Gå til innhold

Omtale: Sigma 35mm f/1.4 DG HSM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 5 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Er det en "merkbar" oppdatering? Har vurdert dock til min 35 mm, men har vært usikker på nytten!

 

Ja....du finner siste info her

 

http://www.sigma-global.com/download/en/detail/35_14_A012.html

 

og her...

 

http://www.sigma-global.com/download/en/information.html

 

Med tanke på prisen og justeringsmulighetene for de nye objektivene som er kjøpt/skal kjøpes....er det en naturlig dingz i fotobagen...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Jeg har Sigma 35mm f/1.4 Art, og synes det er svært bra. Det er skarpt fra største blender og fokuserer upåklagelig.

 

Jeg gjorde imidlertid en sammenligning med Canon 24-105L f/4 i går, på blender f/5.6. Testen var gjort på "uendelig"-fokus, fra ca 100 meter og lengre borte. Selv i 100% visning hadde jeg store problemer med å se forskjell på hvilket bilde som var tatt med hvilket objektiv. Det var først heeelt ute i hjørnene at Sigmaen var åpenbart bedre.

 

Jeg sammenlignet også EOS-M med pannekakeobjektivet 22mm f/2, på blender 4. Det var svært lite som skilte dette fra Sigma 35 Art på blender 5.6.

 

Videre sammenlignet jeg Fuji X100S, med sitt 23 mm f/2 objektiv. Dette var tydelig dårligere enn de andre, på blender f/5.6 og blender f/8.

 

Lærdommen jeg trekker ut av dette, er at det i godt lys skiller lite mellom FF og crop-sensorer. Videre er Canon 24-105L så god når den er nedblendet, at det er liten grunn til å ha med annen optikk, i godt lys. (forutatt at du ikke har spesielle krav til dybdeskarphet).

 

Jeg sammenlignet for øvrig Canon 24-105L f/4 med Zeiss 50 mm f/2 macro-planar, og med Sigma DP2-Merill. Zeiss-objektivet var litt bedre enn Canon 24-105L, men bare litt. Sigma DP-2 Merrill var rett og slett knusende overlegen alle de andre med hensyn til skarphet og kontrast.

Lenke til kommentar

Siste månedene har det vært stor gjennomtrekk av Sigma 35mm f/1.4 Art på bruktmarkedet!

 

Akkurat nå ligger det 8 stk. til salgs på foto.no!

 

Er ikke det litt spesielt for et så nytt objektiv som skal være væældig bra...?

Tja, objektivet er veldig bra. Jeg tror det er vel så mye et resultat av at det kom et svært bra objektiv som samtidig var hyggelig priset. Mange kjøpte nok av den grunn, før de vurderte reellt behov

 

Om litt tror jeg vi kan få se litt av det samme med f.eks Fujis X T1. Overveiende svært positive reviews øker kjøpetrangen til mange (undertegnede inkludert, men har stått i mot) og så finner en ut etter en stund at det ikke var det kameraet en trengte/ønsket for sitt bruk. Tror jeg...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Objektivet har endel 'sære' egenskaper som fokus jag, bak - for fokusering og trøbbel ved feks studio lys etc.

Ingen enorme problemer men som kan irritere. Jeg gadd ikke kjøpe USB dokk etc.

 

Jeg har testet to det ene hadde jeg noen måneder før jeg solgte mitt. Mitt funket bra på 5D mk II men kjøpte 5D mk III og da ble det litt trøblete med mitt kamerahus..

 

I tillegg er det veldig stort og tungt og kanskje ikke så egnet som normal å gå rundt med hele dagen som man tror.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror at en av grunnene for at det ligger mange tilsalgs er at mange har kjøpt dette objektivt uten og egentlig har hatt behov for dette. Dette objektivt har veldig bastant blitt anbefalt til omtrent alle som har spurt her på forumet når de ønsker et nytt objektiv.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En del fotofolk ser ut til å være mer sugne på nytt utstyr enn foto i seg selv, så jeg synes ikke det er veldig rart at objektivet selges. Dette var et sånt "må ha"-objektiv. Mange kjøpekåte kjøpte det - mange kjøpekåte selger det.

 

 

Jeg for min del skal beholde mitt eksemplar til det går i stykker, og skulle det skje kjøper jeg nytt. Objektivet er rått.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siste månedene har det vært stor gjennomtrekk av Sigma 35mm f/1.4 Art på bruktmarkedet!

Akkurat nå ligger det 8 stk. til salgs på foto.no!

Er ikke det litt spesielt for et så nytt objektiv som skal være væældig bra...?

 

Med de bruktprisene du viser til der...har de fleste en grei fortjeneste ved et bruktsalg nå.....som 50mm i samme serie er kommet i butikkene ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...