Gå til innhold

Trafikkspørsmål


Nuskei

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg laget en ny bruker her ettersom jeg ser mange av dere har mye gode svar.

 

Jeg er i den situasjonen at jeg har oppkjøring om ikke så alt for lenge. Det er et spørsmål som jeg ikke klarer å finne svar på selv. Rett og slett fordi jeg kan ikke bruke andre som utgangspunkt. Det andre er den følelsen som sier at man er klar nok.

 

Jeg har lært at man skal sakke ned farten når man kjører forbi en buss dette fordi barn eller andre individer kan ta seg en spasertur midt i veien. Men her er dilemmaet: er det forsvarlig og riktig å tilpasse farten til gangfart om det er 80-sone og bussen ikke viser tegn til at den skal flytte på seg eller synlig at noen går? Det jeg vet er at over 60 har jeg forkjørsrett. Nok om det, er det riktig å sakke ned farten så mye, spesielt om jeg har masse biler bak meg. For alt jeg vet kan det komme fotgjenger ut i veien?

 

På langkjøringen den første dagen gikk det til helvette men gjennomførte jo. Andre dagen gikk i og forseg greit. Da vi fikk bedskjed om å skrive ned alle feilene som kunne vært faretruende satt jeg med en liste på sikkert 10 situasjoner mens de ti andre hadde bare 2-3 feil. Dette fikk meg til å føle at jeg garantert stryker. Samtidig fikk det meg til å føle meg lettet fordi da har jeg lært en del. Hva tenker du?

 

Kom gjerne med andre råd også. Heldigvis er det så lenge til at ikke nervene har kommet.

 

Har forresten arkene som har alle de spørsmålene som man kan stille før oppkjøring! Om jeg finner det skanner jeg det gladlig til dere som måtte ønske det.

 

:)

 

- N

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Farten du bremser ned til ha ingen ting å si... det som har noe å si er hvordan fartstilpassingen skjer.

 

Når det er sagt skal du ikke bremse ned til gangfart nei i en 70+ sone men man trenger heller ikke å snerre forbi bussen i 100, det finnes så klart en mellomting her og det er lov å bruke sunn fornuft.

Lenke til kommentar

Hvor stor fart som er forsvarlig å holde forbi en buss på holdeplass vil variere fra situasjon til situasjon, og en må derfor ta vurderingen der og da. En god sjåfør er forberedt på situasjonen og situasjoner som kan oppstå, og kan derfor ta en rask og riktig vurdering.

 

Det at du hadde mange feil skal du ikke ta for tungt. Om du vet hva du gjør feil er det lettere å luke de ut. Selv hadde jeg en katastrofalt dårlig prøveoppkjøring, men fikk gode tilbakemeldinger, og klarte derfor å unngå disse feilene på selve oppkjøringen.

Lenke til kommentar

Det er ikke så ofte du kommer over en buss som stopper i 80-sone, er det vel? Ikke noe jeg har truffet på, som jeg kan huske. Kjører du i gangfart forbi bussen om det er i en 50-sone? Jeg senker som regel farten til 30-40 km/t (avhenger av føret og andre omstendigheter selvfølgelig), og holder beinet på bremsen.

Endret av turbojon123
Lenke til kommentar

Jeg har lært at man skal sakke ned farten når man kjører forbi en buss dette fordi barn eller andre individer kan ta seg en spasertur midt i veien...

 

Hovedsaken er at du må anta at det kommer noen gående over veien rett forbi bussen, de må du kunne stoppe for eller være sikker på at du kan unngå.

Nøyaktig hvor langt ned i fart du må kommer an på hvor mye klaring, og dermed hvor mye varsel du vil få. At du har andre biler bak deg har lite med vurderingen å gjøre utover at farten må MER ned om de holder kort avstand p.g.a. risikoen for kollisjon om du må bråbremse for en fotgjenger.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Greit nok at noen over her mener sier at "folk burde vite bedre". Men verden er ikke perfekt og det hjelper deg lite hvis du kjører på noen i en slik situasjon. Det jeg har lært etter 150k km bak rattet er at en burde ta høyde for det meste og kjøre deretter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...