Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan få bedre lys i stua?


Anbefalte innlegg

Vi har en ganske mørk stue som har en slik Ikea belysningslist med 6 spotlights i sofaområdet og en vanlig taklampe i et annet hjørne. Spotlighten syns jeg er irriterende og lite effektiv da lysstrålene konsentreres kun på noen få små steder og er ellers blendende når man sitter i sofaen (justeres de slipper jeg å bli blendet, men til gjengjeld får jeg mindr elys i et området).

Taklampa ved spisebordet i det andre hjørnet er greit nok men belyser egentlig bare rundt det området og store områder i stua er dermed ganske mørke. En hel mengde gulvlamper virker heller ikke som noen god løsning da det betyr mer ledninger og styr som man må flytte på når man vasker og massevis å slå av/på hele tiden og av tidligere erfaring vil de også kun lyse opp et mindre område om gangen.

 

Da taket er hvitmalt har jeg en ide om at lys kan peke oppover (og dekkes til foran slik at man ikke ser direkte inn i lyset og blir blendet), så reflekteres det i taket og spres utover for et jevnt, diffust lyst. Jeg har sett slikt i bilder av designleiligheter men aldri for salg noe sted. Det trenger ikke være noe fancy, bare det er funksjonelt. Inntil videre hadde jeg tenkt å plassere et slikt "arbeidslys" lysrør fra Ikea eller Biltema oppå en seksjon, men er litt betenkt da det kan bli varmt og kanskje bli til brannfare...

Er det noen som har noen tanker, erfaringer eller forslag rundt temaet?

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du gardiner? Hva med lysstoffrør bak toppen av gardinene, som monteres slik at de lyser opp i taket? Lysstoffrør blir ikke veldig varme. Lysstoffrør, alternativt LED-striper, på toppen av seksjon kan også fungere. På kjøkkenet har jeg lysplate i toppen av skapene, disse gir lys både ned i skapet (som har glasset i dørene og glasshyller) og opp i taket, hvor lyset spres utover i rommet. Ikke spesielt kraftig, men grei grunnbelysning.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Er nok en løsning lignende den zanta her foreslår som er veien å gå.

 

Hvis det ikke passer slik med gardinbrettene kan du jo lage et gardinbrett på en av veggene i stua og montere lysrør bak, 2-3 stk 1x36w av den gamle typen, eller tilsvarende av T5

 

Selv har jeg endel spotter i taket, men disse bidrar til litt mye varme i enkelte tilfeller, og led har ikke blitt bra nok levemessig på dimming desverre.

 

Foreldrene mine har dog gardinbrett rundt taket i hele stua, og har vel rundt 20 lysrørarmaturer på 1x36 watt. Med dimmer, dette gir et fantastisk bra lys i hele stua.

Lenke til kommentar

Lysrør bak gardinbrett høres ut som en glimrende løsning, men blir nok litt for mye jobb i denne leiligheten. Jeg kjøpte et slikt arbeidslys-lysrør og plasserte oppå en seksjon i stua i håp om at det hvite taket skulle reflektere lyset videre utover stua, men dengang ei :nei:

Kanskje løsningen rett og slett er å fjerne spottene i taket og montere en vanlig lampe istedet.

Lenke til kommentar

Indirekte belysning er ofte en bra vei å gå for å få et jevnt og behagelig belyst rom. Kan en løsning være å henge en halvtransparent reflektor under spotlighten? Noe lys vil passere gjennom mens en gitt andel vil reflekteres via reflektor og tak. Kan være en mulighet om man ikke har armatur med indirekte belysning.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...