Gå til innhold

Test: Asus VG278HE


Anbefalte innlegg

Helt enig.

 

Kjenner folk som ikke klarer å se hakking på 35-40 fps til og med. Fatter det ikke :p

 

Arh, ich habt das kleine problem :hmm:

 

Øvre halvdel av skjermen er litt green-ish og litt svakere i lysstyrken mens nedre halvdel er mer blue-ish og sterkere i lysstyrken.

 

Er dette en feil med skjermen eller er den bare slik?

 

Effekten er ganske synlig, nok synlig til at jeg ikke kan grade videoer eller color correcte bilder.

 

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres pretty bad ut. Har du vært å stillt på instillingene? Er gjerne forferdelige farge, eller noe rart om de har skrudd på spesielle fargeforbedring osv.. Men forskkellig lysstyrke høres merkverdig. Nesten noe ala demo-modus eller no.

 

Kan selvsagt være noe å klage over, men det får man heller spørre andre som har skjermen. TN panel er jo ikke akkurat kjent for særlig korrekte farger eller god bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Sånn ser det ut.

 

Jævlig irriterende for en skjerm til nesten 4000kr.

 

Den kan ikke brukes til photoshop, after effects eller davinci resolve når det er så ujevnt. Heldigvis har jeg min andre Samsung P2770 ved siden av i dual view, som er utrolig bra på farger. Men jeg ser til og med effekten på spill.

 

Hva tenker dere?

 

Vil det kunne bli bedre med en Spyder Elite 4 og skikkelig fintuning?

post-131058-0-78218100-1361013731_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kalibrerte den på nytt nå i sRGB modus istedenfor Standard modus.

 

Det hjalp en god del, men etter å ha lest litt på TN paneler ser jeg at den effekten jeg får er ganske vanlig.

Ble hvertfall litt bedre nå, men LANGT ifra perfekt.

 

Samsung P2770FH som er den andre skjermen min har faktisk bittelitt av den samme effekten den også men langt ifra like mye, men den har mer organiske og naturlige gråtoner. Så får se det an hva som fungerer best til bilde og videoredigering.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Gamma og farger synes jeg var helt forferdelig på Asus skjermen, jeg sendte inn igjen min, ble helt ubrukelig i spill for min del. Tekst og windows bruk så også rart ut.

 

I spill ble det lyse for lyst, og det mørke for mørkt, prøvde en haug med innstillinger og hva andre hadde brukt, men det ble ikke bra.

 

Endte opp med en Samsung S27A950D 27" 120Hz, forskjellen var enorm. ALT er bedre hva gjelder farger og gamma. mye bedre. Samsung skjermen er dog glossy, så ikke alle liker det da, men for min del, blir det glossy heretter.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Grunnen til dette er fordi det ikke har noen særlig hensikt. Kalibrering må gjøres separat på den hver enkelte skjerm, sensor eller hva man nå skal kalibrere.

 

Det er jo nettopp fordi ingen slik enhet er helt lik, og miljøet den står i har også noe å si.

 

På fabrikken så settes en felles-instilling som passer hvor den store helheten, og hva folk generelt liker at det er.

Lenke til kommentar

Fanden altså, for en drittskjerm. Eller forhåpentligvis dritteksemplar av denne modellen.

 

Ikke bare har jeg problemer med fargegjengivelse/variabel lysstyrke som beskrevet ovenfor, men bakbelysningen har en veldig synlig vignettering ut mot kantene.

 

Det skal vel ikke være slik?

 

Har sendt mail til komplett om de vet noe om dette, og hvis det viser seg at denne modellen bare er så elendig kommer jeg til å benytte angreretten.

 

Maken til søppel altså. Er bare så synd da det var fantastisk med den høye oppdateringsfrekvensen.

 

Det jeg er ute etter er en 27" med 1920x1080, 120hz eller mer samt god generell bildekvalitet.

 

Men Samsung S27A950D er jo meget dyr da, finnes det andre alternativer?

 

 

EDIT:

 

Gamma og farger synes jeg var helt forferdelig på Asus skjermen, jeg sendte inn igjen min, ble helt ubrukelig i spill for min del. Tekst og windows bruk så også rart ut.

I spill ble det lyse for lyst, og det mørke for mørkt, prøvde en haug med innstillinger og hva andre hadde brukt, men det ble ikke bra.

Endte opp med en Samsung S27A950D 27" 120Hz, forskjellen var enorm. ALT er bedre hva gjelder farger og gamma. mye bedre. Samsung skjermen er dog glossy, så ikke alle liker det da, men for min del, blir det glossy heretter.

 

 

Hvordan er vinklingsmulighetene på denne skjermen?

 

Kan skjermen vinkles litt nedover, eller kun rett/bakover?

 

 

 

EDIT2:

 

Kan dette være et godt valg?

 

Iiyama ProLite G2773HS-GB1

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ahh deilig.

 

Da har jeg fått en helt ny skjerm i retur og denne var fantastisk!

 

Ingen vignetting, bra sortnivå og absolutt NULL lyslekkasje så dette eksemplaret har jeg hatt flaks med tror jeg. Ser nesten ut som IPS-grade kvalitet dette her, fantastisk etter kalibrering og nydelige farger :)

Lenke til kommentar

Ahh deilig.

 

Da har jeg fått en helt ny skjerm i retur og denne var fantastisk!

 

Ingen vignetting, bra sortnivå og absolutt NULL lyslekkasje så dette eksemplaret har jeg hatt flaks med tror jeg. Ser nesten ut som IPS-grade kvalitet dette her, fantastisk etter kalibrering og nydelige farger :)

Hmm, merkelig at de kan variere så mye. Selv har jeg blue'ish lyslekkasje i kantene. Fargene er ikke supert og i spill er det lyse for lyst og mørke for mørkt.

Kunne du oppgi innstillinger og kalibrering?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hvorfor bruke sRGB modus ? Er det kanskje en fordel for meg og bruke det selv. Sitter med vg278hr.

Jeg leste forresten også på colordata sine sider de som laer spyder produktene at de anbefaler og kalibrerer samma skjermen en gang in måneden.....
:S For det instillingene forandres visst etter tid, jøss aldri hørt om noen som vet mer om dette eller ?

jeg finner ingen informasjon om den skjermen jeg sitter med vg278hr...
Er det akkurat samme some he som omtales her ?

Tok noen bilder av bleedingen med forskjelling setting på DigitalCameraet mitt:

YdkXaf4.jpgfR5jWba.jpguhPD9lC.jpgogE69Ld.jpg

 

Jeg syntes det virket litt mye jeg da men.......er jo ikke så sikker alltid hva jeg burde forvente....klarte heller aldri og oppdrive noen review på hr modellen :\

Endret av FullColor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...