Gå til innhold

Maksløft i benkpress


heeey

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart prøve på et maksløft i bekpress. Så da lurte jeg på om noen har noen tips til hva jeg bør spise osv noen dager før? Også lurer jeg på hvor lang pause med bryst og triceps jeg trenger før maksløftet? Jeg merker at jeg er mye mer uthvilt etter 3 dager enn 2, men er det nødvendig med 4?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan godt hvile i 4 dager før løftet. Det er sikkert bare bra. Aktivering av brystet får man uansett før maksløftet når man skal varme opp og "klatre" stigen til sin max.

 

Ang mat så anbefales det i allefall ikke å spise for nærme løftet :p Greit å få i seg nok energi både i form av protein, fett (fra fiske, nøtter og advocado) og karbohydrater. Tenke litt hvilke kilder man bruker for å få i seg næringsstoffene man trenger.

 

Til slutt kan du jo ta noen koffeintabletter eller noen "enegy boost" tbrustabletter som kan kjøpes på nettet eller på f.eks xxl. Tech nutrition sine er bra. Disse er greie å ha et bar av i en flaske vann før man skal trene. Gir et ekstra kick.

Lenke til kommentar

Kva som er vits med protein eller kaffein for eit maks-løft?

 

Imo, OM noe skal gi deg noe markbart forskjell, kanskje BCAA og litt raske karbs, for å holde gjennom oppvarmina. Thats it. Men forskjellen vil vere minimal, om noe i det heile tatt.

Det er korleis du trener i 6månad/10 år i forkant som avgjer, ikkje kva du spiser like før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt viktig med proteiner i kostholdet den dagen man skal løfte maks, akkurat som alle andre dager!

Koffein er jo ikke et must heller, men en lettvin løsning for å få rask energi til maksløft.

Rett før jeg skal ha maksløft, kjører jeg på med redbull og banan, nettopp pågrunn av litt raske karbs og energi :)

Lenke til kommentar

Kva som er vits med protein eller kaffein for eit maks-løft?

 

Imo, OM noe skal gi deg noe markbart forskjell, kanskje BCAA og litt raske karbs, for å holde gjennom oppvarmina. Thats it. Men forskjellen vil vere minimal, om noe i det heile tatt.

Det er korleis du trener i 6månad/10 år i forkant som avgjer, ikkje kva du spiser like før.

 

Helt enig i det du sier om at det er hvordan du har trent i lang tid som er viktig.

Men det med koffein osv kan gi et lite kick. Om ikke aner kvikner du til psykisk, noe som kan gi deg et kick til å løfte mer.

 

Som med alt av trening er det alltid mye å ta hensyn til. Det jeg sa var bare noen få tips som kanskje kan spille ørlite inn på kort tid.

 

Men som alltid innen trening kan man pirke og dra i alt alle sier. Derfor pleier jeg aldri svare på noe treningsrelatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så latterlig å lese på dette forumet av og til. Om noen kommer med en påstand som åpenbart er broscience kommer andre og krever link til studier.

 

Er ikke målet med å teste 1RM hvordan man ligger i rute i forhold til den vanlige treningsrytmen man har? Hvorfor skal da alt være så jævlig optimalt på akkurat den dagen når de fleste andre dager er helt gjennomsnittlige ytelsesmessig?

Lenke til kommentar

Kjipt at i 2012 så må flesteparten av befolkningen gå på internett for å spørre om program, kosthold og trening, faktisk bruke internett til absolutt alt i livet, faen meg ingen som er selvstendige lengre?

Skal man lære om program, kosthold og trening er jo internett en helt super plass, da. Generelt sett er jo internett genialt for å gjøre research. Andre alternativet du har er jo å kjøpe en bok.. Eller prøve og feile da, men hvorfor prøve og feile når man kan få det rett første gangen.

Lenke til kommentar

Kjipt at i 2012 så må flesteparten av befolkningen gå på internett for å spørre om program, kosthold og trening, faktisk bruke internett til absolutt alt i livet, faen meg ingen som er selvstendige lengre?

 

Hvorfor skal man IKKE leite det opp på internett? Greit å prøve selv, men da er det jo en mye større sjanse for at man gjør ting feil og pådrar seg skader. Man kunne alternativt skaffet seg personlig trener, men det koster skjorta.

 

Skjønner ikke hvorfor du er så pissed off drama queen. Her sitter jo du også på internett, og sannsynligvis har du også spurt en del spørsmål og lært ting på nettet.

 

Det er så latterlig å lese på dette forumet av og til. Om noen kommer med en påstand som åpenbart er broscience kommer andre og krever link til studier.

 

Kildehenvisninger er jo metoden vi bruker for å forhindre at vi forholder oss til broscience som om det var fakta. Jeg ber heller en gang for mye, enn en gang for lite.

Lenke til kommentar

Her lukter jeg bro-science på høyt nivå. "Kick" og "kvikne til" er ikke akkurat de mest tekniske begrepene jeg har hørt innenfor styrketrening.

 

Har du noen kilder å henvise til?

 

Hvorfor må jeg svare så sykt teknisk? Blir ikke noe mer rett eller galt av det...

Gidder ikke diskutere med deg. Men det jeg kan si er at koffein om ikke annet kan gi et KICK, som en vanlig person igjen kunne skjønt at kunne komme i form av plassebo effekt. For JA, plaseboeffekt kan øke et maksløft. Skjønner du ikke det, så er du bare her for å irritere. Plasebo finnes det forresten mye forskning på, å man finner det i pensumliteratur på universiteter over hele landet.

Lenke til kommentar

Har du noe studie på at den fungerer bra for 4RM-8RM?

Om du leiter, så finne du nok det. Korleis koffein påvirker styrketrening og utholdenheit.

Prinsippet er jo at det øker HR, som i sin tur gir meir energy/oksykeg til muskler og du greier å pushe litt meir.

Nå du skal opp i 10-15-rep range, så blir du fortare utsliten pga høyre puls og du får negativ effekt. På andre siden, du gir sååå mye på 1RM at koffein hjelper ikkje noe her.

 

Du får leite studie selv om du er interessert i å lese meir om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor må jeg svare så sykt teknisk? Blir ikke noe mer rett eller galt av det...

Gidder ikke diskutere med deg. Men det jeg kan si er at koffein om ikke annet kan gi et KICK, som en vanlig person igjen kunne skjønt at kunne komme i form av plassebo effekt. For JA, plaseboeffekt kan øke et maksløft. Skjønner du ikke det, så er du bare her for å irritere. Plasebo finnes det forresten mye forskning på, å man finner det i pensumliteratur på universiteter over hele landet.

 

Du sier "gidder ikke diskutere med deg", så fortsetter du med et avsnitt med videre diskusjon? Hyklerisk. Og man trenger ikke svare "så sykt teknisk" for å unngå å høres ut som en fjerdeklassings stiloppgave om effekten kaffe har på morgenkvisten.

 

Og ja, placebo-effekten er jeg veldig godt kjent med. Men det har veldig lite å gjøre med det jeg faktisk spurte om, som var om koffein virkelig øker maksløftet. Men du får ro deg en tur til, kanskje du kommer i land. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...