Gå til innhold

Trener jeg for mye?


heeey

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 16 år som har trent styrke i litt over 8 måneder, og har hatt stor fremgang. Jeg trener som regel 6-7 dager i uken. Så jeg lurer på om det er for mye? Jeg føler at jeg har energioverskudd til å trene hver dag.

 

Jeg har ikke noe spesielt treningsprogram, men dette er et eksempel på en uke for meg:

 

Mandag: bryst/triceps

Tirsdag: skuldre/rygg/biceps

Onsdag: Bryst/triceps

Torsdag: skuldre/rygg/biceps

Fredag:Føtter/korsrygg

Lørdag: Brsyt/triceps

Søndag: skuldre/rygg/biceps

+ mage når jeg føler for det.

 

Jeg har ofte 1 hviledag, men trener jeg for mye? Helst kom med tipst til forbedringer til "treningsprogrammet" mitt også.

 

Takker for svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trener er 3-splitt hvilket betyr at du deler opp kroppen i 3 deler, og så lenge du passer på å holde den "planen" du har skissert ovenfor - så går det helt fint.

 

Jeg trener like mye selv, og trives med det. Noen syntes det er mye, men så lenge man orker er det bare å kjøre på.

Lenke til kommentar

Er LITT bekymra over at du trener triceps 6 dager på rad. Det står ikke eksplisitt, men når du trener skuldre, så antar jeg at du kjører skulderpress/militærpress/arnoldpress eller liknende, som også kjører triceps ganske hardt.

 

På dagene du har bryst, så antar jeg at du også har med liknende øvelser, som benkpress/brystpress osv, som OGSÅ er hardt for triceps.

 

Dette kan bli problematisk i lengda, siden musklene trenger tid til å restituere seg. Når du trener og trener og trener, og ikke lar musklene få restitusjon, så hopper du over det steget der musklene faktisk vokser og blir sterkere.

 

Generelt er det ikke noe problem å trene 7 dager i uka, energimessig. Men da burde du passe på at hver enkelt muskelgruppe får hvile i 48 timer ish før du kjører dem igjen.

 

Dette kan gjøres med 4-splitt, som jeg selv gjør. Og det gjør jeg FORDI jeg liker å trene flere dager sammenhengende, slik som du gjør. :)

 

Her er oppsettet jeg kjører. Merk at jeg ikke har man/tirs/ons osv, men kjører på den samme rotasjonen uansett hvilken dag det er.

 

Dag1: Skuldre og nedre rygg

Dag2: Biceps og øvre rygg

Dag3: Bryst og triceps

Dag4: Bein

 

På denne måten kan jeg trene hver dag når jeg føler for det, og samtidig la musklene få den tiden de trenger til å ta opp nok næring og vokse.

 

EDIT: Jeg slenger inn mage og underarmer når jeg føler jeg har overskudd på slutten av ei vanlig økt. Dette fungerer helt fint på skulderdager og bryst/triceps-dag. På bein-dag derimot har jeg som regel brukt opp det jeg har av energi :)

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Men hva om jeg trener skuldre sammen med bryst og triceps? Blir det et bra oppsett da?

 

Problemet da er at triceps er slitne etter militærpress når du skal gjøre benkpress, eller omvendt, så du ender opp med å ikke få trent begge deler noe bra.

 

Du burde nok revurdere hele treningsopplegget hvis du skal få best mulig utbytte.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar
Jeg har ofte 1 hviledag, men trener jeg for mye?

 

Når du har hviledag og kjører inndeling overtrener du aldri. Overtrening er svært myteomspunnet. Muskulaturen restituerer seg innenfor 18-24 timer om du gir den god næring. Stølhet er nevrologisk, og kan i verste fall trenes igjennom. Men det er unødvendig smertefult og ubehagelig siden du tilpasser deg over tid.

Lenke til kommentar

Stakkars gutten tror han får svære armer og skuldre på dette programmet :innocent:

 

Jeg har gått på en liten smell, for som du ser svarte jeg til TS at det så bra ut.

 

Jeg trener noe i samme duren, 6 dager/uka. Dersom jeg kjører biceps/triceps en økt MAKS UT, hvor mange dager/timer bør det gå før jeg starter på igjen? Altså hvor lenge rest.

Lenke til kommentar

Det var en heftig påstand. Skulle likt å sett statistikken.

Det er faktisk sant. Jeg har hatt veldig bra fremgang. Jeg merker mye forskjell på muskelmassen min, og har øket fra 60 til 95 i benkpress. Men kunne selvølgelig hatt bedre resultater. Har forresten veldig bra kosthold.
Lenke til kommentar

Det er faktisk sant. Jeg har hatt veldig bra fremgang. Jeg merker mye forskjell på muskelmassen min, og har øket fra 60 til 95 i benkpress. Men kunne selvølgelig hatt bedre resultater. Har forresten veldig bra kosthold.

 

Det er sikter til er at du hevder at du har bedre fremgang enn alle andre på din alder.

 

Hvor har du fått informasjon om ALLE andre på din alder? Og er vektøkning den eneste faktoren du måler?

Lenke til kommentar

Det er sikter til er at du hevder at du har bedre fremgang enn alle andre på din alder.

 

Hvor har du fått informasjon om ALLE andre på din alder? Og er vektøkning den eneste faktoren du måler?

De fleste da. Jeg tenker på fremgang i forskjellige øvelser, og hvor lenge jeg har trenet på treningsstudio.
Lenke til kommentar

Det er faktisk sant. Jeg har hatt veldig bra fremgang. Jeg merker mye forskjell på muskelmassen min, og har øket fra 60 til 95 i benkpress. Men kunne selvølgelig hatt bedre resultater. Har forresten veldig bra kosthold.

 

For litt perspektiv, hvor lang tid brukte du på fra 65 til 95? (regner med at du mener 1RM)

Lenke til kommentar

7,5 måneder. Skal prøve på 100 om noen dager. Ja, 1RM

 

og da har du trent så ofte som du har gjort nå?

 

Jeg økte selv fra 70 til 100 på 3uker... Og da bryst triceps 2ganger i uken, og ikke bare tungt, tung 1dag(5-6rep) høyrep en annen dag. Nå skal det sies at jeg spiser over gjennomsnittet mer rent og sunt en de fleste.(resusltatene du får er 70%diett 30%trening) Relativ styrke kommer så og si nesten bare fra nervesystemet ditt, Når jeg kjører tung vekttrening. Er det ikke musklene jeg blir sliten i, men hele kroppen og hodet.

 

Du har godt av hvile, som en annen sa, tricepsen din får så og si aldri hvilt seg... Jeg har bryst triceps man og fre. Føler meg sterkere for hvergang jeg kjører benk, men for meg er benk bare en liten øvelse, når jeg skulle øke i det så var det bare fordi jeg ville se hvor fort jeg kunne øke på det :)

Endret av jant90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...