Gå til innhold

Valg av 27" 2560x1440 skjerm 4-5k


Gjest Slettet+152

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+152

Hei, skal oppgradere skjermen og trenger litt hjelp til å velge.

 

Som overskriften sier er jeg på jakt etter en 27-tommer med 2560x1440 oppløsning, pris rundt 4-5k. Vil helst bestille fra dustin.no, men åpen for alternativer.

 

Bruksområder vil være (rangert etter viktighet): programmering, gaming og surfing etc (ser ikke film på den da jeg har tv med boxee). Det er altså viktigere for meg at skjermen er god å se på, enn at den har rask responstid.

 

De jeg har sett på er:

http://www.dustinhome.no/product/5010380195/dell-u2711-ultrasharp-27-wide-tft-black/#intcmp=searchProvider_dacsa

http://www.dustinhome.no/product/5010645928/dell-u2713hm-ultrasharp-27-wide-tft-led-black/#intcmp=searchProvider_dacsa

http://www.dustinhome.no/product/5010625827/samsung-syncmaster-s27a850t-27-wide-tft-led-black/#intcmp=searchProvider_dacsa

http://www.dustinhome.no/product/5010651209/asus-pb278q-27-wide-tft-led-black/#intcmp=searchProvider_dacsa

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=656422

 

Dersom noen har personlige erfaringer med noen av disse er det konge :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsung- og Asus-skjermen kan du stryke siden dette er PLS-paneler som er av dårligere kvalitet enn IPS-paneler. U2713HM er mer et 2. rangs IPS-panel med dårligere fargerom og fargedybde enn f.eks. U2711, og mange tror U2713HM er arvtageren, men det er faktisk U2713H(som kommer straks i hyllene). Da sitter du igjen med U2711 og Fijitsu-skjermen, og da ville jeg klart valgt U2711 som var og er en av de beste skjermene som finnes (nest etter Eizo SX2762W selvsagt).

 

Men basert på bruksområdene du har listet opp burde TN-paneler være midt i blinken for deg, som er helt ypperlig til programmering og kontorbruk, og som kjent er det beste til spilling. Jeg ville i det minste vurdert EIZO FLEXSCAN EV2416W 24.1" WIDE TFT LED BLACK. Den eneste gyldige grunnen jeg ser basert på dine bruksområder til å velge IPS-skjerm er at TN-paneler ikke finnes i slike oppløsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+152

Takk for svar begge to.

 

Samsung- og Asus-skjermen kan du stryke siden dette er PLS-paneler som er av dårligere kvalitet enn IPS-paneler. U2713HM er mer et 2. rangs IPS-panel med dårligere fargerom og fargedybde enn f.eks. U2711, og mange tror U2713HM er arvtageren, men det er faktisk U2713H(som kommer straks i hyllene). Da sitter du igjen med U2711 og Fijitsu-skjermen, og da ville jeg klart valgt U2711 som var og er en av de beste skjermene som finnes (nest etter Eizo SX2762W selvsagt).

Det er omtrent det samme jeg har kommet frem til, det står mellom U2711 og Fujitsuen. Alle sammenligninger mellom dem tilsier at de er såogsi like gode, jeg heller mot U2711 kun fordi den ikke er hvit.. Eizo er nok desverre noen hauger av hakk over mitt prisnivå.

 

Men basert på bruksområdene du har listet opp burde TN-paneler være midt i blinken for deg, som er helt ypperlig til programmering og kontorbruk, og som kjent er det beste til spilling. Jeg ville i det minste vurdert EIZO FLEXSCAN EV2416W 24.1" WIDE TFT LED BLACK. Den eneste gyldige grunnen jeg ser basert på dine bruksområder til å velge IPS-skjerm er at TN-paneler ikke finnes i slike oppløsninger.

Jeg har sett mye på forskjellen mellom TN og IPS (og til en viss grad PLS), og er helt sikker på at jeg vil ha IPS. Mye av poenget er jo også at jeg vil ha en større skjerm (har en 24" tn allerede).

Endret av Slettet+152
Lenke til kommentar

Yamakasi Catleap har IPS panel som fint takler 120Hz om du er heldig og finner en med rett innmat. Noe folkene over på 120hz.net har klart, koster litt mer enn hva en catleap direkte fra ebay koster.

Men å kjøpe en skjerm fra statene uten særlig enkel returordning/reklamasjon, og i tilegg ha mye flaks for å få et panel som faktisk er bra, er et svært dårlig og risikabelt kjøp spør du meg. Det er sikkert andre svakheter med denne skjermen som kanskje er verdt å nevne? Sikkert masse innputtlagg eller.no :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+152

Yamakasi Catleap har IPS panel som fint takler 120Hz om du er heldig og finner en med rett innmat. Noe folkene over på 120hz.net har klart, koster litt mer enn hva en catleap direkte fra ebay koster.

Jeg har undersøkt catleap, men prisen inkl toll, samt risikoen, gjør at jeg heller vil gå for en kjøpt i norge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte U2711 her om dagen:

http://www.dustinhom...ider_SiteSeeker

Betalte kr 4500,- (Dell.no forlanger kr 7349,-)

Jeg er meget fornøyd i forhold til prisen. Et lite minus: Anti-refleks belegget er noe grovt.

 

Anti-refleks, hva betyr dette? Hva bruker du skjermen til? Jeg sitter å tenker på å oppgradere "kontoret" med et større pc bord og skjerm. Og da har jeg så klart lyst på en høy oppløst skjerm :)

Endret av Real-Madrid
Lenke til kommentar

Asus PB278Q etter skjermkalibrering, fantastisk skarphet og farger. God til spill også da bildeoppdateringen henger godt med. Men anti-PLS folket er vel uenig med det. Har også god kjennskap til DELL U2711H, bra skjerm, men antirefleksbelegget gjør hvitfargene grå, desverre og ikke like bra til spill.

Lenke til kommentar

Venter på en Crossover 27QD-P fra Korea. 2560x1440, IPS, og en justerbar fot som har fått mye god omtale.

Kjøpte den på ebay og betalte 2250 kr inkl. frakt (399$). Sendte selgeren(red-cap) en mail og lurte på om han kunne sette ned verdien på pakken så jeg slipper toll og moms. Det var ikke noe problem :)

Han sender med fast shipping. Mange får skjermene på 2-5 dager, helt fra Asia! Kan gi deg en tilbakemelding når jeg har fått skjermen, hvis det er interessant?

 

 

EDIT: Ser noen har nevnt en av de andre koreanske IPS skjermene, Catleap. Han nevner at noen av disse skjermene kan overklokkes til 125Hz, men man får faktisk ikke mer enn 60Hz ut av skjermen, pga. interne begrensninger. Så ingen av disse skjermene støtter mer enn 60Hz i dag.

Endret av iNtensimilla
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Var Crossover skjermen bra iNtensimilla? Måtte du punge ut med toll og moms?

 

Skal kjøpe meg en 27" høyoppløst skjerm, men synes det virker litt merkelig å gå for Dell U2711 da dette er en skjerm som har vært på markedet i flere år og egentlig ikke gått ned noe i pris :S

U2711 koster kr 2000 mindre enn den nye U2713. Kr 4490,+ hos Dustin

Edit: sammenlignet med Dell's hjemmeside. U2713H kr 7990,-, men ser jo at det er 2 modeller av U2713 hos Dustin:

U2713HM kr 4139,-

U2713H : kr 6219,-

Endret av geirjenssen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...