Gå til innhold

GPS-enhet til Canon650D ?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for ikke lenge siden et Canon 650D, og ser at det ligger mulighet for GPS-tagging i apparatets software. Men GPS-enhet er ikke tilkoblet står det.

På Canons hjemmesider finner jeg ikke GPS-enhet for 650D, og ved å google finner jeg GPS-enhet for noen få andre Canon-kameraer. Men altså ikke til 650D.

Finnes det en tredjepartsløsning for dette, eller tror noen Canon kommer med dette snart? Siden softwaren allerede ligger i kameraet ...

 

Jeg kikket gjennom mange gamle bilder nettopp, og ser at jeg aner ikke hvor endel av dem er tatt. Men tenker meg at GPS-tagging vil avhjelpe dette for fremtidige bilder.

 

Og hvordan er det med geotagging for Canon G10? Har et slikt også liggende.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GP-E2 fungerer på 650D ifølge Canon sitt system-kart. "side 312", men den står ikke oppført som utstyr til G10.

 

Du kan kjøpe en ekstern gps, eventuell en app's til gps-mobiltelefonen, så kan du kjøre informasjon og bildene i et program som legger informasjonen i bilde-exif. Det blir en litt knotete måte og gjøre det på siden GP-E2 vil gjøre dette automatisk.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg kikket gjennom mange gamle bilder nettopp, og ser at jeg aner ikke hvor endel av dem er tatt. Men tenker meg at GPS-tagging vil avhjelpe dette for fremtidige bilder.

Du bør kanskje og vurdere å lage et mappesystem for bilder og f.eks bruke år_måned_dag_sted/begivenhet. Et eksempel: 2012_12_30_solastranden

 

Det er alltid en fordel å ha en enkelt, men safe og logisk system for bildene samt å tømme minnekortet ofte (selv har jeg imidlertid få problemer med å huske hvor hvert enkelt bilde er tatt selv for flere tiår siden, men å ha et system gjør og at det er raskt å finne bildene)

 

Tor

Lenke til kommentar

Tusen takk. Jammen ser det ut til at GP-E2 vil fungere sammen med mitt kamera.

Overføres data til apparatet via blitzskoen? Eller er det bare en plassering av enheten?

Litt snurrig om ikke blitz kan brukes sammen med GPS-enheten.

Men jeg har skjønt at apparatet har en fjernstyringsfunksjon til blitz? Ennå har jeg ikke lest så langt i instruksjonsboken, men ser jo at her er såpass med kunnskap at jeg venter litt med å lese meg opp på dette.

 

Og ja; jeg har store planer om å lage et mappesystem for å sortere bilder, men det som ikke gjøres umiddelbart osv ...

 

Ronny S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...