Gå til innhold

Hasjrøyking og bilkjøring


sånn er det!

Anbefalte innlegg

Enig i at det ikke er så veldig farlig å kjøre når man har røyket hasj. Man mister ikke bedømmelsesevnen og vil ofte være mer forsiktig under bilkjøringen enn ellers. Men greit å ha som regel at man ikke kjører ruset. Da er man på den sikre siden.

 

Er utrolig urettferdig og idiotisk det at man kan miste førerkortet pga litt fyll i helga eller at man røyker en sjelden gang. Har lest om noen som har mistet lappen i 3-4 år på grunn av helgefyll mens en som blir tatt for å promillekjøre etter inntak av en kasse øl mister lappen i 2 år. Er de heldig får de den før det også.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

For en som ikke ruser seg på andre måter enn etter den sedvanlige norske alko-modellen, for en som forbinder hasjrus med å være totalt ute - jeg forstår godt at det virker svært skummelt med hasjrøykende sjåfører.

 

Og for all del; å kjøre bil i tung hasjrus ikke noe man skal gjøre.

 

Her reises det imidlertid spørsmål om i hvilke grad man risikerer å miste retten til å kjøre bil om man har en livsstil der man bruker hasj/marih. Enten det er dagen etter en fest eller om man bruker mer gjevnlig. Spørsmålet ligner det man hadde rundt de endrede promillereglene da grensen ble flyttet fra ,5 til ,2. En omstilling som betydde slutten for "den ene halve pilsen" og starten for krav om, i prakis, null-promille.

 

 

Når det kommer til THC, synes dette mer uavklart. Media har skrevet veldig mange saker om at politiet nå har et nytt våpen mot ruskjøring (til eksempel: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.10858589). Men ingen synes å ha noen god avklaring på hvilke tidsfrister som gjelder. Man velger seg hasj eller bilkjøring, kan det virke som.

 

Selv er jeg er både hasjøyker og bilkjører. Og det skammer jeg meg slett ikke over. For å starte på den litt flåsete siden: selv umiddelbart etter den tjukkeste jointen, kjører jeg langt bedre enn min mor. Det sier kanskje mest om henne, og det må det mer enn gjerne gjøre - hun er i sin fulle rett til å føre bil etter loven.

På den mer seriøse siden; hasj og alkohol gir begge rus, ja. Men der stopper også likhetene tvert.

 

 

Den mest åpenbare forskjellen som er relevant her, er grad av påvirkning fra rusmiddelet iht reststoffer i kroppen. Her tror jeg alko og hasj er svært forskjellig. Og vi har ikke et allment system som kategoriserer grad av påvirkning som vi kjenner fra promille. Ei heller en kultur som forteller oss hva som er rett/galt.

 

12 timer? 24 timer? en uke? en måned? Ikke vet jeg - ingen skal vel lage retningslinjer for et ulovlig stoff.

Dermed er vi hensatt til et miljø hvor synd er synd - uansett hvor syndig man er. Dette er et problem.

 

En person som er trygg på å røyke, og kan kontrollere inntaket i henhold til sin effekt,kan etter min erfaring uproblematisk fungere utmerket etter ca 3 timer. Ja, det gjelder også bilkjøring. Dette virker nok uforståelig for mange, men for de som bruker hasj - neppe.

 

Koknlusjonen kommer ikke. For den må politiet fastslå. Men hittil er jeg skuffet over at skam, fordommer, uvitenhet, puritisme og avholdsholdninger går foran enhver interesse av å se på hvor THC-terskelen går.

Når alt kommer til alt, er det kunnskap, statistikk og kalde fakta som har bragt dagens alko-begrensninger.

Når vi vet at alkoholen på mange måter er et av menneslets mest ekstreme rusmidle, skylder vi hasjbrukende rusbrukere en lignende tlinærming.

