Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en TV og et Sonos-anlegg som jeg skal koble inn på en forsterker. Det som hadde vært greit er om man hadde sluppet en fjernkontroll bare for å velge inngang på forsterkeren. Jeg begynte å lure på om man kan bruke et Y-ledd (dobbel hunn RCA til enkel hann RCA) for å koble de to enhetene inn på samme inngang på forsterkeren, ettersom man ikke kommer til å bruke de to samtidig. Når Sonos spiller, og ikke TV´en, vil jo lyden gå inn på utgangen fra TV´en, er det noen som vet om det kan være skadelig på noen måte? Og hva skjer den gangen man glemmer seg og både Sonos og TV´en spiller samtidig? Slipper man unna med dobbel lyd, eller kan dette være ødeleggende på noen måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å koble sammen to utganger er en av de tingene man 'vet' ikke funker, så jeg har ikke prøvd. Men utstyr er designet på forskjellige måter, det kan skje forskjellige ting.

Inngang har høy impedans, utgang har lav (relativt). En utgang er designet for å belastes med en inngang. Belastingen fra den lave impedansen kan da påvirke frekvensgangen, og muligens klippe signalet (forvrenging).

Lenke til kommentar

Kjøpte et par Y-ledd på HiFi-klubben for å teste, og det ser ut til at koblingen fungerer utmerket! Det er nok noe mer motstand gjennom Y-leddet for lydnivået gikk litt ned, men det er ingen merkbar støy. Veldig praktisk å slippe å måtte bytte kanal på forsterkeren hele tiden, så dette anbefales. De på HiFi-klubben hadde heller ingen betenkeligheter når jeg fortalte om planene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...