Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Repeater eller ekstra trådløsruter?


Anbefalte innlegg

Skal ha litt bedre nettverksdekning huset og har to muligheter AP/router (får vel nesten kun bare tak i rutere per i dag, men de kan jo settes opp som ett rent AP), vs repeater. Hva er fordelen og ulempen med de to? Får man feks mere latency med en repeater?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg ville kjørt på med en repeater. Grunnen til det er at den må gjennom flere og flere firewalls hvis du bruker flere routere, og det kan bli krøll. Dog kan du også kun sette opp routeren som repeater. Men repeatere fungerer veldig greit ihvertfall.

Lenke til kommentar

Tror jeg ville kjørt på med en repeater. Grunnen til det er at den må gjennom flere og flere firewalls hvis du bruker flere routere, og det kan bli krøll. Dog kan du også kun sette opp routeren som repeater. Men repeatere fungerer veldig greit ihvertfall.

 

Det er jo ikke noe problem å slå av routing-funksjonaliteten på de aller fleste rutere, så det er jeg ikke noe som bekymrer meg så mye.

Lenke til kommentar

Det blir større latency og halvert hastighet. Det skyldes selvsagt at det brukes tid og båndbredde på å repetere signalet på samme frekvens. Et AP eller trådløsrouter tilkoblet med nettverkskabel er dermed en bedre løsning, dersom man får plassert den ok.

 

Ja, det var vel det jeg hadde en mistanke om. Tror ikke det er noe problem å få plassert ett AP, hovedproblemet er at jeg ideelt sett vil ha en "antenneløs" løsning med PoE og det er ikke så billig virker det som.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Ja, det var vel det jeg hadde en mistanke om. Tror ikke det er noe problem å få plassert ett AP, hovedproblemet er at jeg ideelt sett vil ha en "antenneløs" løsning med PoE og det er ikke så billig virker det som.

 

AtW

 

Vel, du har jo f.eks. Ubiquiti som leverer noen fine produkter. Jeg har ikke personlig erfaring med dette produktet, men jeg har selv tidligere modeller fra samme produsent som står som AP hjemme hos meg (1 i hver etasje).

 

Se på Ubiquiti UNIFI eller UNIFI Pro (pro har 5GHz i tillegg). Pro koster ca 2000,- per AP, mens den vanlige (bare 2,4GHz) koster ca 700,- per AP. Disse er runde, antenneløse (ikke ekstern antenne) og har PoE.

Lenke til kommentar

Takk for tips, 2k er jo det jeg vil kalle ganske dyrt. Har også sett Cisco WAP-321 og D-Link DWL-3600AP er omtrent i samme prisleie, noen som har noen syn på hvilke som er best egnet?

 

AtW

 

Det koster jo noen kroner, det gjør det. Men personlig har jeg veldig god erfaring med merket. Alt som er rettet mer mot SMB markedet er som regel litt dyrere enn de gjennomsnittlige hjemmebruk produktene. Personlig foretrekker jeg å bruke litt penger på å få en skikkelig og stabil løsning istedenfor å snu på kronene og irritere meg over middelmådige produkter (uten at jeg skal påstå at Cisco eller D-Link nødvendigvis har middelmådige produkter altså). Formfaktoren på UNIFI produktene er genial! Wife Acceptance Factoren er også ganske høy ;)

 

Har selv Cisco produkter ellers i nettverket, og har etter det ikke en eneste gang trengt å restarte utstyret etter at jeg satte det opp (annet enn for eventuelle software oppgraderinger). Tidligere har jeg brukt en del D-Link da dem er rimeligere og lett tilgjengelige, men har vel kastet 4-5 stk DIR-655 blant annet da dem rett og slett blir "slitt ut". Går varm og henger seg opp. Utstyret mitt står i eget 19" rack i boden hvor det er kjølig døgnet rundt, men disse 655'ene bare gir opp etter en stund.

Lenke til kommentar

Heh, jeg har poe på min nyeste router, en selvbygd Mikrotik RB493G, men den runder jo også to tusen komplett. Den ga meg mulighet til å velge både trådløst kort og antenner selv, blir noe annet enn ferdigroutere.

 

For ditt tilfelle vil du ikke bruke repeater. Som Skrotnes sier vil det halvere hastigheten (alt må både inn og ut på samme trådløsradio). Du klarer deg fint med en router til tre hundre. Dersom du ikke vil ha ledning i mellom routerne, kan du vurdere dual band, ene radioen som aksesspunkt, den andre for å koble sammen routerne.

Lenke til kommentar

Heh, jeg har poe på min nyeste router, en selvbygd Mikrotik RB493G, men den runder jo også to tusen komplett. Den ga meg mulighet til å velge både trådløst kort og antenner selv, blir noe annet enn ferdigroutere.

 

For ditt tilfelle vil du ikke bruke repeater. Som Skrotnes sier vil det halvere hastigheten (alt må både inn og ut på samme trådløsradio). Du klarer deg fint med en router til tre hundre. Dersom du ikke vil ha ledning i mellom routerne, kan du vurdere dual band, ene radioen som aksesspunkt, den andre for å koble sammen routerne.

 

Ja, man klarer seg jo fint med en ruter til 2-300. Men selv om jeg har gitt inntrykk av at jeg ikke nødvendigvis vil kaste bort alt for mye, så er jeg jo en nerd med full inntekt. Det meste jeg har av utstyr er jo egentlig overspeccet :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er jo en annen mulighet du kan jo kjøpe/bygge deg en router som er så pass bra at du slipper å putte opp repeater, jeg har et stort hus på 4 egt med stor hage og har full dekning.

Routeren min er jo egentlig bare en mini pc med et kraftig wifi kort(kikk på profil bildet mitt).

Kanskje jeg er blitt litt stråleskadet..he..he

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...