Gå til innhold

Skattekort


ggree

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på om jeg kommer til å overstige frikortgrensen iløpet av 2013. Hva vil skje dersom jeg bestiller frikort og overstiger denne? Vil jeg da måtte skatte av hele den samlede inntekten i 2013, og isåfall hvor mye?

 

Hvis jeg derimot bestemmer meg for skattekort - hva burde jeg velge mellom av prosentkort og tabellkort? Hva er forskjellen mellom disse, og hva er mest gunstig for meg som ikke kommer til å tjene veldig mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som skjer er at du risikerer å måtte betale restskatt fordi du har skattet for lite. Om du er usikker foreslår jeg at du heller betaler litt skatt hver måned, så får du heller tilbakebetalt det du har betalt for mye.

 

På prosentkortet blir du trukket fast prosent hver måned, mens tabellkortet trekker deg en viss prosent etter hvor høy inntekt du har hver måned. Om du ser på baksiden av tabellkortet vil du forstå.

Lenke til kommentar

Hvis du overstiger grensa (som er rundt 39.000) så trekkes det 50% skatt på det du tjener. Det er noe du får igjen dersom du skatter for mye, selvfølgelig. Helhetlig sett så spiller det ingen rolle. Du får like mye penger, men spørsmålet er bare om du får det med en gang, eller på tilbakebetalinga under skatteoppgjøret.

 

Hvis du jobber deltid så ville jeg gått for prosentkort, men dette er bare min mening. Har du fast jobb, så vil jeg si tabellkort (7100). Igjen spiller det ingen rolle. Du får like mye penger, spørsmålet er bare når du får de ulike summene.

Lenke til kommentar

..Du får like mye penger, spørsmålet er bare når du får de ulike summene.

 

Iløpet av 2013 vil man med andre ord skatte like mye med prosentkort som med tabellkort - samlet sett? Da henger alt mer på greip.

 

Hva ligger skattesatsen på? Er det ulike faktorer som trekker denne ned - isåfall hvilke?

Jeg jobber deltid og vil som nevnt ikke tjene kjempemye iløpet av 2013. Vil jeg få en lavere skattesats enn de som jobber heltid?

Lenke til kommentar

Iløpet av 2013 vil man med andre ord skatte like mye med prosentkort som med tabellkort - samlet sett? Da henger alt mer på greip.

 

Hva ligger skattesatsen på? Er det ulike faktorer som trekker denne ned - isåfall hvilke?

Jeg jobber deltid og vil som nevnt ikke tjene kjempemye iløpet av 2013. Vil jeg få en lavere skattesats enn de som jobber heltid?

 

Ja, man skatter alltids like mye. Hvis du skatter for mye med prosentkort, får du det igjen ved neste års skatteoppgjør. Skatter du for lite, får du regning i posten.

 

I ditt tilfelle, så kan du godt bestille frikort, og hvis du tjener under 39.950 kr. så slipper du å skatte. Dette er unntaket til regelen. Men hvis du leverer frikort, og ender opp med å tjene mer enn 39.950, så trekkes det 50% skatt. Men siden skattesatsen er 36%, så får du igjen det du overskatta ved neste skatteoppgjør.

 

Hvis du jobber med frikort, og ombestemmer deg, så er det ingen problemer med å bestille nytt skattekort, a la tabellkort eller prosentkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, man skatter alltids like mye. Hvis du skatter for mye med prosentkort, får du det igjen ved neste års skatteoppgjør. Skatter du for lite, får du regning i posten.

 

I ditt tilfelle, så kan du godt bestille frikort, og hvis du tjener under 39.950 kr. så slipper du å skatte. Dette er unntaket til regelen. Men hvis du leverer frikort, og ender opp med å tjene mer enn 39.950, så trekkes det 50% skatt. Men siden skattesatsen er 36%, så får du igjen det du overskatta ved neste skatteoppgjør.

 

Hvis du jobber med frikort, og ombestemmer deg, så er det ingen problemer med å bestille nytt skattekort, a la tabellkort eller prosentkort.

