Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå vil jeg gjerne vite hvorfor Mac er så veldig mye bedre enn en PC?

 

Jeg er personlig en fan av Microsoft og Windows, og jeg må innrømme at jeg ikke helt ser det positive i en Mac.

 

Grunnene til at jeg mener at PC er bedre enn Mac, er:

 

1. Du får mer for pengene hvis du kjøper en Mac (Sammenlign en kr. 10 000 PC med en kr. 10 000 Mac!)

 

2. Du kan gjøre hva du vil med en PC når det kommer til maskinvare, ulikt en Mac.

 

3. Windows har mange flere programmer.

 

4. Mange flere merker og muligheter

 

5. Du kan ikke spille spill på en Mac, og ihvertfall ikke Mac OS. (Du kan, men det anbefales ikke)

 

 

Og så jeg som må svare på noen av de mest idiotiske grunnene til at Mac-fans mener at Mac er bedre:

 

1. Den får ikke virus.

Den kan, bare i mindre grad sammenlignet med en Windows-PC. Og, jeg skjønner bare ikke hvor vanskelig det kan være å laste ned Avira (Som anbefales hvis du vil ha et bra, gratis antivirusprogram!)

 

2. Mer stabilt

Dette er muligens sant, men på Windows får du til gjengjeld mye større fleksibiliet i valg av maskinvare.

 

3. Apple har god kvalitet

Det har vel søren meg Lenovo og Dell også?

 

4. Enkelt og stille inn systeminstillingene på en Mac

Man trenger ikke å være Einstein for å bruke Control Panel heller?

 

Nå skal jeg like å høre en ordentlig grunn til hvorfor Macs er så bra?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-sømløshet med andre i-produkter

- behagelig interface ( personlig mening)

- Maskinene ( i mitt tilfelle mbp retina) oser av kvalitet jeg ikke har sett hos acer og Dell

-Det er "magisk" første gang man åpner en ny mac som er sin egen og deretter begynner å utforske en annen verden. Mange vil si at Os X er ekstremt lukket, men synes det er veldig fritt, og mappeoppsett er akkuratt slik jeg liker det.

- synes det er genialt å få samlet programmer i en fil istedenfor hundrevis av små filer liggende på x86, programfiler osv.

-Alle oppdateringer får jeg via app store, en knapp så søker den etter oppdateringer for meg.

 

Enkelte vil vel kalle meg sau, men før jeg gikk til anskaffelse av denne eide jeg 4 stasjonære, med både ubuntu, w7, og w8 beta men jeg fant meg aldri til rette.

Var veldig glad i w7 i starten da jeg overklokket og ofte skiftet hardware, men etterhvert ble det mer og mer ubuntu, og deretter os X. Vil ikke si at jeg går tilbake til windows ( som jeg har holdt på med siden w95) For Os X passer rett og slett bedre til mitt bruk og mine krav om design, og sømløshet.

 

Jeg verken spiller eller overklokker lengre og etter anskaffelse av Macen solgte jeg de stasjonære, noe jeg ikke angrer på!

 

Det var vel det jeg kunne si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å starte diskusjon nr. en zillion om dette trøtte og kjedelige emnet? Er du fan av Microsoft og Windows så er det vel ikke så mye som vil overbevise deg uansett da ettersom du allerede har låst din mening fast på det.

 

Det letteste er vel bare å kjøpe deg eller låne deg en Mac og prøve den et par måneder, så kan du gjøre opp din egen mening om saken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er to forskjellige økosystemer. At du sier du får mer for en 10 000-kroners pc enn en mac, viser bare at du kun vurderer etter harde specs og driter i brukeropplevelse.

Hvorfor tror du iPhone 5 med sin 1.02ghz dual core yter bedre enn konkurrentene når det gjelder glatthet og lignende i menyer og nettsurfing? På grunn av optimisering.

