Gå til innhold

[Løst] Gud finnes ikke


Anbefalte innlegg

I CALL IT GOD <3Altså før man dømmer må man vell bare prøve?Er ikke det rarere å tenke på at støv langde denne verden? enn at NOE vi ikke kan beskrive lagde den, altså gud?

Jeg er kristen, men må innrømme at jeg ikke har veldig sans for din måte å kommunisere med ikke-troende på. Som et minimum bør man kunne møte ikke-troendes innvendinger med respekt og akseptere at det er en like god grunn til at de ikke tror som at vi tror. Helst bør man også kunne diskutere og besvare deres kritiske innvendinger på en intellektuelt redelig måte, men om man ikke klarer det så får man være ærlig om det. Å be ikke-troende om å "prøve" det - vel du vet nok like godt som meg at det ikke funker helt på den måten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er selv kristen. Jeg mener at alle skal få mene det de vil, og ikke ytre seg negativt om andres religion.

 

Det er ulike nivåer og vinkler det er snakk om. Alt må være åpent for kritisk analyse, og om folk er uenige, eller har kritkk å komme med, spesielt når de bare svarer på påstander som andre føler for å legge ut i det offentlige, så må det være greit. Skal vi kunne argumentere for noe, så må vi også tåle at det argumenteres mot, eller stilles spørsmål ved.

 

Men spesielt når det gjelder religon, så er det mange religiøse grupperinger og store organisasjoner som åpent angriper mennesker, og kjemper for at noen kategorier av mennesker skal behandles som undermennesker, og t.o.m. påstår at de fortjener å bli henrettet. Disse uttrykker seg særdeles negativt om mennesker, individer, ikke bare idéer. Og da har ikke de retten på å bli behandlet noe bedre selv. Det betyr ikke at vi må snakke om dem som de snakker om andre, vi kan fortsatt fokusere på idéene og påstandene. Men at de som peker ut andre mennesker som syndere, når disse aldri gjør noe for å skade andre, når de som preker sier at de tilber og ser på som det aller høyeste, en høvding som skal dømme disse "synderne" og gjøre ikke bare livet deres ondt, men også døden, det bør være forståelig at de som preker og forkynner slikt, blir pekt ut som forkastelige individer.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

 

Det er ulike nivåer og vinkler det er snakk om. Alt må være åpent for kritisk analyse, og om folk er uenige, eller har kritkk å komme med, spesielt når de bare svarer på påstander som andre føler for å legge ut i det offentlige, så må det være greit. Skal vi kunne argumentere for noe, så må vi også tåle at det argumenteres mot, eller stilles spørsmål ved.

 

Men spesielt når det gjelder religon, så er det mange religiøse grupperinger og store organisasjoner som åpent angriper mennesker, og kjemper for at noen kategorier av mennesker skal behandles som undermennesker, og t.o.m. påstår at de fortjener å bli henrettet. Disse uttrykker seg særdeles negativt om mennesker, individer, ikke bare idéer. Og da har ikke de retten på å bli behandlet noe bedre selv. Det betyr ikke at vi må snakke om dem som de snakker om andre, vi kan fortsatt fokusere på idéene og påstandene. Men at de som peker ut andre mennesker som syndere, når disse aldri gjør noe for å skade andre, når de som preker sier at de tilber og ser på som det aller høyeste, en høvding som skal dømme disse "synderne" og gjøre ikke bare livet deres ondt, men også døden, det bør være forståelig at de som preker og forkynner slikt, blir pekt ut som forkastelige individer.

Lenke til kommentar

Da er vi nesten enige. Jeg mener likevel at du ikke kan avgjøre noe om en religion basert på andre religioner. Å falsifisere er metoden. Ikke sammenligne uverifiserte påstander.

Ja, da tror jeg vi er mer eller mindre enige. Og jeg ser poenget ditt her med forskjellen på å falsifisere og å sammenligne påstander. Slik sett er sammenligningen bedre sett på (IMO) som en vurdering av religion som en metode for å finne et "korrekt" livssyn.