 

Hva om jeg bestiller skattekort, men lønnen ligger innenfor frikortgrensen. Vil jeg da få det totale skattebeløpet tilgode ved skatteoppgjøret?

Endret av ggree
Lenke til kommentar

Bestill frikort. På hver lønnslipp du får skal arbeidsgiveren oppgi enten hvor mye du har tjent hittil i året eller hvor mye som gjenstår av frikortet.

 

Om du skulle nærme deg grensen så bestiller du bare et vanlig skattekort og leverer det til arbeidsgiver. Om du derimot ikke leverer nytt skattekort vil arbeidsgiver trekke deg 50% og du vil få igjen korrekt på skatten året etter.

 

Håper det hjalp :-)

 

 

PS: Glemte å svare deg. Om du tjener mindre enn frikortgrensen i løpet av et år, men har betalt skatt så får du alt tilbake :-)

Endret av RunRookieRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorvidt du bruker frikort påvirker ikke hva du faktisk skatter, bare hva som forskuddstrekkes. Dersom du bruker frikort og tjener over grensa, trekkes 50% skatt på alt overskytende. Det gjør at du da vil få penger igjen når skatteoppgjøret kommer.

 

Jeg ville bestilt skattekort med lav trekkprosent. Du får igjen pengene senere, og de fleste som bruker frikort har ikke veldig god likviditet slik at det er irrelevant når skatten faktisk betales. Det er kjipt å bli trukket 50% i november og/eller desember, da er det bedre å bli trukket "litt" hele året (10% merker du nesten ikke).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1. Er det da slik at man alltid vil bli trukket riktig med prosentkort, slik at man slipper smell?

2. Er 36 % standard skatteprosent? Hvordan kan denne prosenten eventuelt senkes gitt at man er student med studielån og deltidsstilling?

 

1. Nei, jeg har fått baksmell på tabellkort flere ganger.

2. 36% er på ingen måte noe standard.

 

Du må rett og slett finne ca ut hvor mye du blir å tjene, så bruke en skattekalkulator så det blir sånn passe riktig,

Lenke til kommentar

1.

Forstår hvorfor tabellkort kan gi baksmell, men prosentkort burde vel ikke kunne gi baksmell? Som nevnt beregnes skatten ved tabellkort utfra inntekten den gitte måneden. Tjener du mindre enn først antatt vil du på en smell. Men ved prosentkort trekkes man med 36 % ved hver lønning? Da burde man ikke kunne gå på noen smell?

 

2.

Jeg har nå en skatteprosent på 36 %, men har lest på enkelte diskusjonsforum at andre har den nede mot 20 %. Hvordan får de dette? Jeg er som nevnt student med studielån. Har en deltidsstilling og tjener langt fra mye i året. Burde ikke dette gi grunnlag for en lavere skatteprosent sammenlignet med en ferdig utdannet person som er i fullt arbeid og har mulighet til å finansiere seg selv?

Lenke til kommentar

1. Prosentkort gir baksmell hvis du har en for lav prosent i forhold til hva du skal skatte. Er prosenten på kortet 30% og du skal betale 33% så får du baksmell... 36% er en høy prosent, spesielt for en student. Jeg vil tro du da vil få igjen penger ved neste oppgjør.

 

2. Det er mange ting som påvirker hva du skal skatte. Inntekt, fradrag, renteutgifter, formue osv. Du kan enkelt beregne hva du skal betale med en skattekalkulator.

Du legger inn de samme tallene hvis du bestiller nytt skattekort fra Skatteetaten. Da vil de finne ut hvilken prosent/tabell som passer best for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan nevne ulike faktorer som kan senke skatteprosenten, og hvorfor de påvirker den? Er ikke ute etter generelle uttalelser som at inntekt påvirker skatteprosenten. Vet blant annet at en BSU-konto gir fradrag. Er det andre slike faktorer som kan være med på å hjelpe en student?

Endret av ggree
Lenke til kommentar

En rekke forhold regulerer hvor mye skatt du må betale, og dermed hvor mye av din inntekt som må gå til å dekke skatt.