 

På samme måte er det med macs, du får en mer sømløs pakke om du kjøper mac, men du går glipp av valgfriheten til windows. Selv kjører jeg windows og android fordi jeg liker valgfrihet og ikke har noe imot å måtte tweake for å få enheten min akkurat slik jeg vil ha den, men jeg har absolutt ingen problemer med å se at andre mener noe annet enn meg, og at det andre økosystemet passer bedre deres behov og grad av interesse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

-sømløshet med andre i-produkter

- behagelig interface ( personlig mening)

- Maskinene ( i mitt tilfelle mbp retina) oser av kvalitet jeg ikke har sett hos acer og Dell

-Det er "magisk" første gang man åpner en ny mac som er sin egen og deretter begynner å utforske en annen verden. Mange vil si at Os X er ekstremt lukket, men synes det er veldig fritt, og mappeoppsett er akkuratt slik jeg liker det.

- synes det er genialt å få samlet programmer i en fil istedenfor hundrevis av små filer liggende på x86, programfiler osv.

-Alle oppdateringer får jeg via app store, en knapp så søker den etter oppdateringer for meg.

 

Enkelte vil vel kalle meg sau, men før jeg gikk til anskaffelse av denne eide jeg 4 stasjonære, med både ubuntu, w7, og w8 beta men jeg fant meg aldri til rette.

Var veldig glad i w7 i starten da jeg overklokket og ofte skiftet hardware, men etterhvert ble det mer og mer ubuntu, og deretter os X. Vil ikke si at jeg går tilbake til windows ( som jeg har holdt på med siden w95) For Os X passer rett og slett bedre til mitt bruk og mine krav om design, og sømløshet.

 

Jeg verken spiller eller overklokker lengre og etter anskaffelse av Macen solgte jeg de stasjonære, noe jeg ikke angrer på!

 

Det var vel det jeg kunne si.

 

 

Jeg må si at oppdateringene er ikke så veldig mye mer avansert enn det det er på en Windows-PC, det er jo bare å gå inn på Windows Update.

 

Apple har også lagd en god del støtte får i-ting på Windows også.

 

Men manges argument er at "Man kan jo kjøre OS 10 på Windows også", og mitt svar på det er: Hva i huleste er da vitsen med å kjøpe en Mac i utgangspunktet hvis man skal kjøre Windows allikevel?

Lenke til kommentar

Det er to forskjellige økosystemer. At du sier du får mer for en 10 000-kroners pc enn en mac, viser bare at du kun vurderer etter harde specs og driter i brukeropplevelse.

Hvorfor tror du iPhone 5 med sin 1.02ghz dual core yter bedre enn konkurrentene når det gjelder glatthet og lignende i menyer og nettsurfing? På grunn av optimisering.

 

På samme måte er det med macs, du får en mer sømløs pakke om du kjøper mac, men du går glipp av valgfriheten til windows. Selv kjører jeg windows og android fordi jeg liker valgfrihet og ikke har noe imot å måtte tweake for å få enheten min akkurat slik jeg vil ha den, men jeg har absolutt ingen problemer med å se at andre mener noe annet enn meg, og at det andre økosystemet passer bedre deres behov og grad av interesse.

 

Jeg tror nok at brukeropplevelse er hver enkelt persons mening, og ikke noe man kan vurdere i en helhet.

 

Design er kanskje bedre på en Mac, men du har til gjengjeld flere muligheter til forandring på en PC.

 

Derfor går det ikke an å si at Mac OS 10 har mye bedre brukergrensesnitt enn Windows.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke en OSX-PC er noe bedre eller dårligere enn en Windows-PC.

 

Men jeg bruker en MacBook hovedsaklig fordi jeg trenger en maskin som problemfritt kan kjøre både OSX og Windows.

Det er ikke aktuelt å dra på to maskiner når én kan gjøre jobben.

 

Men det går også ann å få til å lage en hackintosh (PC som kjører OS X) for å kjøre både Windows og Mac OS på en PC.

 

At en PC ikke kan kjøre Mac OS handler ikke om at en PC ikke kan, det handler om at Apple har låst ned hele greia.