 

Beklager litt seint svar. Du vet, jula. Når vi først er inne på jula så vil jeg også beklage den krasse tonen i noen av min tidligere innlegg til deg - jeg kom inn på feil bein i denne diskusjonen.

 

Ateisme er ikke kun mangelen på aksept fort et annet livssyn, det er også både en logisk konklusjon og en ren selvfølge ved en rekke andre livssyn (verdenssyn).

 

Det finnes flere subkategorier innenfor naturalismen som også motsier hverandre, men jo flere det finnes gjør ikke nødvendigvis f.ex. materialisme mindre sann av den grunn.

Påstandene i ett verdenssyn avgjøres ikke nødvendigvis på grunnlag av hvor mange konkurenter det er eller hva disse sier.

Ateisme i sin bredeste definisjon er mangelen på at man godtar påstander som religiøse livssyn kommer med. Men det finnes selvfølgelig varianter.

 

Hmm, jeg ser poenget ditt. La meg heller omformulere det sik jeg gjorde til nicho ovenfor her: Religion, som en metode for å finne ut korrekte ting om verden, blir mindre troverdig jo flere motstridende livssyn som dukker opp som et resultat av den metoden.

Lenke til kommentar

 

Ja, da tror jeg vi er mer eller mindre enige. Og jeg ser poenget ditt her med forskjellen på å falsifisere og å sammenligne påstander. Slik sett er sammenligningen bedre sett på (IMO) som en vurdering av religion som en metode for å finne et "korrekt" livssyn.

 

Beklager litt seint svar. Du vet, jula. Når vi først er inne på jula så vil jeg også beklage den krasse tonen i noen av min tidligere innlegg til deg - jeg kom inn på feil bein i denne diskusjonen.

Hedninger feirer da ikke jul på denne tiden av året. :tease:

Ingen av dine innlegg har vært spesielt krasse mot meg. Så du har ingenting å beklage for.

Lenke til kommentar

Hedninger feirer da ikke jul på denne tiden av året. :tease:

Er vel egentlig ingen som vet hvordan julefeiringen var før kristendommen hijacket den... :) Det eneste vi vet var at feiringen enkelte steder foregikk fra 17 desember til 12 januar eller noe der omkring, helt sikre kan vi ikke være da det meste av den viten enten ikke ble ført i pennen (da få kunne skrive) eller har blitt ødelagt på andre måter... Kristne har jo alltid vært flinke til å slette spor fra eldre religioner og skikker, slike ting ble gjerne bannlyst så fort kristne kom til makten, dessverre...

 

Personlig er jeg av den oppfattningen at ALLE kan feire jul på den måten som passer dem best... Jula har da plass til alle, ikke sant? Enten de tror eller ikke... :)

