Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal på en månedslang tur til Tanzania i Februar-Mars og jeg tenkte selvfølgelig at kameraet må med. Det jeg imidlertid er redd for er hvordan kameraet reagerer på et annet klima som både kan være fuktig, varmt og sandfult. Jeg har fått litt skrekken for å ødelegge kameraet etter jeg kastet et billig kompaktkamera på dynga etter en liten ekskursjon i Sahara, og jeg vil ikke dette skal skje med mitt noe dyrere Canon 550D. Er det noen som har erfaring med vedlikehold eller eventuelt beskyttende utstyr i et slikt klima? Jeg lurer også på om jeg bør kjøpe noe ekstra utstyr for å få fine bilder der nede. Er solblender eller filter noe å satse på? Fra før har jeg kun standardutstyret som følger med Canon EOS 550D.

Endret av Krole
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er nok Sahara et mer krevende miljø enn Tanzania.

 

Solblender er alltid fornuftig; det kan være en ide med et polariseringsfilter, men det skal ikke stå på hele tiden; og når du bruker det, så må du justere det inn før hvert bilde du tar.

 

Hva med et objektiv i tillegg - noe i teleområdet? f.eks. Canons EF-S 55-250mm IS

Lenke til kommentar

Hei Krole.

 

Gled deg. Tanzania er et fantastisk land. Jeg har ikke hatt problemer med fuktighet på safari, for da er du stort sett i innlandet, og der er det ganske tørr luft. Jeg vet ikke hvor lenge du blir, men fra midten av mars kan regntiden sette inn, og da risikerer du litt mer fuktighet.

Ved kysten er det konstant fuktig, men det skal ikke være problem for utstyret. Jeg har tilbrakt mye tid ved kysten, også i regntida, med kameraer som ikke er verbeskyttet, og har ikke hatt noen problemer. Men en EOS 550D bør du nok holde unna regnet.

 

Støv kan være et større problem. Det viktigste er å ha med skikkelig renseutstyr, både for objektiver og bildebrikker, og passe på at du ikke bytter objektiv når det støver som mest. Pek kamerahuset nedover når du må bytte objektiv, så ikke noe legger seg på bildebrikken eller du får sand i lukkeren.

 

Hver kveld bør du sjekke noen bilder for å se om du har fått støv på bildebrikken. Tørk støv av kameraet og sjekk at obektivene er rene.

 

Gjør du dette, bør det gå greit.

 

For mer info om utstyrstips, kan du se på denne artikkelen jeg har skrevet:

http://www.fotomagasinet.no/2012/10/den-store-safariguiden-del-i/

 

Konkrete fototips på safari og mer om beskyttelse av utstyret finner du her:

http://www.fotomagasinet.no/2012/11/den-store-safariguiden-del-ii/

Endret av faaeri
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei Krole.

 

Gled deg. Tanzania er et fantastisk land. Jeg har ikke hatt problemer med fuktighet på safari, for da er du stort sett i innlandet, og der er det ganske tørr luft. Jeg vet ikke hvor lenge du blir, men fra midten av mars kan regntiden sette inn, og da risikerer du litt mer fuktighet.

Ved kysten er det konstant fuktig, men det skal ikke være problem for utstyret. Jeg har tilbrakt mye tid ved kysten, også i regntida, med kameraer som ikke er verbeskyttet, og har ikke hatt noen problemer. Men en EOS 550D bør du nok holde unna regnet.

 

Støv kan være et større problem. Det viktigste er å ha med skikkelig renseutstyr, både for objektiver og bildebrikker, og passe på at du ikke bytter objektiv når det støver som mest. Pek kamerahuset nedover når du må bytte objektiv, så ikke noe legger seg på bildebrikken eller du får sand i lukkeren.

 

Hver kveld bør du sjekke noen bilder for å se om du har fått støv på bildebrikken. Tørk støv av kameraet og sjekk at obektivene er rene.

 

Gjør du dette, bør det gå greit.

 

For mer info om utstyrstips, kan du se på denne artikkelen jeg har skrevet:

http://www.fotomagas...riguiden-del-i/

 

Konkrete fototips på safari og mer om beskyttelse av utstyret finner du her:

http://www.fotomagas...iguiden-del-ii/

Nå er nok Sahara et mer krevende miljø enn Tanzania.

 

Solblender er alltid fornuftig; det kan være en ide med et polariseringsfilter, men det skal ikke stå på hele tiden; og når du bruker det, så må du justere det inn før hvert bilde du tar.

 

Hva med et objektiv i tillegg - noe i teleområdet? f.eks. Canons EF-S 55-250mm IS

 

Solblender er mest nyttig i regn når man er på ferie, for å unngå regndråper på frontlinsen. Sjelden at sola ødelegger et feriebilde :-).

 

Polariseringsfilter kan gi fantastiske effekter, hvis man vet hvordan og når det bør brukes. Tren på forhånd. En dag med blå himmel og sola i ryggen er et bra utgangspunkt.

 

55-250mm telelinse på safari kan være en god ide. (evt 70-200 L hvis du har råd, så får du med solblender :-) ) Blir ofte til at man ikke får lov (eller har lyst) til å gå ut av bilen når de mest interessante situasjonene dukker opp, eller at det er stengsler som hindrer deg i å gå nær nok til å bruke 18-55 mm effektivt.

 

Evt kan en skikkelig ultravidvinkel ala EF-S 10-22 mm gi kule bilder, hvis du tør/klarer å ta bilde av ville dyr fra 25 - 50 cm avstand. Da får du både med nesten 180 grader omgivelser som forhåpentligvis demonstrerer at du er midt i bushen, og du kan lese dagsformen til den heldige utvalgte apekatten ut av ansiktsuttrykket som fyller halve bildet. Husk å ta med bananer.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar! Artikkelen din var god lesning, Faaeri. Jeg får undersøke litt hvor langt studiestipendet rekker når det kommer til fotoutstyr. Jeg må si at telelinse frister særlig da jeg har følt en del på begrensningene med det objektivet jeg har nå. Renseutstyr, polariseringsfilter og solblender (blir kanskje mest brukt hjemme på vestlandet) har jeg forstått er forholdsvis billig, så det kommer jeg nok helt sikkert til å kjøpe.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar! Artikkelen din var god lesning, Faaeri. Jeg får undersøke litt hvor langt studiestipendet rekker når det kommer til fotoutstyr. Jeg må si at telelinse frister særlig da jeg har følt en del på begrensningene med det objektivet jeg har nå. Renseutstyr, polariseringsfilter og solblender (blir kanskje mest brukt hjemme på vestlandet) har jeg forstått er forholdsvis billig, så det kommer jeg nok helt sikkert til å kjøpe.

 

Første gang jeg kjøpte digitalt kamera var det for å reise til Afrika. Dro med meg en Sigma 50-500mm til Namibia , og verken objektivet eller jeg glemte opplevelsen. Telezoomen "pustet" inn en hel del ørkensand (men var ellers en veldig grei løsning til turen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...