Gå til innhold

Nettopp kjøpt Mac - hva er det første jeg bør gjøre?


Lami

Anbefalte innlegg

God kveld folkens!

 

 

Så, har nettopp gått til innkjøp av en Mac Mini. Kommer fra Windows og vil switche mellom Mac (OSX) og Windows. Hva er det første jeg burde gjøre når jeg får Mac'en? :)

Er det noe jeg burde installere? Eller noe jeg bør være obs på når jeg kommer fra Windows?

Blir helt ny på OSX systemet, er det like lett å 'rote' rundt som Windows?

 

Finnes det f.eks "Min Datamaskin" og "Legg til- og fjern programvare"?

 

Jeg vil forresten bruke et vanlig USB-tastatur til Mac Mini'en. Vil dette gå fint?

 

Takker for alle svar nå på kvelden! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny eller brukt? Du bør i alle fall vurdere å installere OS X 10.8 Mountain Lion, dersom dette ikke er installert fra før. Under Eplemenyen øverst til venstre > "Om denne maskinen" ser du hvilken OS-versjon som er installert. Ellers er det stort sett du selv som vet hvilken programvare du har behov for - men regner med at du vil få bruk for f.eks VLC for avspilling av diverse mediaformat, og kanskje en alternativ nettleser (Chrome, Opera eller Firefox).

 

Du finner en utmerket guide for nybegynnere som går fra Windows til Mac hos mac1.no - ikke helt oppdatert men det meste gjelder nok fortsatt: http://mac1.no/switch

 

En del andre guider, om diverse mer eller mindre aktuelle tema: http://mac1.no/guider

 

Søker du i forumet hos mac1.no vil du sannsynligvis finne svar på de fleste andre spørsmål du måtte ha.

 

Et vanlig USB-tastatur skal gå helt fint, bortsett fra at tastaturlayouten for en del spesialtaster er forskjellig fra Windows... ;)

Lenke til kommentar

Takker for svar Newton. :)

Er forresten brukt. Det blir en Macbook Pro etterhvert vil jeg tro, må bare få komme i gang med OSX først, hehe.

Maskinen leveres til meg med Mac OS X Snow Leopard. Dette kan vel oppdateres til nyeste gjennom Mac Store (heter det?) eller hva?

 

Men jeg tenkte å gjøre det slik at jeg har 2 maskiner (Windows og Mac) på 1 PC skjerm, 1 tastatur og 1 mus. Det blir slitsomt å ha 2 av hver når jeg skal utvikle. Takket være seint svar fra en annen selger så fikk jeg ikke Mac Mini'en som ble solgt med tastatur og mus.

Så jeg håper jeg vil klare meg greit med et vanlig tastatur, hvis ikke kjøper jeg bare meg et tastatur og Air-mus. :)

 

Døgnvill: Jeg tror jeg har en ganske god grunn til at jeg kjøpte Mac. Det var på grunn av jeg skal utvikle applikasjoner til iOS. :)

Ellers blir det gøy å prøve noe nytt.

Lenke til kommentar

Takker for svar Newton. :)

Er forresten brukt. Det blir en Macbook Pro etterhvert vil jeg tro, må bare få komme i gang med OSX først, hehe.

Maskinen leveres til meg med Mac OS X Snow Leopard. Dette kan vel oppdateres til nyeste gjennom Mac Store (heter det?) eller hva?

 

Men jeg tenkte å gjøre det slik at jeg har 2 maskiner (Windows og Mac) på 1 PC skjerm, 1 tastatur og 1 mus. Det blir slitsomt å ha 2 av hver når jeg skal utvikle. Takket være seint svar fra en annen selger så fikk jeg ikke Mac Mini'en som ble solgt med tastatur og mus.

Så jeg håper jeg vil klare meg greit med et vanlig tastatur, hvis ikke kjøper jeg bare meg et tastatur og Air-mus. :)

 

Døgnvill: Jeg tror jeg har en ganske god grunn til at jeg kjøpte Mac. Det var på grunn av jeg skal utvikle applikasjoner til iOS. :)

Ellers blir det gøy å prøve noe nytt.

 

Vær så snill. Kjøp et fullblods mekanisk tastatur, og en god mus som det går an å holde i. Please.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg tenkte å gjøre det slik at jeg har 2 maskiner (Windows og Mac) på 1 PC skjerm, 1 tastatur og 1 mus.

 

Kanskje Mac'en din kan kjøre Windows? Kanskje du har et gaming-monster av en Windows-maskin allerede og skal bruke den til spill; Da er nok ikke Win på Mac et alternativ, men hvis hardwaren fra Apple dekker behovet skal du vel kunne installere Windows på den i dual-boot-konfigurasjon.

 

Personlig har jeg en urgammel VB-6-applikasjon jeg må vedlikeholde, så jeg er avhengig av Win XP, og den kjører jeg virtuelt under VMware, enten på Mac eller Linux.

 

Hvis du går for en dual-boot-variant vil du sikkert få behov for software som gir OS X mulighet til å skrive til NTFS (kun lesetilgang er innebygget). Paragon har en løsning som koster ca 150kr, og ellers fins ntfs-3g i MacPorts som ikke koster noe.

 

Ellers er det jo utrolig mye annet å hente «under panseret» på en Mac, dvs. i kommando-shell'et, og unix-ting som ikke allerede fins i OS X finner du gjerne i allerede nevnte MacPorts eller i Homebrew, f.eks. nyere Subversion, git etc. I bunn og grunn er jo Mac OS X bygget på BSD Unix, så det er ganske mye å hente for en utvikler; Apache webserver, postgresql database, scriptspråk som ruby, python etc.

Lenke til kommentar

Kanskje Mac'en din kan kjøre Windows?

Fy skamme seg!

 

Gratulerer(!), og velkommen til klubben. Det fine med din nye Mac er at du overhodet ikke trenger å stille spørsmålet "hva er det første jeg bør gjøre?". Du befinner deg på toppen av brukervennligheten, og vil finne ut av ting kjappere enn du kan si "windows". Skal du utvikle apps, er det bare å laste ned Xcode, lære deg Objective C, og sette i gang. Utenom det er det lettere om du ser et behov, og deretter spør oss om hvilke programmer som dekker det.

 

Tips: Skal du koble opp mac'en til en ekstern skjerm, trenger du MiniDisplayport-adapter hvis det er via VGA eller DVI.

Lenke til kommentar

Som TS sier, det er slitsomt å ha to av hvert når man skal utvikle (ikke apps for Mac, formodentlig) ... så hvis man ikke egentlig behøver å ha windows på en separat maskin så ser ikke jeg helt hvorfor man absolutt skal ha det?

 

For min egen del syns jeg også det er nyttig å ha en Linux-vm tilgjengelig, for det er nok ikke slik at Os X kan absolutt alt out of the box. Så det er egentlig mitt universalråd, kommer du fra Windows, så sett opp en Windows-vm, kommer du fra Linux, så sett opp en Linux-vm. Eller dual boot, hvis det du skal gjøre ikke egner seg for virtualisering.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...