Gå til innhold

Google lagrer eksakt GPS-lokasjon for trådløse nettverk?!


Anbefalte innlegg

Jeg har vært student i Trondheim i mange år, men ble ferdigutdannet til denne sommeren. Da flyttet jeg hundrevis av kilometer vekk fra Trondheim. Den trådløse routeren jeg brukte på hybelen i Trondheim har vært ubrukt siden da.

 

I dag tok jeg routeren ut av esken igjen, og begynte å bruke den. Plutselig begynte widgetene mine å vise vær-info for Trondheim istedenfor. Mobilen begynte rett og slett å tro at jeg var i Trondheim.

 

Den ubehagelige oppdagelsen var da jeg åpnet Google Maps. Da var hybeladressen min markert i kartet, en adresse jeg har vært hundrevis av kilometer unna i nesten et halvt år. Den eneste forklaringen jeg kan tenke er at Google har lagret at "routeren med MAC-adressen xx:yy:zz:qq:rr:ss befinner seg på koordinatene 63,xxxxx; 10,yyyyy" på sine servere..

 

Det er jo i seg selv irriterende å få vær-info for feil by, men jeg skulle gjerne ha sett at Google ikke husket gateadressene for mine trådløse nettverk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte en brukt ruter og fikk samme problemet. Google lagrer mac opp mot posisjon. Men det gikk over etter ca 4-5 dager med å la gps og wifi være påslått og jevnlig bruke google maps. Tilslutt blir ruter-lokasjon oppdatert hos google.

Bare husk å ha krysset av de to settingene i mobilens gps-innstillinger som har med a-gps og deling av lokasjon å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...