 

Med hilsen,

 

kronisk hasjrøyker i ca 10 år

Lenke til kommentar

Så du sitter her og griner over at du ikke får røyke hasj, som i seg selv er ulovlig og kjøre bil etterpå fordi metodene som brukes for å måle dopet går ut over dager i etterkant?

 

For min del skulle du ikke hatt lappen i det hele tatt, er noe som kalles dømmekraft og vurdering av konsekvenser, en nyttig egenskap i trafikken.

Endret av Korporal Kranium
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du sitter her og griner over at du ikke får røyke hasj, som i seg selv er ulovlig og kjøre bil etterpå fordi metodene som brukes for å måle dopet går ut over dager i etterkant?

 

For min del skulle du ikke hatt lappen i det hele tatt, er noe som kalles dømmekraft og vurdering av konsekvenser, en nyttig egenskap i trafikken.

 

Har du kjørt bil dagen etter en fyllekule? Er noe som kalles dømmekraft og vurdering av konsekvenser, en nyttig egenskap i trafikken.

Lenke til kommentar

Så du sitter her og griner over at du ikke får røyke hasj, som i seg selv er ulovlig og kjøre bil etterpå fordi metodene som brukes for å måle dopet går ut over dager i etterkant?

 

For min del skulle du ikke hatt lappen i det hele tatt, er noe som kalles dømmekraft og vurdering av konsekvenser, en nyttig egenskap i trafikken.

 

 

Hei,

 

Hasj er ulovlig, men jeg bruker det gladelig likevel som så mange andre, og det mener jeg er helt legetimt om enn ikke legalt. Det er uansett en egen diskusjon.

 

Så påpeker jeg, som vel er bakgrunnen for hele denne tråden, at det er veldig uklart hvilke rettslige konsekvenser bilkjøring med ulike verdier av THC i blodet gir.

 

 

Dette står nok i kontrast til hva alle oss som bruker hasj mener om saken, vi vet nemlig godt selv at det er uproblematisk å kjøre bil innenfor en relativt kort periode etter inntak. Bruker man f eks samme tidsfrister som ved alkohol, burde man f eks være like trygg bak rattet som en person som aldri har røykt noe bør være.

 

 

Klimaet og kunnskapsnivået er nok imidlertid slik, at mitt forrige avsnitt nok vil virke uforståelig og provoserende for mange, noe jeg synes ditt svar også peker mot. (Forstår ikke hva du mener: "...fordi metodene som brukes går ut over dager i etterkant?")

 

Hasj er ikke en gift som brytes ned i leveren slik som f eks amfetamin, alkohol og benzodiazipiner (valium etc). Man kan ikke snakke om en halveringstid på samme måte. Og på toppen av det hele er halveringstiden ved disse stoffene er MEGET varierende, iht alder og leverens tilstand. Så alle er ikke en gang trygg etter alkoinntak ved å følge politiets anbefalinger.

 

Det er noe som heter dømmekraft og vurdering av konsekvenser, derfor ville det vært givende med mer klarhet rundt dette, og det er det mange bilførere som etterlyser. Hvordan man som individ fører bil på en god måte, har nok alle sjåfører en oppfattelse av. Denne pleier å korrespondere med klar forventning til hva trafikkpolitiet mener. Men altså ikke i denne saken.

 

Den sedvanlige demoniseringen av hasj tror jeg ikke hjelper noen. Trenden ellers er vel at toleranse for hasj øker generelt i samfunnet, mens toleranseterskel for alkoholpåvirket kjøring derimot er blitt kraftig senket de siste 20 år.

 

Så ser det i hvert fall ut som at jeg er skrivefør, til tross for at jeg røykte hasj i går kveld. Du skal bare se at jeg kunne ha ført en motorvogn også. Hvordan det er med din bilkjøring, vet jeg ikke. Men det du skriver synes jeg ikke var så overbevisende. Uten at jeg tror det skyldes stoff :)

 

Ærbødigst,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...