Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kjørte forbi politibil


Daniboy89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har sladda mer enn de fleste, kjørt op og ned landet flere ganger uansett føre med ulike møkkabiler, aldri vært i en nestenulykke ei gang. Tror jeg vet når jeg har kontroll og ikke, kjører aldri over min eller bilens evne.

 

Hvordan kan du vite hvor grensene dine, og bilen, går når du aldri har vært i en nestenulykke? :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan kan du vite hvor grensene dine, og bilen, går når du aldri har vært i en nestenulykke? :)

Relativt enkelt, testa "ute av kontroll" grensa på store åpne plasser i ulike hastigheter ved ulik turtall, hvor fort jeg kan svinge uten at den understyrer, men får en fin sladd, samtidig som jeg ikke overstyrer og ikke får kontra. Er også veldig viktig å vite hvor bakenden på bilen er til en hver tid, uten å måtte bruke sidespeil, dette vet man bare til slutt etter utallige svinger med sladding.

 

Når det gjelder hasitgheter er det fint å teste dette på tørr veibane feks e6 ut av Oslo midt på natta, da finner du grensen der bilen begynner å riste, hvor masse den krenger ved rask svinging, bremselengde ved topphastighet osv osv. Forbikjøringer øves trygt på laaaange strekniger med god oversikt; da finner jeg ut hvor lang tid jeg bruker på å komme forbi ved ulike hastigeter, opp- /nedoverbakke, hvilket gir som passer best til veibane. Fikk beskjed av min kjørelærer at det er veldig viktig å lære seg selg og bilen å kjenne, kjenne yttergrensene, hva du og bilen er gode for, evt trene opp skillsa.

 

Dette er grunnen til at jeg aldri har vært i grøfta (sladda i starten på hjemmebrøyta bane, så overstyrte jeg, kom jeg bare ut av bana), aldri vært en fare for andre traffikanter, i motsettning til mange av mine venner, som har mistet førerkortet, kjørt av vegen og krasja. Alle kjører litt over grensa i blandt, da er det greit å kunne håntere bilen på en trygg måte og.

Lenke til kommentar

Relativt enkelt, testa "ute av kontroll" grensa på store åpne plasser i ulike hastigheter ved ulik turtall, hvor fort jeg kan svinge uten at den understyrer, men får en fin sladd, samtidig som jeg ikke overstyrer og ikke får kontra. Er også veldig viktig å vite hvor bakenden på bilen er til en hver tid, uten å måtte bruke sidespeil, dette vet man bare til slutt etter utallige svinger med sladding.

 

Når det gjelder hasitgheter er det fint å teste dette på tørr veibane feks e6 ut av Oslo midt på natta, da finner du grensen der bilen begynner å riste, hvor masse den krenger ved rask svinging, bremselengde ved topphastighet osv osv. Forbikjøringer øves trygt på laaaange strekniger med god oversikt; da finner jeg ut hvor lang tid jeg bruker på å komme forbi ved ulike hastigeter, opp- /nedoverbakke, hvilket gir som passer best til veibane. Fikk beskjed av min kjørelærer at det er veldig viktig å lære seg selg og bilen å kjenne, kjenne yttergrensene, hva du og bilen er gode for, evt trene opp skillsa.

 

Dette er grunnen til at jeg aldri har vært i grøfta (sladda i starten på hjemmebrøyta bane, så overstyrte jeg, kom jeg bare ut av bana), aldri vært en fare for andre traffikanter, i motsettning til mange av mine venner, som har mistet førerkortet, kjørt av vegen og krasja. Alle kjører litt over grensa i blandt, da er det greit å kunne håntere bilen på en trygg måte og.

 

En god sjåfør er ikke den som er god på unnamanøvrer osv. En god sjåfør er den som holder seg unna situasjoner så man slipper å bruke det.

Jeg tror heller ikke kjøreskolelæreren din mente at du skulle kjøre idiot når han sa du skulle trene deg opp underveis.

 

Og jeg har aldri testa hva bilen min er god for.. Den går sikkert i 140, den hastigheten trenger jeg aldri å være oppe i.

Endret av Rotaderp
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Les 1. post ei gang til du;)

 

Dobbeltmoral ja, noen dager lager man nærmest kø når man ligger i 120, trafikken går mye smidigere og da. På tide med nye fartsgrenser...

