Gå til innhold

Dokumenter svar på din bønn


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Er enig i dette, men for mange er ikke religion og tro synonymt med å slutte fred med andre mennesker. Vil påstå at det kan være lettere om man ikke har en tro/gud.

 

Helt enig - for noen blir "troen" forstyrrende for jobben man gjør med å humanisere seg selv. Jeg tror enkelte avskriver alt som står i gamle skrifter, mye fordi at litt for mange krafttroende holder på å fortelle dem hver minste lille ting om hvordan de skal tenke og føle, og det blir jo helt meningsløst

 

Det er jo nitrist at de fleste religioner sier; gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg

 

Så hvordan noen som kaller seg troende kan få til å unnlate å følge det prinsippet, er snodig

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig - for noen blir "troen" forstyrrende for jobben man gjør med å humanisere seg selv. Jeg tror enkelte avskriver alt som står i gamle skrifter, mye fordi at litt for mange krafttroende holder på å fortelle dem hver minste lille ting om hvordan de skal tenke og føle, og det blir jo helt meningsløst

 

Det er jo nitrist at de fleste religioner sier; gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg

 

Så hvordan noen som kaller seg troende kan få til å unnlate å følge det prinsippet, er snodig

 

:)

 

Enig. Kan vel egentlig oppsummere mitt syn på religion/ateisme som at det er strengt personlig. Noe man velger selv, og som man skal holde for seg selv. Synes misjonering er noe tøv.

 

Er forøvrig agnostiker. Tror ikke på noen Gud, men av prinsipp sier jeg ikke at han ikke eksisterer, siden vi har veldig begrenset med kunnskap. Er åpen for tro på en Gud om nevnte Gud skulle åpenbare seg, men da må det være verifiserbart (utelukke hallusinasjoner, stress, og andre faktorer som kan påvirke min individuelle evne til å oppfatte realiteten).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis folk stilte oppriktige spørsmål - ville nok viljen til å besvare dem på best mulig måte være mulig

 

Enhver fjomp kan stille de vanskeligste spørsmål, men det betyr ikke at det er "gode" spørsmål

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Eg bur i skogen og eg vart skikkeleg skuffa at når eg kom heim! Eg så at det ikkje noko snø. . .

 

Har alltid vore ein tradisjon oss meg å gange ein lang tur med hundane mine i vintern, og tru meg, det er vakkert oss meg når det er snø!

 

So før eg la meg, eg ba til Gud at det skulla snøa. Treng eg å si meir? Det byrja å snøa! Vanlig viss so ber eg ikkje til Gud for ein tjeneste, men det var skikkeleg trist at det ikkje vart noko snø. :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

La oss spille litt festlig musikk til denne krangelen som bygger seg opp her

 

Nei, la oss dempe en mulig begynnende konflikt, med et vakkert morgendikt, heller

 

Natt langt inne mellom fjellene. Jeg

sitter i meditasjon. Menneskenes

gjøremål rekker ikke hit. Alt er rolig

og helt tomt. Røkelsen er oppslukt av

den uendelige natten. Kappen min er

blitt en drakt av dugg. Jeg får ikke

sove og går ut mellom trærne -

Plutselig, over den høyeste

fjelltoppen, står fullmånen

(Ryokan)

 

forest-monks-in-ceylon2-300x213.jpg

Lenke til kommentar

Eg bur i skogen og eg vart skikkeleg skuffa at når eg kom heim! Eg så at det ikkje noko snø. . .

 

Har alltid vore ein tradisjon oss meg å gange ein lang tur med hundane mine i vintern, og tru meg, det er vakkert oss meg når det er snø!

 

So før eg la meg, eg ba til Gud at det skulla snøa. Treng eg å si meir? Det byrja å snøa! Vanlig viss so ber eg ikkje til Gud for ein tjeneste, men det var skikkeleg trist at det ikkje vart noko snø. :(

 

Husker du datoen?

Lenke til kommentar

Har dere lagt merke til at en bråte med fotballspillere ber til Gud/Jesus før/under/etter kamper? Vinner laget, ble selvsagt bønnene besvart.

 

Heier Gud på Brann? Eller Liverpool? Eller Argentinas landslag? Hva med spillerene på motsatt lag som tapte kampen? Var deres bønn verdiløs?

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har dere lagt merke til at en bråte med fotballspillere ber til Gud/Jesus før/under/etter kamper? Vinner laget, ble selvsagt bønnene besvart.

 

Heier Gud på Brann? Eller Liverpool? Eller Argentinas landslag? Hva med spillerene på motsatt lag som tapte kampen? Var deres bønn verdiløs?

 

Når du tenkte over hva og hvordan du skulle forme dette spørsmålet på - var det innom tankene dine at hvis du formulerer deg på en seriøs måte, og altså tilpasser dine handlinger til det ønskede målet, at den kraftanstrengelsen ville gi svar som ligger nærmest mulig mellom dine egne "målstolper"? Eller satset du litt i blinde på at et tøysete sleivspark skulle treffe det målet?