Lenke til kommentar
I matematikk er det en teori som kalles teorien om Sannsynlighet. Hvis du har to alternativer , hvorav ett er riktig , og en er galt , er sjansene for at du vil velge den rette halvparten , det vil si en av de to vil være korrekt . Du har 50 % sjanse for å være korrekt . Tilsvarende hvis du kaster en mynt sjansene for at din gjetning vil være korrekt er 50 % ( 1 av 2 ) , dvs. 1/2 . Hvis du kaster en mynt andre gang , er sjansene for at du vil være riktig i andre kast er igjen 50 % dvs. halvparten . Men sjansen for at man vil være korrekt i begge tosses er halvt multiplisert med halvparten (1/2 x 1 /2) som er lik 1/4 dvs. 50 % av 50 %, som er lik 25 %. Hvis du kaster en mynt for tredje gang , er sjansen stor for at du vil være riktig alle tre ganger er (1/2 x 1/2 x 1 /2) som er 1/ 8 eller 50 % av 50 % av 50 % som er 12 ½ % .
En terning har fått seks sider . Hvis du kaster en terning og gjett hvilket som helst tall mellom 1 til 6 , er sjansene for at din gjetning vil være riktig er 1/6 . Hvis du kaster terningen andre gang , er sjansene for at din gjetning vil være riktig i begge kast er ( 1/6 x 1/6 ) som er lik 1/36 . Hvis du kaster terningen for tredje gang, er sjansene for at alle dine tre gjetninger er riktige er ( 1/6 x 1/6 x 1/6 ) er lik 1/216 som er mindre enn 0,5 % .
La oss bruke denne teorien om sannsynlighet til Koranen , og anta at en person har gjettet all den informasjon som er nevnt i Koranen som var ukjent på det tidspunktet . La oss diskutere sannsynligheten for alle gjetninger blir samtidig korrekt .
På det tidspunkt da Koranen ble avslørt, syntes om i verden var flat , er det flere andre alternativer for formen på jorden. Det kan være trekantet , kan det være firkantet , femkantede , sekskantede , heptagonal , åttekantet , sfærisk , osv. La oss anta det er ca 30 forskjellige alternativer for formen på jorden . Koranen sier med rette det er sfærisk , hvis det var en gjetning sjansene for at gjetning å være korrekt er 1/30 .
Videre nevner Koranen også alt levende er laget av vann . Hver levende ting kan bestå av enten tre , stein , kobber , aluminium, stål , sølv , gull , oksygen , nitrogen , hydrogen , olje , vann , sement , betong , etc. Mulighetene er si om 10.000 . Koranen sier med rette at alt er gjort opp av vannet . Hvis det er en gjetning , er sjansene for at det vil være riktig er 1/10000.
"Og det er vi som har bygget himmelen med kraft, og sannelig, det er vi som er stadig å utvide den."
(Koranen, 51:47. I Koranen så finner vi denne verset.

 

 

Dette faktum ble bevist også ved observasjons data i 1929. man observerete himmelen med et teleskop, Edwin Hubble, den amerikanske astronomen, oppdaget at stjernene og galaksene stadig beveger seg bort fra hverandre. Et univers der alt hele tiden beveger seg bort fra alt annet innebar en stadig ekspanderende univers. Observasjonene utføres i de følgende årene bekreftet at universet er i stadig vekst. Dette faktum ble forklart i Koranen når det var fortsatt ukjent for noen. Så Dette er BEvis for at gud finnes. Fordi muslimer sier koranen er gudsord og Når koranen treffer perfekt som det gjør så er dette en bevis for guds eksistens. Jeg beklager for matte-bruken men enklere å forklare slik.

Lenke til kommentar

Mest lamme sammensuriumet for bevis for noe som helst jeg noengang har lest...

 

Som om en ignorant gjeter og hans like ignorante etterfølgere "visste" dette liksom... :no:

 

Den eneste sannsynligheten jeg ser her er at selv blinde høner finner korn fra tid til annen.

 

Koranen er en gedigen selvmotsigelse, så full av feil og spekulasjoner at den er NØDT til å være funnet opp av ignorante mennesker. For det kan da ikke være noen med sine fulle fem som har noen tro på at gud kom ned og fortalte en ignorant, analfabet og pedofil gjeter sitt siste og eneste sanne ord når den guden var vel vitende om at den gjeteren ikke klarte å føre noe av det han ble fortalt i pennen mens han levde? Hallo...

 

Islam er kun et forsøk på å "arabisere" kristendommen, en "kopi" som passet bedre for sinte ignorante nomader om du vil enn det derre "snu det andre kinnet til" du finner i kristendom og har blitt brukt siden som e en blanco fullmakt for muslimer til å plyndre, herje, drepe og voldta uten å bli stillet til ansvar for det. Allaah er stor liksom..

 

Om bibelen er fiksjon så er kristendom, islam, mormonismen og alle de andre som bruker mytene til jødene som grunnlag kun fanfiksjon...