Ved høyere hastigheter trenger man lengre avstander mellom bilene for at man skal ha tilstrekkelig bremselengde. Om man kjører lovlig er det faktisk mer effektivt med 60-sone enn 100-sone totalt sett.

 

Forøvrig burde du kanskje sjekke ut "ikke tøft å være død" eller hva det nå het. De var vel alle like flinke som deg til å kjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Relativt enkelt, testa "ute av kontroll" grensa på store åpne plasser i ulike hastigheter ved ulik turtall, hvor fort jeg kan svinge uten at den understyrer, men får en fin sladd, samtidig som jeg ikke overstyrer og ikke får kontra. Er også veldig viktig å vite hvor bakenden på bilen er til en hver tid, uten å måtte bruke sidespeil, dette vet man bare til slutt etter utallige svinger med sladding.

 

Når det gjelder hasitgheter er det fint å teste dette på tørr veibane feks e6 ut av Oslo midt på natta, da finner du grensen der bilen begynner å riste, hvor masse den krenger ved rask svinging, bremselengde ved topphastighet osv osv. Forbikjøringer øves trygt på laaaange strekniger med god oversikt; da finner jeg ut hvor lang tid jeg bruker på å komme forbi ved ulike hastigeter, opp- /nedoverbakke, hvilket gir som passer best til veibane. Fikk beskjed av min kjørelærer at det er veldig viktig å lære seg selg og bilen å kjenne, kjenne yttergrensene, hva du og bilen er gode for, evt trene opp skillsa.

 

Dette er grunnen til at jeg aldri har vært i grøfta (sladda i starten på hjemmebrøyta bane, så overstyrte jeg, kom jeg bare ut av bana), aldri vært en fare for andre traffikanter, i motsettning til mange av mine venner, som har mistet førerkortet, kjørt av vegen og krasja. Alle kjører litt over grensa i blandt, da er det greit å kunne håntere bilen på en trygg måte og.

 

Å sladde/herje/leke på en parkeringsplass er ikke en dum ting å gjøre i det hele tatt. Det gjør deg som sjåfør tryggere på bilen da du lærer å kjenne den, men å argumentere med dette for å påstå at du er en god sjåfør er tåpelig. Jeg har mine timer på parkeringsplasser, sommer som vinter, uten at jeg kan påstå at jeg er en dyktig sjåfør av den grunn. En av de største fellene ved å tro man er flink sjåfør fordi man klarer å kontrollere bilen sin på en parkeringsplass er det at en parkeringsplass som regel er flat og ikke byr på de samme hellingene en vei har. Husker jeg ikke feil skal høydeforskjellen på senter vei og veiskulder være ca 3mm for at vann o.l. skal kunne renne bort i fra veien. Også har man oppover og nedover bakke kombinert med veier som har enda mer fall på grunn av dårlig arbeid fra de som har laget veien eller fordi naturen har gjort sitt.

Ei heller vil en parkeringsplass kunne by på andre trafikanter eller akutte feil ved bilen.

 

Mye av det samme gjelder forsåvidt kjøring på isbane/jorde på vinteren. Man blir flink til å sladde rundt på et bestemt føre og underlag, men dette igjen gjenspeiler sjeldent realiteten.

 

For å ta et lite selvopplevd eksempel på noe som og var et skrekkscenario så mistet jeg kontroll på bilen min da bremsene mine foran svikta så jeg kun hadde bremser tildels på venstre siden foran og bak. Dette oppdaget jeg på tur oppover en vei, hvor den svingen jeg skulle inn i hadde mye mer helling enn det den skal ha, Jeg skulle bremse ned før den svingen og merket at ingenting skjedde så jeg tråkket bremsepedalen litt lenger ned og da kjente jeg at rompa på bilen begynte å seile. At mine timer på parkeringsplasser hadde positiv effekt på utfallet skal jeg ikke nekte for, men det var ikke min skyld at det gikk så bra som det gikk. For jeg satt der uten å ha noe kontroll over situasjonen i det heletatt, og jeg tviler sterkt på at det finnes et eneste menneske som kunne sagt noe annet i gitt situasjon. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...