Gå til innhold

Sette inn ssd


D-600

Anbefalte innlegg

Hei,

Har kjøpt meg ny bærbar med Microsoft Windows 8(64 bit).Norsk versjon.

Videre vil jeg sette inn en ssd hd. Kan noen fortelle meg hva jeg bør gjøre? Kan jeg feks laste ned en iso fil å brenne den på DVD med et spesielt program for så å bruke nøkkelen som skal står på pc?

 

Kan noen lage en oppskrift?

Endret av d90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at det er svært vanskelig å utnytte den windows-lisensen man har kjøpt medfølgende en laptop. Du får gjerne ingen dvd med operativsystemet. Du får kanskje heller ingen nøkkel? Så jeg kunne også være interessert i å lære hvordan dette løses. Microsoft har gjort sitt for at denne prosessen skal være vanskelig for kunder.

 

Selv har jeg egne nøkler og iso-filer jeg har fått tak i som jeg bruker når jeg skal installere på laptop. Har aldri brukt det som følger med når man kjøper.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Last ned Windows8-Setup.exe.

Start programmet og legg inn din produktnøkkel. Regner med at denne fortsatt er et klistremerke?

Hvis ikke kan du bruke ProduKey (direkte lenke til 64-bit).

Programmet laster ned setup-filene og lar deg lage ISO, brenne til DVD eller klargjøre en minnepenn.

 

Se også tråden Hvordan bruke oppgraderingsnøkkelen til Windows 8!

 

Everything you need to know about Windows 8 upgrades (FAQ part 2) kan også være interessant.

 

Husk backup!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Last ned Windows8-Setup.exe.

Start programmet og legg inn din produktnøkkel. Regner med at denne fortsatt er et klistremerke?

Hvis ikke kan du bruke ProduKey (direkte lenke til 64-bit).

Programmet laster ned setup-filene og lar deg lage ISO, brenne til DVD eller klargjøre en minnepenn.

 

Se også tråden Hvordan bruke oppgraderingsnøkkelen til Windows 8!

 

Everything you need to know about Windows 8 upgrades (FAQ part 2) kan også være interessant.

 

Husk backup!

 

Lykke til!

 

Tusen takk for flott svar!

Programmet som laster ned filer og lar meg lage en isofil og brenne til DVD, blir denne DVD slik at maskinen da installerer Windows når jeg booter fra denne eller må jeg kjøre denne iso fila gjennom et annet program for at den skal bli lesbar for pc?

Og er det norsk versjon du linket til?

Endret av d90
Lenke til kommentar

Dette programmet er ganske smart, for det laster ned samme versjon som den Windows-en du bruker til å laste ned med!

 

Så hvis du laster ned Windows8-Setup.exe og kjører det på en norsk Windows 7 32-bit, får du norsk Windows 8 32-bit. Laster du ned fra en engelsk Windows 7 64-bit, får du engelsk Windows 8 64-bit.

 

Programmet kan både brenne en DVD eller klargjøre en minnepenn som du da booter fra (starter fra) for å installere Windows. Du kan også lagre ISO til senere bruk og gjøre det samme med den.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Flott, takker!

Har ikke fått pc enda, men da skjønner jeg at det er viktig å gjøre dette fra den aktuelle pc, slik at jeg får riktig Windows ..... Om jeg da bruker programmet til å brenne ut en DVD, i hvilke situasjoner bør jeg lagre iso fila som du sier, vil ikke den brente DVD kunne brukes om igjen for senere å formatere pc?

Lenke til kommentar

Du kan selvfølgelig bruke DVD-en om igjen. Fordelen med en ISO som backup er at den kan brennes ut til en ny DVD eller overføres til en minnepenn. Dessuten er ISO-en vanskeligere å rote bort ;)

 

Tips: Windows 8 har innebygd en reset-funksjon, så det blir enda mindre behov for å starte fra DVD/minnepenn (for å evt. formatere og re-installere). Man har to valg, disse heter fornye og tilbakestille.