 

Inntekt. Jo større inntekt, jo større andel av inntekten må du betale i skatt. Dette kalles progressiv beskatning. Det skal fastsettes to typer inntekt - personinntekt (eller bruttoinntekt), som trygdeavgiften og toppskatten (henholdvis første og siste type skatt man møter) beregnes ut fra, og alminnelig inntekt (eller nettoinntekt) som inntektsskatten beregnes ut fra.

 

Inntektsfradrag. Lovlige fradrag er formål du har brukt penger på som lovgiver mener er så høyverdige at de skal unntas beskatning. Du får derfor lov til å trekke disse summene fra inntekten din før alminnelig skatt skal beregnes. Reise til arbeid, gjeldsrenter, foreldrefradrag, minstefradrag i lønnsinntekt, personfradrag m.m. faller under denne kategorien.

 

Skattefradrag. Etter at ligningen er ferdig og inntekter og inntektsfradrag beregnet, har skattemyndighetene kommet frem til en sum penger du skal betale i skatt for et gitt inntektsår. Fra dette har du lov til å trekke alle dine skattefradrag (som er noe annet enn inntektsfradrag). BSU er et skattefradrag, og for den jevne lønnsmottaker nok det eneste relevante slike fradraget.

 

 

Det du spør om er den skatteprosenten som er angitt på ditt skattekort. Denne skatteprosenten regnes ut fra de inntekter og de fradrag du oppgir i søknad om skattekart - Skatteetaten tar en foreløpig beregning av hvor mye de antar de vil utligne i skatt basert på disse inntektene (men de ser bort fra en andel av minstefradraget for å sørge for at færrest mulig får restskatt), og fastslår så hvor stor andel av inntekten din de må holde igjen for å dekke denne skattesummen.

 

Det finnes flere måter å senke skatteprosenten din, men få som gir deg i realiteten mer disponibel inntekt. BSU som skattefradrag gir deg 4k mindre skatt, men for å få det må du flytte 20k til en sparekonto du ikke kan ta ut penger fra. Netto er dette 16k reduksjon i disponible midler. Gjeldsrenter gir deg 28 % skattefradrag, men det er stusslig å få igjen 28 kroner etter å ha brukt 100 kroner på å betale renter. Du står altså fortsatt 72 kr i minus etter skattefradraget.

 

Enkelte fradrag har ikke som krav at du faktisk har hatt kostnader. Dette gjelder f.eks. det standardiserte reisefradraget for reiser mellom hjem og arbeidsplass (men gitt bunnfradraget før du får reisefradrag er det vanskelig å se for seg en situasjon der man ikke har hatt kostnader). For at dette skal gi deg netto uttelling må du derfor ha noen andre (men ikke arbeidsgiver) som dekker slike reisekostnader, eller ha svært lave kostnader som følge av spesielle ordninger som ungdomskort eller lignende.

 

Det er rimelig lite skattetilpasning som kan gjøres av personer med lave inntekter. Det som kan gjøres er å kontrollere om man har fradrag man ikke bruker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1.

Har nå mottatt tabellkort, men ønsker å bli trukket med en fast sats. Er innom skatteetaten sin hjemmeside, men finner ikke ut hvordan man bestiller prosentkort. Noen som vet hvordan man gjør dette?

 

2.

Noen som vet hvordan man kan bli trukket med en høyere prosent? Si at jeg skatter 36 %, men ønsker å bli trukket med 40 % for å unngå smell og heller få litt tilbake. Hvordan gjør man dette?

 

3.

Gjelder forsinkelsesrenteloven e.l. når man blir trukket for mye i skatt?

Endret av ggree
Lenke til kommentar

1) Du leverer skattekortets del 2 til din arbeidsgiver i stedet for del 1.

 

2) Du ber arbeidsgivers lønningskontor om frivillig ekstra skattetrekk.

 

3) Nei, for forsinkelsesrenteloven gjelder misligholdte krav. Ditt krav på tilbakebetaling av skatt er tidligst misligholdt når ligningen er ferdig i året etter ligningsåret. Du får imidlertid en skattefri lavere rente, se skattebetalingsloven kapittel 11.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...