Gå til innhold

Feil bruk av Facebook kan være oppsigelsesgrunn


Anbefalte innlegg

...men er man smart så bruker man Facern og andre, så lite som mulig og helst ikke ha en profil.Gjør det også vanskeligere for snokende arbeidsgivere å gjøre seg opp en forhåndsmening om deg når du søker ny jobb.

 

Det å ikke ha en offentlig tilstedeværelse på internett kan være en veldig negativ faktor i mange jobbsøkesammenhenger.

 

Det er lett for den som vurderer søknader og googler kandidater (og det gjør man!) å kaste en ellers helt grei søknad om det er umulig å finne noe som helst om personen på nett.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt angår det jobben når man kommer med påstander om at jobben suger, i et offentlig forum som Facebook. Har man et problem med/på jobben, så får man enten ta det opp i de rette kanaler (med sjef, tillitsvalgt, e.l.) eller finne seg en annen jobb som ikke suger så mye.

 

Sålenge man gjør jobben man er satt til å gjøre på en god måte, hva har arbeidsgiver med å blande seg inn i dine personlige meninger om arbeidsplassen? Det er veldig få av arbeidstakere som trives i jobben sin, men det må vel holdes hemmelig.

Lenke til kommentar

Sålenge man gjør jobben man er satt til å gjøre på en god måte, hva har arbeidsgiver med å blande seg inn i dine personlige meninger om arbeidsplassen? Det er veldig få av arbeidstakere som trives i jobben sin, men det må vel holdes hemmelig.

 

Hva du mener er din egen sak, men hva du sier offentlig er noe annet. Facebook regnes som offentlig når mange nok får se det du har skrevet, og da kan klaging anses som illojal oppførsel mot arbeidsgiver, noe som er gyldig oppsigelsesgrunn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Sålenge man gjør jobben man er satt til å gjøre på en god måte, hva har arbeidsgiver med å blande seg inn i dine personlige meninger om arbeidsplassen? Det er veldig få av arbeidstakere som trives i jobben sin, men det må vel holdes hemmelig.

Argumenter uten noen form for bekreftelse, blir avvist på samme grunnlag...

Derfor....... Tøvprat... Jobben er en artig plass for de fleste..

Lenke til kommentar

Han kan det. Når sjefen får vite om klaging på internett er det åpenbart ikke på privaten lenger, og kan få konsekvenser.

 

Ikke ifølge loven :)

 

Og det er på privaten på facebook så lenge det ikke er i arbeidstiden. Blir som om det er en sammenkomst og du klager og sjefen overhører det. Ikkeno han faktisk kan bruke mot deg.

 

Er enig i at det er idiotisk fordi Facebook kulturen generelt er noe dritt(har ikke facebook fordi det er idiotisk)

Lenke til kommentar

Og det er på privaten på facebook så lenge det ikke er i arbeidstiden. Blir som om det er en sammenkomst og du klager og sjefen overhører det. Ikkeno han faktisk kan bruke mot deg.

 

Selvfølgelig kan han det. Det er ikke noe magisk skille mellom privat og arbeid, slik enkelte later til å tro. Hvis du gjør ting som påvirker arbeidsgiver og arbeidssted negativt så kan det få konsekvenser for deg uansett hva klokken er.

 

Klart, helt vanlig "jobben er et ork" klaging er ikke noe han vil gjøre noe med, men hvis du systematisk og over tid klager på jobben, måten ting gjøres på der og generelt sett fremstiller arbeidsgiver i et dårlig lys så kan det være illojalitet.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Jeg tror jakten på motiverte ansatte er en massiv 'goose chase' som bare bidrar til mistrivsel. Få jobber vekker nok interesse til å være en motivasjon i seg selv, og desto mindre når det gjelder lavtlønnede stillinger.

 

Det skal en ganske enkel personlighet til for å være engasjert i en jobb bak kassa på bunnpris. Penger motiverer, og man får det man betaler for.

 

Det er liten dekning for påstanden din, det er forsket mye på jobbtrivsel, go folk trives ofte mer med jobb enn uten, og penger er ofte en relativt liten del av jobbtrivselen til folk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror det er vanlig å være frustrert med arbeidsplassen eller sjefen en gang i blant og som med andre følelser gir man uttrykk for det på Facebook. Det trenger ikke å bety at man ikke ønsker å jobbe der, at man gjør en dårlig jobb eller at man har noe spesielt imot sjefen utover det at man kan tenne hvis noen maser på deg på en dårlig dag. På samme måte kan man være frustrert med venner eller familiemedlemmer, uten at det nødvendigvis betyr at man burde skille lag permanent av den grunn.

 

Hvis det faktisk er sånn at man er kronisk misfornøyd med jobben og sjefen og klager hele tiden på Facebook, så må jeg bare spørre hvorfor ikke personen bruker noe av den energien til å se etter noe annet. I så fall gjør arbeidsgiver nærmest personen en tjeneste med en oppsigelse.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg stusser over den Volvo-saken det refereres til i artikkelen. Her mener jeg at Volvo må være på bærtur og at oppsigelsen ikke kan være annet enn ulovlig. Nå skal det sies at jeg ikke kjenner svensk lov (jeg antar det var der det sjedde), men det høres jo helt sinnsykt ut. I tillegg vil jeg si at disse uttalelsene fra advokater som ensidig støtter arbeidsgiver virker litt suspekte. Lojalitetsplikt er ikke noe sverd som arbeidsgiver kan svinge etter eget forgodtbefinnende. Jeg etterlyser mer nyanserte vinklinger der begge sidene får uttalt seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...