Gå til innhold

Vidvinkel som gir mest for pengene


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en vidvinkel til min Canon 7D som skal brukes til timelapse.

 

Det jeg ser etter er en som er så billig som mulig, men fortsatt skarp på høyere blendertall. Maks 4000 kroner.

 

Om det er fast eller zoom har ingenting å si, så lenge det er i området 14-24mm. Lav blender er fint. Den må ikke ha autofokus heller.

 

Jeg hadde en Canon EF-S 10-22 f/3,5-4,5 før, men var aldri helt fornøyd med den. Jeg vurderte en Canon EF 17-40mm f/4L, men den blir veldig dyr igjen.

 

Noen gode forslag til andre vidvinkler? :) Alle merker er velkomne.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samyang 14mm f/2.8 fremstår som et knallobjektiv.

 

Vær nå obs på at den ikke gir deg noen autofokus. Jeg er tilbøyelig for også å anbefale det. Vurderer objektivet selv. Men til crop ville jeg nok syntes den ikke var vid nok. Hadde Canon EF-S 15-85mm i mine crop-dager (et fantastisk allsidig objektiv forøvrig). En mm videre enn dette ville dog ikke gitt meg veldig mye wow i form av vidvinkel.

 

Men for all del - det er vidvinkel. Og har du en 17/18-XXmm-zoom, så vil 14mm være et godt tillegg i den vide enden. Men for de aller fleste vil nok dog et vidvinkel-zoomobjektiv som starter på 12mm eller videre gi såpass mye ekstra til å forsvare Samyang 14mm f/2.8 sin gode pris og blenderåpning.

 

På fullformat får dog pipa en helt annen lyd.

 

Men du virker jo kresen på optikk, så da er kanskje ikke Samyang 14mm f/2.8 så galt, i og med at du får objektivets sweetspot på din sensorstørrelse.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg er på utkikk etter en vidvinkel til min Canon 7D som skal brukes til timelapse.

 

Det jeg ser etter er en som er så billig som mulig, men fortsatt skarp på høyere blendertall. Maks 4000 kroner.

 

Om det er fast eller zoom har ingenting å si, så lenge det er i området 14-24mm. Blenderåpning har heller ingenting å si, da jeg kommer til å bruke 8 og oppover. Faktisk må den ikke ha autofokus heller.

 

Jeg hadde en Canon EF-S 10-22 f/3,5-4,5 før, men var aldri helt fornøyd med den. Jeg vurderte en Canon EF 17-40mm f/4L, men den blir veldig dyr igjen.

 

Noen gode forslag til andre vidvinkler? :) Alle merker er velkomne.

 

Jeg synes det er merkelig at du ikke var fornøyd med den EF-S 10-22mm du hadde. Det er faktisk regnet som ett av de aller beste, om ikke *det* aller beste, vidvinkelobjektivet for EF-S. Og det scorer jevnt over høyt når det testes. De optiske kvalitetene til dette objektivet er veldig bra, og du må nok over på fast optikk om du skal ha noe som optisk er bedre. Kan det ha vært noe galt med objektivet ditt? Eller kanskje du rett og slett ikke liker vidvinkel? :)

 

Jeg tror som flere andre her at Samyang 14mm f/2.8 vil kunne passe deg bra. Dvs om du kan leve med manuell fokus og blenderåpning som kun kan justeres "på gamlemåten" på selve objektivet. Merk også at dette objektivet har en god del "barrel distorsion" slik at det egner seg dårlig til fotografering av arkitektur, men til naturfotografering er det greit. Objektivet er knallskarpt, også på maks blenderåpning.

 

Om du fortalte hva du skulle fotografere så ville det vært litt enklere å gi gode råd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vurdert om den 10-22mm-en jeg eide hadde en type defekt, men det er nå to år siden jeg solgte det. Det kan være at det bare var jeg som var veldig skeptisk den gangen. Jeg leste før jeg kjøpte det, og har lest siden, at det skal være et av de beste vidvinkelene du kan få.

 

Jeg brukte også et Canon 550D på den tiden.

 

Beklager at jeg glemte å nevne bruksområde, men det blir timelapse av for det meste natur, men også litt urbant.

 

Jeg kjøpte Samyangen idag, men med bytterett. Jeg er ikke helt sikker enda, men jeg føler ihvertfall for øyeblikket at jeg kommer til å beholde den.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Det med ultra-vidvinkler, er at de kan være vanskelige å få til gode bilder med. Jeg var eller ikke helt fornøyd med min 10-22mm; men i ettertid så ser jeg at det ikke var objektivet som var problemet men mine forventninger. En ultravidvinkel som 10-22mm-en har egentlig rimelig stor tønneforvrenging; men de er korrigert slikt at hjørnene kan bli ganske stygge på enkelte motiver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, du har nok rett der. Men samtidig, når jeg ser på flere av bildene jeg tok med objektivet, så virker det til at bildene over 16mm er veldige skarpe, imens på 14mm er den uskarp i hjørnene med mye kromatisk abberasjon.

 

Fant dette bildet på Flickr. Det øverste skal være Canon 10-22mm på 16mm, og den under skal være Samyang 14mm.

 

post-94463-0-32578400-1357343527_thumb.jpg

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...