 

Det blir det samme som en profesjonell fotballspiller, eller en skiskytter, eller en tennisspiller, eller "velg selv" vil gjøre for å bli så kompetent som mulig for oppgavene.

 

De søker å få fantasien og fornuften (viljen) til å dra i samme retning, fordi det gir bedre fokus og energi til å treffe innertiern, og derfor synes de det er nyttig å ha en "sparringspartner", og i dette tilfellet heter partneren, Gud. Så finnes det sikkert noen som også tror fullt og fast på at Gud kan styre foten deres, og det synes jeg er helt greit. Det plager ikke meg om noen gjør korsets tegn. Det er verre hvis de viser langfingeren, eller hva sier du?

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Kanskje bønn hjelper, kanskje ikke.

Det hjelper ikke. Ikke et eneste bevis har noensinne blitt fremlagt med påstanden om at bønn hjelper, enda så mange bønner som har blitt avsagt, så nei, at bønn virker har jeg ingen tro på pr dags dato nei...

 

Det viktigste for en kristen er tommelregelen: å først av alt tro på Gud og Jesus, ikke det å tro at bønn funker.
Sorry, men betviler du bønn så betiviler du også gud og jesus, da begge har lovet, mellom påstandene i bibelen, at den som ber vil bli hjulpet... Noe annet enn å tro at bønn virker tør de nemlig ikke i frykt for å tråkke denne sinna guden på tærne..

 

 

Blablabla whatever you say prostitutes (ateister altså)

Same to you pal... :)

Lenke til kommentar

Sorry, men betviler du bønn så betiviler du også gud og jesus

 

Sorry cockyfuck, men here i am! En kristen som er spørrende på det med bønn. Men fortsatt fulgt av Gud, fortsatt likt, og fortsatt Kristen. Du behøver ikke prøve deg! Jeg som kristen har opplevd religiøse hendelser som gjør at jeg ikke benekter Gud er der, men fortsatt så er jeg spørrende på bønn. Det kan være at jeg er dum, men dette beviser at det GÅR an. Du kan godt snakke slik om de andre kristne (jeg kanke snakke for dem), men MEG er en HEEELT annen sak!

 

Innrøm det om jeg er snål eller ikke, denne gangen falt du! DENNE gangen var det du som tapte. Og om du ALDRI i HELE livet ditt kan innse slikt noen ganger, så kan du bare glemme at du er bedre, at du er en helt, at du er sterk og du kan hvertfall glemme at du er tiltrekkende for jentene om du ikke er ydmyk og ærlig

(bortsett fra de jentene som er blendet av hormoner og ikke vet hvordan verdsette indre styrke)

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar

En hver oppegående kristen som meg veit at å be er meningsløst. Vår altvitende og allmektige Gud vet alt om hva du måtte trenge, han legger opp hverdagen for deg enten du er kristen eller vantro. Bare tenk dere, det finnes over tusen forskjellige måter å dø på og allikevel så går det bra for oss alle, hver eneste dag.

 

En kan ikke kalle det tilfeldigheter. Herren våker over oss. :)

Endret av Hardrocktarzan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Man kan ikke kalle noe som helst for tilfeldigheter. Ikke er det tilfeldig at vi bruker bare 20% av hjernen i form av bevisstheten, og resten er undebevisstheten, og den styrer seg selv, eller - vi er rett og slett ikke bevisst på "hvem" som styrer, men tror at det er illusjonen vi kaller for virkeligheten som skal gi det endelige svaret?

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Vi kan tenke oss ihvertfall to typer bønn: Personlig og til noen andre.

 

Personlig: "Kjære Gud, jeg ber deg om kraft til å takle hendelsene som foregår nå". Gud kan her være kallenavnet på ens egen høyeste intelligens / kraft / muligheter. Formålet med bønnen er å mobilisere styrke innvendig. Slik bønn må antas å funke, ihvertfall til en viss grad, hvis det er ærlig ment.

 

Til noen andre: "Kjære Gud, jeg ber deg om at det blir solskinn imorgen". Siden jeg ikke påvirker været, må Gud her være en utvendig kraft, utenfor noe jeg påvirker selv. Ett spørsmål er om det finns en slik kraft som hører bønner på en sånn måte. Et annet spørsmål er om kraften gidder ta hensyn til forespørselen. Dersom det for eksempel er større hensyn som tilsier at det bør være regn.

 

Første type bønn kan nok ha noe for seg. Andre type er jeg mer skeptisk til. Man kunne gjort et eksperiment for å teste det: Bli enige om at en større gruppe mennesker ber om oddetall på en bestemt terning som kastes. Kast terningen noen tusen ganger og streame det live på nettet. Hvis det blir oddetall betraktelig mer enn halvparten av gangene, er det kanskje et tegn på at en sånn kraft eksisterer. Hvis det er ganske nære 50% kan det bety at det ikke finnes, eller at hvis kraften finnes så er den såpass intelligent at den ikke gidder å kaste bort energi på så tåpelige bønner :thumbup:

Endret av Hamolinadir
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...