 

Så dette regnestykket ditt må du lenger ut på landet med, det inneholder så mange feilsluttninger at det ikke er godt å si hvor man skal begynne... Som om det å ha rett i en bitteliten del av påstandene gjør alle påstandene rett liksom... Hva med resten av lefsa da? All den undertrykkelsen, hatet, urettferdigheten også videre som islam fremmer? Er det rett også da?

Lenke til kommentar

 

La oss bruke denne teorien om sannsynlighet til Koranen , og anta at en person har gjettet all den informasjon som er nevnt i Koranen som var ukjent på det tidspunktet . La oss diskutere sannsynligheten for alle gjetninger blir samtidig korrekt .
På det tidspunkt da Koranen ble avslørt, syntes om i verden var flat , er det flere andre alternativer for formen på jorden. Det kan være trekantet , kan det være firkantet , femkantede , sekskantede , heptagonal , åttekantet , sfærisk , osv. La oss anta det er ca 30 forskjellige alternativer for formen på jorden . Koranen sier med rette det er sfærisk , hvis det var en gjetning sjansene for at gjetning å være korrekt er 1/30 .
Tanken om at Jorden kan være sfærisk har eksistert veldig lenge, og selv størrelsen har vært kjent med ganske stor presisjon i århundrer før koranen i det hele tatt ble skrevet. Mannen som regnet det ut het Eratosthenes, og han brukte verken guder eller magi for å gjøre det.
Videre nevner Koranen også alt levende er laget av vann . Hver levende ting kan bestå av enten tre , stein , kobber , aluminium, stål , sølv , gull , oksygen , nitrogen , hydrogen , olje , vann , sement , betong , etc. Mulighetene er si om 10.000 . Koranen sier med rette at alt er gjort opp av vannet . Hvis det er en gjetning , er sjansene for at det vil være riktig er 1/10000.

 

Alt levende trenger vann for å overleve. Dette er jo en svært enkel observasjon. Hvorfor i all verden skulle noen tro at alt levende er laget av stein, gull, eller betong?

 

 

"Og det er vi som har bygget himmelen med kraft, og sannelig, det er vi som er stadig å utvide den."
(Koranen, 51:47. I Koranen så finner vi denne verset.

 

 

 

 

Et vers som er så vagt at det kan bety nesten hva som helst. Det er jo ikke engang riktig. Den blå himmelen som vi ser over oss utvider seg jo ikke. Utvidelsen i universet skjer mellom store galaksehoper, og med mindre du er villig til å si at ordet "himmelen" betyr det samme som universet (noe som vil medføre ganske dramatiske ting for andre deler av troen din) er dette verset faktisk helt feil.
Lenke til kommentar

Er vel egentlig ingen som vet hvordan julefeiringen var før kristendommen hijacket den... :) Det eneste vi vet var at feiringen enkelte steder foregikk fra 17 desember til 12 januar eller noe der omkring, helt sikre kan vi ikke være da det meste av den viten enten ikke ble ført i pennen (da få kunne skrive) eller har blitt ødelagt på andre måter... Kristne har jo alltid vært flinke til å slette spor fra eldre religioner og skikker, slike ting ble gjerne bannlyst så fort kristne kom til makten, dessverre...

 

Personlig er jeg av den oppfattningen at ALLE kan feire jul på den måten som passer dem best... Jula har da plass til alle, ikke sant? Enten de tror eller ikke... :)

Vet da noe om julefeiringen. Og vi vet at kristendommen ikke stjal feiringen. Det var heller en utkonkurrering. Du overdriver også mye av det gale kristendommen gjorde. Ironisk at du alltid klager på hvor fordomsfulle religiøse er når du alltid er mer fordomsfull mot alle religiøse uansett tro...

 

Jula har plass til alle, men hatet ditt kan du legge vekk i jula.

Lenke til kommentar

Vet da noe om julefeiringen. Og vi vet at kristendommen ikke stjal feiringen. Det var heller en utkonkurrering. Du overdriver også mye av det gale kristendommen gjorde. Ironisk at du alltid klager på hvor fordomsfulle religiøse er når du alltid er mer fordomsfull mot alle religiøse uansett tro...

