Gå til innhold

Internett midt i skauen - muligheter for forsterkning?


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk.

 

Vurderer å flytte midt i skauen i Siggerud, ved Ski.

 

Men canal digital/Get leverer ikke der, kun Telenor/Nextgentel og hastigheten de tilbyr er meget dårlig. 3-3,6mbps på det meste.

 

Hvilket andre alternativer har jeg?

 

Hvordan er mobilt bredbånd? Og hvordan er mulighetene til å forsterke GSM/3G signalet til det mobile bredbåndet via en antenne på taket?

 

Mobil-forsterkere finnes det jo i bøtterogspann, må vell kunne gå ann å benytte dette på mobilt bredbånd for å få litt bedre internett hastighet?

 

Jeg kan ikke altfor mye om dette, da jeg alltid har brukt kablet internett, men fint med noe tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan jeg lite om, men kommenterer litt likevel.

 

Du kan jo få telekabel dit også, bare å søke TeleNor. Og det er flere som leverer fiberkabel rundt om i landet, så det er da noe du kan undersøke.

 

Ellers så vet jeg om, at det er montert private master/linker på egnede steder, for å få mobilsignaler til en 2-3 husstander. Dette var hos "vanlige" folk, så det er trolig ikke så dyrt. Kanskje andre vet mer om dette.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det vel forbudt å montere aktive forsterkere. Du må trolig ha tillatelse fra netteier, siden det er de som eier retten til å operere i det frekvensområdet. Det var vært episoder der aktive forsterkere har slått ut dekningen i et ganske stort område, noe som kan være ganske alvorlig siden muligheten til å nå frem til nødetater kan bety forskjellen mellom liv og død.

 

Uansett tror jeg du vil være bedre tjent med en dårlig DSL-linje enn 3G.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei.

 

Har samme problemet, ikke fiber eller kabeltv i nærheten og over 4 km til nærmeste telesentral.

 

Har nettopp gått til innkjøp av netcom 4g router, og så langt er det greit. Hastighet varierer fra 3 til 12 mbit, men ping er jevnt over bra. Dette vil selfølgelig avhenge av hvor god dekning du har. Jeg får 2 av 5 streker på signalmåleren på routeren.

 

Har nå gått til inkjøp av to billige antenner som skal monteres på taket så får vi se hvordan dekningen blir da.

 

Ping er så pass bra at den ligger på rundt 70/80 i spill, fult brukendes.

Lenke til kommentar

Har nå montert to stk antenner på taket og gikk fra 2 til 4 streker på signalmåleren. Hastigheten varierer fortsatt noe, men det laveste jeg har målt etter antennene kom opp er 6,2 mbit, det meste 19,3. Er fornøyd med det.

 

her er antennene jeg kjøpte:

 

http://www.netshop.no/Avdelinger/MOBIL_GPS/Tilbehor-Mobiltelefon/Antenner/Poynting/Poynting-rundstr%C3%A5leantenne,-4dBi-880-960-MHz,-1710-2170-MHz-37609-p0000128119.aspx

 

Må bare få sagt at jeg eier en elektro butikk selv og kjøpte disse, ble sjokkert når jeg så hva de kostet rundt om kring på nettet. Butikken betalte 70 kr eks mva for antenne, 8 meter kabel og overgang til modem. dvs ca 120/130 kr i normal utsalgspris. Så ser jeg at de selges for 800 kr og oppover på nettet,,,

 

Ren svindel, så hvis noen trenger sånne antenner er det bare og sende en pm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare ligg unna Ice!

 

Selv bruker jeg utstyr som du ser i denne posten:

 

Her finner du importøren av Pointing antenner:

http://emcom.no/comp...guide-2013.html

 

Nettbutikk for de samme:

http://www.webbutikken.no/

 

Sats på en 3G/4G antenne. Du må bruke 2 antenner, eller en antenne med innebygget dobbel polaritet (xpole eller mimo) for 4G. Med 2 løse antenner må en monteres horisontalt og den andre vertikalt.

 

Både Telenor og Netcom har 4G i Oslo. Sjekk dekkingskart hos begge.

Sjekk http://www.finnsenderen.no for å finne de nærmeste aktuelle senderne. Prøv å rette antennene mot dem og finn den beste.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...