Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Velge Sub-element(er) og forsterker som spiller høyt og fint!


jkjersem

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ganske ny når det gjelder dette med bilstereo, derfor trenger jeg litt hjelp av dere som har litt erfaring. Jeg har en BMW E39 Sedan som suben(e) skal stå i. Jeg vill element og forsterker som spiller høyt når jeg f.eks er ute og råner å skal vise frem anlegget, men som også kan spille fint når jeg kjører alene. Jeg ønsker element som spiller bra dypbass, og ikke sann stram og hard dunkebass. Kassen ønsker jeg å bygge selv, for å tilpasse den til bagasjerommet så jeg får utnytta plassen best mulig. Budsjettet er opp til 10k får hele pakka, dvs. sub-element(er), forsterker og ledninger osv..

Har sett på blandt annet JL Audio sin 12w7ae-3 hos bilradiospes.no til 5999,-, men da blir det kun en sub og en forsterker som holder seg til budsjettet. Vil det spille høyt nok og fint nok til de kravene jeg har stilt?

(På bilen er det forresten en skiluke i det midterste baksetet som kan åpnes om det er noen fordel)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her trenger vi litt mere info først og frems.

Hvilke høyttalere har du i bilen din, og hvor er de plassert? Har du egen forsterker til høyttalerene? Hvilken spiller har du??

 

Min erfaring tilsier at du burde ha en god 15" i bassreflekskasse til ditt bruk og type bil, hvilken kommer vi tilbake til når du har kommet med ønsket info her ;)

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke de orginale høyttalerene, så trenger du ikke noe sub og forsterker til 10k for det kommer til å overdøve høyttalerene dine rimelig fort, og ikke noe er mere teit enn å høre på musikk med alt for mye bass. Skal du ha det du er ute etter, så må fronthøyttalerene dine byttes ut og en egen forsterker må drive disse. Høyttalerene i hatthylla må du koble ut fordi de kommer til å påvirkes av trykket fra suben og låte stygt.

Det er heller ikke den beste lydkvaliteten i den spilleren, så jeg ville valgt en annen spiller, men det får bli opp til deg å avgjøre ;)

Lenke til kommentar

okei, vil du anbefale Gladen SQL15" fremfor digital designs DD2515C ?

 

Var noen som anbefalte med Mosconi AS 300.2, hvordan er den i forhold til den du linka? :)

 

Den DD suben er også knallbra, og med den forsterkeren så blir det ganske så heftig ja, så den komboen er vel hakket bedre enn den jeg anbefalte over her ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Den DD suben er også knallbra, og med den forsterkeren så blir det ganske så heftig ja, så den komboen er vel hakket bedre enn den jeg anbefalte over her ;)

 

Ok, men hvordan er lydkvaliteten kontra SQL'n? ligger liksom litt i navnet att SQL'n er laget med tanke på lydkvalitet.. noe som jeg synes er viktig. :)

 

Forresten, Den mosconi forsterkeren går fint å brokoble i 4ohm mot DD elementet, men hos SQL'n må det brokobles i 2 eller 8 ohm, da velger jeg selføgelig 2 ohm.. men da kommer problemet, siden dette er en klasse A/B forsterker så trekker den jo mye strøm.. må jeg oppgradere dynamo, batteri osv da?

Da er det jo sikkert like greit å gå for DD'n uansett, eller?

Endret av jkjersem
Lenke til kommentar

Tror ikke du kommer til å høre den helt store forskjellen på DD og SQL suben, men SQL suben har litt høyere følsomhet da, så den vil spille litt høyere enn DD suben med samme forsterker. Men dette spiller egentlig liten rolle hvis du velger Mosconi forsterkeren ;)

 

Visst jeg kjører DD'n på 4ohm så yter mosconi'n 1100w, holder det da med org. batteri, dynamo osv?

 

Eller så kan jeg jo alltids kjøpe Mosconi AS 200.2 og Gladen Audio SQL 15" å kjøre 1000w på 2 ohm?

 

hehe, ble så mange alternativer att jeg fikk vanskelig for å velge.. hva ville du gjort? :D

Endret av jkjersem
Lenke til kommentar

DD2515 og Mosconi 300.2 :)

Du kan fint klare deg med den dynamoen du har i dag, og batteriet hvis det er bra, men du bør selvsagt oppgradere kablene mellom batteri og dynamo(pluss), batteri og karosseri(jord), og mellom motor og karosseri(jord)

Får du tak i et delefilter til fronthøyttalerene dine (ca 70hz høypass) så vil de holde følge litt lenger også, men forsterker og nye høyttalere er det beste ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...