 

Jula har plass til alle, men hatet ditt kan du legge vekk i jula.

Den utkonkureingen foregikk nok ikke slik vi liker at konkuranser skal foregå...

 

Fordomsfull mot religioner? Neida, har bare innsett hva religion gjør med folk og hvor korka de som tror er i stand til å bli ved å følge myter fra bronsealderen.

 

Og er det noe rart at jeg hater religion på det grunnlaget? I snart to tusen år har disse påstandene, vilt og uhemmet og uten skånsel eller bønn, blitt kjørt opp i ræva på folk uten at de hadde noen mulighet til å si nei. Sa de nei hadde de "retttroende" nok av midler og lover og regler til å gjøre folk liv misserabelt, eller rett og slett ta livet av dem, for noe alternativ eksisterte ikke, selv om de mest ignorante kristne av i dag tror at kristendommen alltid har vært like ettergivende og tannløs...

 

Så ja, jeg hater organisert religion og det er min soleklare rett, ja nærmest en menneskeplikt, å gå ut i verden og advare folk mot slik overtro og hva slik overtro fører med seg, like mye som nyfrelste jesus freaks kan løpe rundt og trykke jødeliket ned i halsen på folk! Du snakker om at jeg skal legge vekk hatet, men passer deg vel for å nevna det hatet, den intoleransen og den uretten som er blitt begått av religiøse oppover i tiden, et hat, en intoleranse og en urett jeg aldri vil være i nærheten av å oppvise, da jeg aldri ville tatt livet av noen, forfulgt noen eller fryst ut noen fordi de ikke tror som meg. Så kanskje du ikke skal være så snar til å se hatet hos de ikke religiøse, de som forstår at verden kun kommer videre om vi begynner å ta kunnskap og viten i bruk og lar disse gamle påstandene være og kanskje du skulle snu litt på flisa og innse det religiøse hatet som ligger til grunn i omtrent samtlige religiøse doktriner og dogmer?

 

Religion er vel omtrent det verste som har skjedd oss mennesker. Troen på ubekreftede påstander og den påståtte sannheten i dette har ført til mer lidelse og død enn noe annet i denne verden. Som stand up komiker Doug Stanhope så pent sa det. "Merkelig nok ble folk sjokkerte når de hørte at den forrige paven hadde vært nazist, for sammenligner man meritt listene til naziene og den katolske kirken burde de blitt langt mer sjokkerte om det var omvendt, altså om paven byttet til å bli nazist etter å ha vært katolsk, for er det noe den katolske kirken med paven i spissen har vært utrolig flike til så er det å utrydde folk som ikke har den samme ideologi som dem!" Og det verste er at plyndringen, fordummningen og påstandene får fortsette, til tross for at folk har tilgang til mer fakta og opplysning enn noensinne! Er det noe rart i at jeg ønsker å ta tak i den fordumningen og den ignoransen og filleriste den fra tid til annen? Kanskje du heller burde konsontrert deg om det som virkelig ødelegger verden du også...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes skapende krefter, i alt, inkludert deg. Vi er alle det samme, men har ulike perspektiver på jorden for å utforske. Meningen med livet er å bli den beste versjonen av seg selv, spire og strekke seg så en kan blomstre. Lære oss kjærlighet, hva som kommer ut av det, vice versa.

 

Min mening

 

Dine tanker og følelser skaper virkeligheten din, og det er fakta. Så å bære fordommer og hat forpester bare sjelen din, eller sinnet om du vil.

Endret av Jahdu
Lenke til kommentar

Morn, "RWS"

 

Og jeg forsøker igjen: Med den metoden du bruker for å bekjempe religionene - hva har du konkret fått som resultat, frem til nå?

