Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsvaret, husleie og samboerskap


E.C.

Anbefalte innlegg

Har funnet meg i en noe komplisert situasjon, men skal prøve å gjøre det mest mulig oversiktlig.

 

Jeg er kalt inn i førstegangstjenesten tidlig i januar og har i den forbindelse kommet i en noe uventet økonomisk situasjon. Per idag og ut denne måneden bor jeg i et kollektiv. Det har jeg gjort i flere år. Om jeg hadde fortsatt å bo her så hadde forsvaret dekket mine leieutgifter under tjenesteperioden. Ved månedsskiftet flytter jeg imidlertidig sammen med kjæresten min. Hun har kjøpt en leilighet og vi har tenkt å dele utgiftene likt mellom oss. Vi har avdragsfrihet den første perioden, så utgiftene vi skulle dele på består av felleskostnader og renten på lånet. Ettersom denne summen vil faktisk være lavere enn hva jeg betaler i kollektivet her om dagen så antok jeg at forsvaret ikke ville ha noen innvendinger om å dekke dette som mine boutgifter. Jeg tok en telefon for å være sikker og fikk kort oppsummert høre følgende:

 

"Ettersom det er deg og kjæresten din så kan ikke du skrive en leiekontrakt med henne på samme måte som i det kollektivet som du bor i nå, dere er samboere og kan dermed ikke telles som et kollektiv. Siden hun alene står ansvarlig for lånet ovenfor banken er alle renteutgifter hennes problem. Vi kan derimot dekke halvparten av felleskostnadene, TV/nett og etc. Om dere derimot hadde leid sammen så hadde vi dekket dine 50% av leien"

 

Greit nok at vi har blitt definert som samboere (noe som jeg finner å være et løst begrep, men nok om det) en annen er at de anser mine faktiske boutgifter til å være halvparten av felleskostnadene. Jeg har avtalt med kjæresten min å betale halvparten og det kommer jeg til å gjøre uansett i hvilken grad forsvaret støtter meg. Jeg er jo ikke ute etter å scamme på forsvaret heller, ved å flytte ut fra kollektivet (som de ville ha dekket fullt) og inn med dama så blir mine boutgifter faktisk lavere.

 

Hva er egentlig den argumentasjonen som den økonomiske rådgiveren i forsvaret har brukt og har det noe hold juridisk sett?

Jeg betaler ikke bare halvparten av felleskostnadene for å bo med kjæresten min, det bør jo være åpenbart, hun er verken foreldrene mine eller en veldedighetssentral. Hvorfor kan ikke vi ha samme status som et kollektiv, på linje med den jeg bor i nå? Er det formelle krav til et kollektiv annet enn at man skal være flere enn én? Om forsvaret definerer oss som samboere er det mulig for oss å inngå en avtale som omfatter våre betalingsplikter ovenfor hverandre når det gjelder bosted?

 

På forhånd takk for alle svar og tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Basert på Forsvarets oversikt over stønadsdekning mener jeg du ikke har krav på slik utgiftsdekning, fordi det er et krav for å få dekket boutgifter at du faktisk bor i boligen du søker støtte for og at du har bodd der i de fire siste månedene før tjenestens start.

 

 

Samboere er personer som lever sammen i ekteskapslignende forhold (i praksis; lever sammen eller har som intensjon å leve sammen, har sammenblandet økonomi, og ligger sammen - kort sagt). Det er ikke tvilsomt at dere er samboere.

 

Begrunnelsen for at dere ikke kan tegne en leiekontrakt er noe underlig, og rettslig sett feilaktig - man kan fint, som samboere, tegne leiekontrakt der den ene leier av den andre, selv om det er svært uvanlig. Det er i alle tilfelle rettslig sett en fordel å gjøre det slik dersom man har som intensjon at bare den ene skal erverve boligen - for å unngå komplikasjoner ved et eventuelt brudd.

 

 

Litt av poenget fra Forsvarets side er nok at de dekker ikke utgifter til en bolig du ikke eier. Følgelig dekker de heller ikke renteutgifter på et lån du rent objektivt sett ikke har.

 

Fra mitt standpunkt ville jeg anbefalt deg å inngå en leieavtale med din kjæreste, men det forutsetter at det er slik dere ønsker å regulere boligforholdet mellom dere. Leieutgiftene vil være dekningsberettiget som boutgifter så lenge det er realitet i leieforholdet. Dette er det du som har bevisbyrden for, og du kan forenkle din situasjon ved f.eks. å innbetale leie regelmessig til en spesifikk leiekonto i hennes navn (hva hun bruker leien på er irrelevant), og ved å tegne en skriftlig leieavtale.

 

Men, som jeg konkluderte med over, er det tvilsomt om du får utgiftene dekket. Jeg oppfatter firemånedersregelen som absolutt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg har spesifikt spurt om firemånedersregelen og da har jeg fått til svar at den ikke er så absolutt som den framstår på papiret. Jeg har fått høre at det var helt i orden at man har flyttet i løpet av de siste fire månedene. Poenget med denne regelen er å ekskludere de som har sittet på gutterommet hos mamma og pappa og som helt plutselig startet å leie en bolig til flere tusen to måneder før innrykk. Da jeg med en tidligere leiekontrakt kan bevise å ha bodd borte fra mine foreldre i flere år så skulle ikke flyttingen være et problem.

 

Fra resten av det du skriver så oppfatter jeg det slik at det ikke er noe feil med å skrive en leiekontrakt med min samboer og følgelig overføre det avtalte beløpet månedlig på hennes konto, som jeg egentlig hadde planlagt.

Når jeg ikke eier en bolig selv så er jeg nødvendigvis nødt til å leie (ettersom jeg ikke bor gratis hos foreldrene mine) og da er en skriftlig kontrakt på sin plass. Det at jeg leier fra min samboer blir da irrelevant. Når jeg faktisk skal bo der med alle mine ting fra slutten av året og etter førstegangstjenesten så er det realitet i leieforholdet.

 

Er det i så fall noe annet jeg har oversett?

Lenke til kommentar

Jeg skulle faktisk få gratis rettshjelp idag og høre om hvordan jeg skulle gjøre dette formelt, ettersom flere jeg har pratet med mente at det virket urimelig at jeg kun skulle få dekket felleskostnadene. Saken har imidlertidig tatt en vendig og jeg skal ikke lenger i førstegangstjenesten, ettersom de hadde fått nok folk og jeg ikke lenger behøver å stille. Siden jeg allerede hadde prøvd å få utsettelse pga helsen tok jeg denne muligheten.

 

Uansett, takk for innspill begge to!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...