi er også resultatbasert, så det er høyt tempo og mye press på jobben. Utenom dette har jeg også et deltidsstudie på BI å konsentrere meg om. Dette med å miste gnisten har jeg kjent mye på, spesielt i det siste. Har hatt noen uker der jeg er helt "tom". Men dette går stort sett greit, jeg har trent meg opp til å koble helt ut de gangene det er ikke er noe på agendaen.

 

:)

Lenke til kommentar

Først vil jeg gratulere med ny leilighet... morsomt :)

 

Så til noen sparetips:

 

1. Billigvariantene av fiskepinner er ofte grisebilliger, ha på krydder å stek de i hjel så smaker de godt også :)

 

2. Bunnpris har billig middag tilbud hver dag

 

3. First Price pasta/pastasaus er veldig billig, uten kjøttdeig kan du lage veldig grisebillige middager, med kjøttdeig blir det likevel billig

 

4. Handle mye på FreeTex, her får du brukte ting veldig billig.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det meste av svinekjøtt er billig om dagen, 50-60kr kg for strimlet kjøtt og koteletter. Løk er også billig, 1,5kg med løk på Rimi koster 5,90! Om du har muligheten til det, bak brød, halv pris av butikk og stort sett mye bedre smak når du får teken på det.

Endret av trra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Proteinpulver er relativt dyrt per kalori.

 

Havre koster mindre enn 8kr for 0,75kg (6-8 porsjoner), og er 17% protein og 8% fiber (samt jern, sink og magnesium som er viktig for muskulaturen) og smaker vesentlig bedre enn pulvershakes IMO :)

 

Det er også et hav av billige grønnsaker. Fransk dressing og balsamico dressing er drøye og går til alt av grønnsaker.

 

Prøv å holde deg unna nudler. Selv om de er billige så inneholder de mye transfett.

Endret av omnomnomnivore
Lenke til kommentar

0.5 kg pastarør koster kr 3.90 hos Rema.

Ris kjøper du i store pakninger hos innvandrer-butikkene.

Salami får du kjøpt i pølseform for 90 kr kg hos Rema. Fint å ha brød/påleggs-kutter da.

Mener å huske jeg betalte 19 og 29 kr kg for røkte svinekoteletter. Strimlet dette opp og brukte det i woken.

Coop sin hvitost smaker norwegia, men mye billigere.

Havregrynsgrøt laget på vann er næringsrikt. En pose koster 8 kr og burde gi deg 6-8 måltider.

Lenke til kommentar

Mattips:

Kjøp en stor pose med ris, eller poteter. Fungerer bra til de fleste retter, er billig, har masse kalorier og metter bra. Selv pleier jeg å kjøpe nygrillet kylling på butikken. Får en halv nygrillet kylling for 25kr. Lager du litt ris på siden får du en god og sunn middag med masse mat for under 30kr. Har du ris til overs tar du vare på denne, samt kylling som måtte bli til overs og bruker dette til stekt ris med kylling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Benytt deg av gode tilbud. Det er ikke uvanlig at man får mengder med brød og svinekjøttdeig på tilbud til bare 10 kr per stykk. All innkjøp av kyllingfilet bør kjøpes gjennom First Price sin 2 kg sekk til hundrelappen. Dette er på ingen måte dårlig kylling. Havregryn er veldig billig, om du tåler smaken. ;)

Lenke til kommentar

Det meste av svinekjøtt er billig om dagen, 50-60kr kg for strimlet kjøtt og koteletter.

30 kr/kg for koteletter på Rimi fram til 3/2. Kylling er det ofte tilbud på til langt under 80 kr kg, men ofte er det kyllingvinger, lår eller hele grillet. Denne uken koster det f.eks. 30 kr for grillet kylling på Spar.

 

Kan anbefale http://spareblogg.blogspot.no/, men vær obs på at han ikke får med seg alt.

Lenke til kommentar

I valget mellom å koke noe i vann, eller å dampkoke det: Alltid dampkoke! (NB: Da snakker jeg ikke om trykk-koker, men vanlig kasserolle med lokk...) Man sparer noe tid, vann, og en del energi. (Man bør da åpenbart følge med at det hele tiden er noe vann å dampe av...)

 

Man handler noen kilo når det er tilbud - men passer seg for å kjøpe så mye av en enkelt matvare at man enten går dødslei eller må kaste...

 

Når man handler ting som er ment å vare - så er det dumt å handle dyrt, men like dumt å kjøpe noe som faller fra hverandre før du har fått tatt det i bruk. Så vurder både kvalitet og pris på sånt.

 

Avhengig av størrelse på varmtvannstanken, og hvor lenge man er borte, så kan det være en ide å slå av varmtvannet når man går hjemmefra og slå det på igjen når man kommer hjem. (Om vinteren kan det derimot lønne seg å ikke gjøre dette, som del av en billig forsikring mot frosne vannrør...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...