Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har blitt bedt om å skanne noen gamle bilder, der negativene ikke er tilgjengelige. Det er svart-hvitt kopier fra "gamle dager", og stort sett fra mellomformat kontaktkopier til 10/12x15 cm.

Er det bare å bruke så mye penger jeg har lyst til på en eller annen skanner, eller er det noen skannere som er betydelig bedre til dette enn andre?

 

Edit: Må nevne at jeg har en Nikon Coolscan V ED, så filmskanning er ikke interessant, det er mer om å gjøre at skanneren er kompakt, og gjerne enkel å få i kablet nettverk, gjerne via printserver om det er nødvendig.

Endret av tow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bruke kameraet, hvis det ikke er for mange av de og du ikke skal ha kjempestore utskrift.

Med scanner slipper man alignmentproblemer og reflekser, og nesten enhver scanner gjør jobben da det er lite DR i en print og oppløsningen ikke trenger å være spesielt høy heller.

 

Har man først et bra reprooppsett vil et kamera sikkert gjøre like bra jobb, men jeg synes det er mye enklere å få gode resultater med en scanner.

 

Jeg følger ikke med noe særlig på scannermarkedet lenger, men scanneren tow linket til så helt OK ut. Personlig hadde jeg heller sett på en multifunksjonsenhet som gir scanner og print i et, men har TS bra printer fra før er ikke det noe poeng. Noe av ulempen med de billigste modellene jeg har sett er at de er dårlige mekaniske, men scankvaliteten er helt fin.

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper en scanner av et reltivt kjent merke så er den god nok til tilfeldig bruk. Se på de billige Canon scannerne som tar strøm over USB så slipper du enda mer ledninger og rot.

 

Epson V700 er veldig mye bedre men når kildematerialet er av god kvalitet og ofte begrenset oppløsning så er forskjellen liten. Det er når du skal hente ut alt av underekponerte bilder eller trenger super høy kvalitet at en dyr scanner virkelig gjør forskjell.

Lenke til kommentar

Har en hønngammel HP Scanjet 7450C som må erstattes; lampen lyser ikke opp lengre. Som sagt har jeg filmskanner, så den funksjonen trenger jeg ikke, bare planskanner for bilder og dokumenter.

Godt poeng å slippe strømforsyning, men egentlig har jeg enda mer lyst til å få den inn i nettverket.

 

Takk for tips, skal sjekke litt hva som lar seg få inn i nettverket :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...