Lenke til kommentar

Ville bare vært litt oppmerksom på at på nye Windows 8 pcer finnes det bl.a Secure boot, som gjør livet litt vanskeligere når man skal reinstallere OS.

Vet ikke hvordan det er med Windows 8 da. Og ellers finnes det vel ikke noe nøkkel på pcen, da nøkkelen til Windows 8 skal være i BIOS på pcen. Og legger du da inn en vanlig Windows 8 plate, sletter du sertifikatet og du får ikke aktivert uten å kjøpe en ny lisens.

 

Men dette er teori, har ingen nye Windows 8 pcer jeg kan teste på.

Lenke til kommentar

Hmmm, ok, vet ikke helt om jeg likte det,hehe....

Så da er det ikke sikkert at den metoden som beskrevet ti tråden vil fungere, og vil jeg eventuelt finne nøkkelen i bios?

 

Jeg har Windows 7 pro (orginal), om jeg ikke liker Windows 8, hvordan da innstalere den med tanke på "Secure boot"?

Lenke til kommentar

Du finner ikke lisensen i BIOS nei. Windows 8 + BIOS nøkkel + sertifikat = aktivert Windows 8. Tar du bort en av tingene fungerer det ikke. Så man må bruke recovery funksjonen for å få dette til å fungere.

 

Ang Windows 7, du må nok inn å slå av secure boot før du får installert Windows 7. Men når det er gjort, og du har en gyldig Windows 7 lisens, så vil det nok fungere helt fint å få aktivert.

Lenke til kommentar

Last ned Windows8-Setup.exe.

Start programmet og legg inn din produktnøkkel. Regner med at denne fortsatt er et klistremerke?

Hvis ikke kan du bruke ProduKey (direkte lenke til 64-bit).

Programmet laster ned setup-filene og lar deg lage ISO, brenne til DVD eller klargjøre en minnepenn.

 

Se også tråden Hvordan bruke oppgraderingsnøkkelen til Windows 8!

 

Everything you need to know about Windows 8 upgrades (FAQ part 2) kan også være interessant.

 

Husk backup!

 

Lykke til!

 

Bare så jeg får litt oversikt igjen, hehe :hmm:

 

Kan jeg bruke ovenstående fremgangsmetode, om det er slik at nøkkelen ikke står på maskinen, kan jeg bruke prodkey som linket til over for å finne den?

 

Secure boot, må jeg vel da slå av ettersom jeg setter i ny hardisk, men hvordan gjøres dette?

 

Kanskje jeg burde blåse i hele Win 8 å innstallere Win 7 pro på ny harddisk. Win 7 er jeg veldig fornøyd med. Noen med generelle synspunkter på win 8?

Endret av d90
Lenke til kommentar

Takk for det :)

Føler dette henger litt i luften enda :) Det beste hadde selvfølgelig vært å unngå å innstallere Win 7 først da jeg er usikker på hvor mange lissenser den kan holde i gang.

 

Så da spør jeg dere gamle rever igjen, hva ville du gjort om: Du kjøpte en en pc med Windows 8 innstallert, men du ville bytte til ssd. Og du skal bruke opp igjen den medfølgende lissensen. Hvordan ville dere løst det?

 

Kan jeg gjøre slik som Pey`j forklarte lenger opp, eller går ikke dette?

Endret av d90
Lenke til kommentar

Jeg hadde kjøpt ny pc ja (ved behov) så byttet ut disken med SSD (som er lurt). Jeg hadde så klonet snurredisken som fulgte med pcen med SSD disken. Da blir alt kopiert over, recoverypartisjon og alt. Det forutsetter selvsagt at du har mer plass på SSD disken enn hva som blir brukt på pcen da du får den.

Men det skal ikke være noe problem. Nye Win8 pcer bruker nok ikke mer enn 40-50 GB, med recoverypartisjonen og alt.

 

Til kloning hadde jeg brukt det jeg alltid bruker til slikt: Acronis True Image

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...