 

:)

Ja, faktisk : Har avmystifisert et par av vennene til min søster blandt annet... Pluss en muslim (han var på vei av seg selv da, men avislamiseringen hans skjøt fart når han hadde noen konkrete tanker å støtte sin tvil til)

 

Så ja, faktisk har min metode vunnet frem, den er like enkel som genial :p:)

Lenke til kommentar

Dine tanker og følelser skaper virkeligheten din, og det er fakta. Så å bære fordommer og hat forpester bare sjelen din, eller sinnet om du vil.

Nei, jeg lar ikke mine tanker og følelser styre meg så meget som jeg gjorde før, "mage følelsen" gjør deg bare feit har jeg erfart... :)

 

Når jeg sier "hat" så mener jeg ikke et brennende, drepende hat, jeg mener mer et hat mot ignoranse og uforstand som man finner i nettopp religiøse doktriner, dogmer og påstander. Svært skjeldent jeg virkelig hater noe.

 

 

Og med hensyn til fordommer, really? Er det fordommer å faktisk se hva religion får folk til å gjøre i ren uforstand, hvor mye idiotisk påstander i div bøker etc gjør mot uskyldige? Really? Virker mer som om du også tror at den tannløse versjonen av kristendom vi har her i landet alltid har vært slik og at kristendom aldri har skadet noen hverken mentalt eller fysisk, men historien viser at du tar feil. Og du tar feil i fremtiden også, for fortsetter vi mennesker å holde frem disse innbilte gudene som noe vi skal og bør leve våre liv etter så kommer det aldri til å bli fred på jorden, uretten, uforstanden og hatet vil fortsette i generasjoner som kommer... For så fordummende er de aller fleste religiøse doktriner og dogmer..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg lar ikke mine tanker og følelser styre meg så meget som jeg gjorde før, "mage følelsen" gjør deg bare feit har jeg erfart... :)

 

Når jeg sier "hat" så mener jeg ikke et brennende, drepende hat, jeg mener mer et hat mot ignoranse og uforstand som man finner i nettopp religiøse doktriner, dogmer og påstander. Svært skjeldent jeg virkelig hater noe.

 

 

Og med hensyn til fordommer, really? Er det fordommer å faktisk se hva religion får folk til å gjøre i ren uforstand, hvor mye idiotisk påstander i div bøker etc gjør mot uskyldige? Really? Virker mer som om du også tror at den tannløse versjonen av kristendom vi har her i landet alltid har vært slik og at kristendom aldri har skadet noen hverken mentalt eller fysisk, men historien viser at du tar feil. Og du tar feil i fremtiden også, for fortsetter vi mennesker å holde frem disse innbilte gudene som noe vi skal og bør leve våre liv etter så kommer det aldri til å bli fred på jorden, uretten, uforstanden og hatet vil fortsette i generasjoner som kommer... For så fordummende er de aller fleste religiøse doktriner og dogmer..

Posten var egentlig bare generelt, ikke rettet mot noen spesifikt.

 

Alle sine tanker og følelser skaper virkeligheten for vedkommende. Smil til verden, og verden smiler til deg. Også er det teorien om tiltrekning, som alle kan selv erfare ved å være bevisst på det fremover.

 

I det tilfellet angående kristendom er jeg forsåvidt enig. Religion som vi kjenner det, til tross for om deler skulle vist seg å være sann, er ikke veien å gå sånn det foregår i dag. Det er heller ikke veien å få hodet møkkete av å være irritert av det. Kommer bare til å skape seg til deg mer :) Vær forsiktig med hva du "ønsker" deg

Endret av Jahdu
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, faktisk : Har avmystifisert et par av vennene til min søster blandt annet... Pluss en muslim (han var på vei av seg selv da, men avislamiseringen hans skjøt fart når han hadde noen konkrete tanker å støtte sin tvil til)

 

Så ja, faktisk har min metode vunnet frem, den er like enkel som genial :p:)

 

Ja, det bekrefter hva jeg tror, nemlig at ved direkte kontakt så kan man KANSKJE klare å få andre til å endre seg, men da kun med fornuft og vennlighet og god oppdragelse osv osv.