 

-sømløshet med andre i-produkter

- behagelig interface ( personlig mening)

- Maskinene ( i mitt tilfelle mbp retina) oser av kvalitet jeg ikke har sett hos acer og Dell

-Det er "magisk" første gang man åpner en ny mac som er sin egen og deretter begynner å utforske en annen verden. Mange vil si at Os X er ekstremt lukket, men synes det er veldig fritt, og mappeoppsett er akkuratt slik jeg liker det.

- synes det er genialt å få samlet programmer i en fil istedenfor hundrevis av små filer liggende på x86, programfiler osv.

-Alle oppdateringer får jeg via app store, en knapp så søker den etter oppdateringer for meg.

 

Enkelte vil vel kalle meg sau, men før jeg gikk til anskaffelse av denne eide jeg 4 stasjonære, med både ubuntu, w7, og w8 beta men jeg fant meg aldri til rette.

Var veldig glad i w7 i starten da jeg overklokket og ofte skiftet hardware, men etterhvert ble det mer og mer ubuntu, og deretter os X. Vil ikke si at jeg går tilbake til windows ( som jeg har holdt på med siden w95) For Os X passer rett og slett bedre til mitt bruk og mine krav om design, og sømløshet.

 

Jeg verken spiller eller overklokker lengre og etter anskaffelse av Macen solgte jeg de stasjonære, noe jeg ikke angrer på!

 

Det var vel det jeg kunne si.

 

Jeg tror du er den første til å komme med en ordentlig post på dette temaet. Blar man litt rundt på nettet, finner man bare tullball og usaklige innlegg.

Lenke til kommentar

Design er kanskje bedre på en Mac, men du har til gjengjeld flere muligheter til forandring på en PC.

Kan du nevne noen? Man kan lett bytte både RAM og harddisk på de aller fleste macs og PC-er uten å miste garanti. Air er ett av unntakene til Apple. Og helt seriøst, hvem bytter CPU og skjermkort i en laptop?

 

Hvis du mener stasjonære blir jo det noe helt annet, siden den eneste stasjonære appe har er powermac.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er to forskjellige økosystemer. At du sier du får mer for en 10 000-kroners pc enn en mac, viser bare at du kun vurderer etter harde specs og driter i brukeropplevelse.

Hvorfor tror du iPhone 5 med sin 1.02ghz dual core yter bedre enn konkurrentene når det gjelder glatthet og lignende i menyer og nettsurfing? På grunn av optimisering.

 

Nå skal jeg ta en liten vits: Et Apple-produkt er som en smultring. Mye utenpå, ingenting inni.

 

Jeg bryr meg faktisk om brukeropplevelse. Det er ikke dermed sagt at jeg driter i brukeropplevelse bare fordi jeg ikke bruker et operativsystem med dritmye "eyecandy".

 

Jeg greier meg helt fint med Windows, og trenger ikke alt "eyecandyet".

Lenke til kommentar

Kan du nevne noen? Man kan lett bytte både RAM og harddisk på de aller fleste macs og PC-er uten å miste garanti. Air er ett av unntakene til Apple. Og helt seriøst, hvem bytter CPU og skjermkort i en laptop?

 

Hvis du mener stasjonære blir jo det noe helt annet, siden den eneste stasjonære appe har er powermac.

 

Jeg ser ihvertfall på iMac som en stasjonær PC.

 

Sjekk denne: http://www.apple.com/no/imac/

 

Eller hva med denne: http://www.apple.com/no/mac-mini/

 

Så PowerMac er nok ikke den eneste nei.

 

Apropos stasjonære, det går ikke an å bygge en Mac med deler man selv bestemmer, som lydkort og skjermkort, for ikke å snakke om hovedkort og CPU.

Lenke til kommentar

Sammenligner du en iMac (som er like stor som en vanlig skjerm) med en stasjonær PC? Det nærmeste du kommer en iMac mtp størrelse blir vel noe som dette (finnes helt sikker billigere også, brukte bare som eksempel).

 

Samme med mac mini. Kan sammenlignes med noe i denne duren (som har like dårlige oppgraderingsmuligheter)

 

Og til sist, hvis du ikke har hørt om hackintosh er det noe å se på. All hardware er selvsagt ikke støttet, men du kan velge selv til en viss grad.

