Gå til innhold

Sette inn ssd


D-600

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde kjøpt ny pc ja (ved behov) så byttet ut disken med SSD (som er lurt). Jeg hadde så klonet snurredisken som fulgte med pcen med SSD disken. Da blir alt kopiert over, recoverypartisjon og alt. Det forutsetter selvsagt at du har mer plass på SSD disken enn hva som blir brukt på pcen da du får den.

Men det skal ikke være noe problem. Nye Win8 pcer bruker nok ikke mer enn 40-50 GB, med recoverypartisjonen og alt.

 

Til kloning hadde jeg brukt det jeg alltid bruker til slikt: Acronis True Image

 

Tusen takk for flott svar :)

Dette hørtes spennende og fornuftig ut.

Hva trenger jeg av utstyr for dette(kan en eventuelt kjøpe dette på feks chlas olson, for å slippe posten nå i julestrida?) Og hvordan går du frem?

Kan dette gjøres med "gratis prøveversjon" eller må jeg kjøpe det?

Lenke til kommentar

Du må ha enten en pc, der begge diskene kan monteres, eller så trenger du eksternt kabinett til den ene disken. (type USB).

 

Bruker du TrueImage, må du lage en oppstarts CD først, som lar deg klone diskene etterpå.

 

Tror du må kjøpe Acronis. Søk litt på nett å se om det finnes andre alternativer, jeg bruker kun Acronis og har gjort det i så mange år at jeg ikke gidder å kikke på andre løsninger.

Lenke til kommentar

Takker :) Flott at du svarer så godt, sikkert mange andre som har tenkt å gjøre tilsvarende :hmm:

 

Om det har betydning så har jeg kjøpt denne pc:http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=761536

 

og denne SSD: http://www.proshop.n...gn=Confirmation

 

Har jeg det jeg trenger om jeg kjøper dette kabinettet:

http://www.clasohlso...ett/Pr383184000

(Altså prodnr. 38-3183, 2,5 tomme, S-ATA)?

 

Hva er TrueImage, er det Acronis? Og hvordan lages denne oppstartscden?

 

Og er det dette utstyret som behøves selv om jeg finner et annet kloneprogram?

Endret av d90
Lenke til kommentar

Mange takk!

Regner med at det bare er å laste ned programmet, så sette SSD i det eksterne kabinettett, koble til via USB, så starte programmet velge "Disk and Partition Image"? også legge dette på SSD...? så tar jeg ut SSD fra kabinettet og bytter med HDD som sitter i maskinen. Da skal det bare være å starte maskinen uten å gjøre noe mere?

 

Endret av d90
Lenke til kommentar

Mange takk!

Regner med at det bare er å laste ned programmet, så sette SSD i det eksterne kabinettett, koble til via USB, så starte programmet velge "Disk and Partition Image"? også legge dette på SSD...? så tar jeg ut SSD fra kabinettet og bytter med HDD som sitter i maskinen. Da skal det bare være å starte maskinen uten å gjøre noe mere?

 

Er dette riktig fremgangsmetode enten jeg velger det ene eller det andre programmet?

Lenke til kommentar

Bra, takk for betryggende svar;)

Må noe endres i bios for at dette skulle funke, eller skal en holde seg unna der. Leste et sted at en skulle forandre til achi eller hva det het, men ikke når en hadde klonet.....?

 

Og trengs det oppstart cd så lenge ssd nå skal være den "originale"...?

Endret av d90
Lenke til kommentar

Vet desverre ikke på en Windows 8 OEM pc ang BIOS, men når man bare bytter disker så skal man jo i prinsippet ikke gjøre det. Men aldri godt å si nå med den nye BIOS typen og Secure boot.

 

Skal heller ikke trenge oppstarts CD siden alt blir klonet. Det er jo bare diskstørrelsen som er ulik etter kloningen.

Lenke til kommentar

Fant det ut....

 

Men nå var jeg så dum at jeg klonet bare partisjonen, som var på 186gb. Så nå er min ssd kun pp 186,men opprinnelig 250gb.

Jeg har formatert den,men den står fortsatt med kun 186 gb. Hvordan får jeg tilbakestilt dette...?

 

Mulig det går om jeg kloner på nytt, men da hele disken....

Endret av d90
Lenke til kommentar

Hei igjen,

Prøver nå å installere Windows 7 pro, på denne Windows 8 maskina. Disablet secure boot control og boota fra cd. Den leser inn Windows filer og når dette er gjort kommer jeg til svart skjerm hvor det står "starting Windows" så skjer det ikke noe mer, forslag ?

Endret av d90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...