 

Men, det er noe helt annet her på nett, tror jeg også. Fordi her ser vi ikke hverandre, og når man da blir veldig på hugget, og til dels bruker svært krasst språk, så ser jeg for meg at den motsatte effekten kan skje.

 

Så av 280 000 potensielle troende eller ateister her på forumet, så kan det jo hende at du, med din iver, og ditt litt krasse uttrykk, ender opp med å jage folk inn i troen, og de som allerede er troende, kan finne på å si: Ja, se der ja - tydelig eksempel på at fanden kan ta bolig i mennesket

 

Dermed blir du en som befester tro, fremfor å avmystifisere den

 

Hva tror du om den saken?

Lenke til kommentar

 

Hva tror du om den saken?

 

Jeg tror at det beste er å kalle en spade for en spade jeg... Er ikke noe flink til å pakke inn mål og mening i bomull og liste meg rundt grøten, har aldri vært det og kommer nok heller aldri til å bli det. Liker å være ærlig og rett frem jeg, men skjønner jo at det kan bli for mye for enkelte som ikke er vant til å få troen sin kritisert...

 

Som sagt har jeg ingen tro på at JEG og mine meninger skal være utslags givende på noen måte for at andre mister troen, ei heller den andre veien, for den som bestemmer det og må gjøre noe med det er den det gjelder, ikke jeg, deg eller noen andre.... Er man så langt at man allerede har klart å rote seg til å tro på løse påstander og syltynne historier og gamle myter og tror dette er noen sannhet er det ihvertfall ikke logikk og kritisk sans som vil få dem ut av den jungelen, nettopp fordi logikk og kritisk sans ikke fikk dem inn dit! Så nei, er ikke enig. Det jeg i beste fall "kan" håpe på er at en eller annen i tvil begynner å stille de samme spørsmålene jeg gjør ved sin tro, men heller ikke her vil hva jeg mener eller skriver være utslags givende..

 

 

Men du mener kanskje at hvis vi stryker de religiøse over ryggen og kose prater med dem, gir dem litt rett i påstandene her og der og nikker enig mot bedre vitende at det vil befri dem fra tankefengselet de sitter i? Seriøst?

Lenke til kommentar

 

Jeg tror at det beste er å kalle en spade for en spade jeg... Er ikke noe flink til å pakke inn mål og mening i bomull og liste meg rundt grøten, har aldri vært det og kommer nok heller aldri til å bli det. Liker å være ærlig og rett frem jeg, men skjønner jo at det kan bli for mye for enkelte som ikke er vant til å få troen sin kritisert...

 

Som sagt har jeg ingen tro på at JEG og mine meninger skal være utslags givende på noen måte for at andre mister troen, ei heller den andre veien, for den som bestemmer det og må gjøre noe med det er den det gjelder, ikke jeg, deg eller noen andre.... Er man så langt at man allerede har klart å rote seg til å tro på løse påstander og syltynne historier og gamle myter og tror dette er noen sannhet er det ihvertfall ikke logikk og kritisk sans som vil få dem ut av den jungelen, nettopp fordi logikk og kritisk sans ikke fikk dem inn dit! Så nei, er ikke enig. Det jeg i beste fall "kan" håpe på er at en eller annen i tvil begynner å stille de samme spørsmålene jeg gjør ved sin tro, men heller ikke her vil hva jeg mener eller skriver være utslags givende..

 

 

Men du mener kanskje at hvis vi stryker de religiøse over ryggen og kose prater med dem, gir dem litt rett i påstandene her og der og nikker enig mot bedre vitende at det vil befri dem fra tankefengselet de sitter i? Seriøst?

Får trøste deg med at kristne generelt bærer på gode verdier, og få er så fanatiske at de påvirker andre med kristenDommen sin. Føles ikke som det er noen høyår for nye, sterke medlemmer som hyppig går i kirka

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...