 

 

Er forresten ikke Apple fanboy. Bruker 3 windowsmaskiner, macbook og android mobil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ihvertfall på iMac som en stasjonær PC.

 

Sjekk denne: http://www.apple.com/no/imac/

 

Eller hva med denne: http://www.apple.com/no/mac-mini/

 

Så PowerMac er nok ikke den eneste nei.

 

Apropos stasjonære, det går ikke an å bygge en Mac med deler man selv bestemmer, som lydkort og skjermkort, for ikke å snakke om hovedkort og CPU.

Hei! :)

 

Man kan faktisk sette i ganske mange ekstrautstyr i en Mac Pro uten problemer, men man bygger strengt talt ikke en mac da, men bygger videre på den.

Man har mulighet til å bygge en Hackintosh, som er det samme som en mac men med "normal" hardware, og en bootloader for å kjøre osX. Er en svært tungvint metode og fører ofte til mye ustabilitet for brukeren.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ta en liten vits: Et Apple-produkt er som en smultring. Mye utenpå, ingenting inni.

 

Jeg bryr meg faktisk om brukeropplevelse. Det er ikke dermed sagt at jeg driter i brukeropplevelse bare fordi jeg ikke bruker et operativsystem med dritmye "eyecandy".

 

Jeg greier meg helt fint med Windows, og trenger ikke alt "eyecandyet".

 

Du skjønner åpenbart ikke hva jeg mener. Jeg mener at Apple sine produkter YTER bedre med dårligere spesifikasjoner. Hvem bryr seg om antall ghz så lenge mobilen aldri lagger og kan spille spill som krever ytelse i toppsjiktet.

 

Angående kommentaren din om brukergrensesnitt, var det en helomvending fra det jeg faktisk snakket om. Jeg snakker der også om hvor bra den yter, ikke om det estetiske. Hvilket av OSene som er best å navigere i er personlig preferanse, men iOS har sine unektbare fordeler og Windows (og linux) har det samme.

 

Et spørsmål til deg: Har du noen som helst ambisjoner om å åpne synet ditt, eller vil du bare argumentere imot Apple fordi du er litt ung og bare ser ting fra din side av saken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det går også ann å få til å lage en hackintosh (PC som kjører OS X) for å kjøre både Windows og Mac OS på en PC.

Bærbar hackintosh?

- Bare sånn for å være liksom-kul anti-i?

Glem det.

 

En hjemmesnekra hobby-hackintosh fra et gutterom er ikke i nærheten av å være aktuelt.

Jeg har jobber med deadlines det er dyrt å ikke overholde.

 

Jeg trenger en pc som PROBLEMFRITT kan kjøre både OSX og Windows; i dag, i morgen, neste uke og neste år.

Da velger jeg selvsagt den beste og billigste løsningen.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å starte diskusjon nr. en zillion om dette trøtte og kjedelige emnet? Er du fan av Microsoft og Windows så er det vel ikke så mye som vil overbevise deg uansett da ettersom du allerede har låst din mening fast på det.

 

Det letteste er vel bare å kjøpe deg eller låne deg en Mac og prøve den et par måneder, så kan du gjøre opp din egen mening om saken.

 

Jg er helt enig. Dra til f.eks. Elkjøp (de har 30 dagers full returrett) og kjøp deg en mac, så får du prøvd mac. Hvis du ikke liker mac så er det bare å returnere den tilbake til elkjøp og få pengene tilbake. En mac mini koster bare 4890,-. Den har ikke den sinsyke ytelsen, men det er en fin maskin hvis du bare bruker den til lette oppgaver som surfing, office, osv. eller du bare ønsker å bare prøve en mac. Den kan helt sikkert kjøre litt tybgr programmer som photoshop, imovie og kanskje litt spill, men ikke forvent deg at det går fort i svingene. Hvis du velger p beholde den er det veldig veldig veldig lett å oppgradere til 8 eller 16 gb ram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...