Gå til innhold

Unboxing: Sony Cybershot RX1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja så feil kan man ta ! Beviser vel bare igjen at smaken er som baken, for jeg klarer ikke komme på ett mer trist kamera lansert siste 12 mnd når det kommer til design, og det i hard konkurranse med ene til Pentax...

 

Pentax-ene syns nå jeg er mer tragiske. Men sånn går det når møbeldesignere skal gjøre det store... Er ikke overbegeistret over Nikon 1 heller og i alle fall ikke Panasonic sine m43 kamera design.

Lenke til kommentar

Det ser i hvert fall ut til at de sliter med å ta markedsandeler fra Canon og Nikon på speilreflekssiden til tross for mange bra produkter.

Det blir uansett vanskelig, CaNikon har bygd seg et merkenavn i flere tiår. Sony lager vell ikke speilrefleks lenger, de har kun speilløs og SLT. SLT har videosøker/EVF og det er en del som ikke liker det. Jeg så på The Grid i forrige uke og der var en nederlandsk fotograf som vurderer sterkt å gå fra Canon 5DmkII og over til A99 pga EVF. Han syns det var meget irriterende i starten, men ble godt vant med EVF etterhvert. What you see is what you get.

 

 

Du skriver på Norsk i et Norsk forum som primært brukes av Nordmenn. Det er vel ikke så fryktelig rart om deltakerne på dette forumet skriver fra et slikt perspektiv?

Det er et meget snevert perspektiv. Jeg syns denne er

...

De som klager høyest er de som vil ha dette kamerat men kommer aldri til å kjøpe det pga at det mangler akkurat den tingen de vil ha eller at den er litt for dyr osv...

 

 

Tja... jeg tror (og jeg sier tror) Sony gjør det rette med å tenke bildekvalitet framfor muligheter her. Her har man et fullframe kamera med en sensor som er tillpasset en spesiell brennvidde/objektiv og dette alene bør gi en formidabel bildekvalitet.

Ifølge det jeg har sett så har den meget bra bildekvalitet. 35mm er perfekt som all-around fastoptikk og det har det vært i flere tiår. Gamle kompakte filmkameraer hadde som oftes 35mm.

 

Men jeg ville no gjerne sett at dem hadde integrert en søker. Å gå rundt med et slikt flott kamera med et "periskop" i blitsskoen blir veldig feil i mine øyne, selv om det sikkert er praktisk.

Det var det jeg klagde på da de visste den fram på photokina. Men mange av de som er interessert i denne type kamera liker sikkert valget mellom optisk og EVF, mange liker at de kan fjerne søkeren for å få et mindre kamerahus. Siden RX1 ikke har beveglig skjerm så er en tiltbar EVF ganske så praktisk.

 

RX1 er faktisk ganske kul med EVF påmontert :)

 

http://youtu.be/8JA7CFTd2AU

 

 

 

Sony gjør mye riktig her tror jeg, men prisen med søker som havner tett oppunder 30.000,- blir i stiveste laget etter MIN mening.

Jeg er enig. Sony gjør ting riktig. 24K er en grei start pris, 20K er en fin kjøpspris.

Søkeren koster 3200kr, jeg hadde håpet på maks 2000kr.

Jeg brukte 40K på MikroFireTre utstyr iløpet av 5-6måneder, men jeg tenker ikke på at jeg har brukt 40K siden jeg kjøper dingser til ca. 10K i flere omganger.

 

 

En ting å sjekke er hvordan RX1 er i forhold til flare. Da tenker jeg ikke bare på optikken, men på problemet en del kompaktkamera har med "red dot" flare som visstnok har noe refleksjoner inne i kamera.

 

Her er et eksemple på problemet med RX100: http://forums.dprevi...s/post/42344095

 

Har mange ganger lurt på hvorfor folk tar så mange bilder av sola. Tar de samme fotografene bilder av blitsen også? Har ikke oppdaget dette før jeg leste posten din og tok bilde av sola, mange røde prikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

se#, du bor i Norge. Hvem faen bryr seg om Norge bortsett fra oss nordmenn? Nordmenn er verdensmestre i Norge og det trur jeg du er. Norge er et lite drittland, det finnes et marked for ting du ikke liker i andre land.

Fikk du noe uggent i corn-flakesen til frokost?=)

Du skriver på Norsk i et Norsk forum som primært brukes av Nordmenn. Det er vel ikke så fryktelig rart om deltakerne på dette forumet skriver fra et slikt perspektiv?

Det er et meget snevert perspektiv. Jeg syns denne er genial...

De som klager høyest er de som vil ha dette kamerat men kommer aldri til å kjøpe det pga at det mangler akkurat den tingen de vil ha eller at den er litt for dyr osv...

Jeg synes fremdeles tonen din var ganske utrivelig og at argumentasjonen din er heller dårlig. Hvis du synes at et Norsk forum blir for provinsielt, hvorfor skriver du her?

 

Jeg er ingen innleid markedsanalytiker. Jeg skriver om ting som interesserer _meg_ og kritiserer det _jeg_ synes er dårlig. Hva Japanske bønder eller Cubanske ungdommer synes om dette kameraet vet jeg fint lite om, og det engasjerer meg ikke så veldig heller.

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vi får ikke beholde RX1 lenge nok til å få ut en full test (ikke om vi skal fortsette med julekalenderen for i år, i alle fall...)

Ikke for å være en festbrems, men muligens det julestyret tar for mye av tiden? Både kalender og flere artikler med julerelatert stoff blir kanskje noe overvektig?

 

Tor

Lenke til kommentar

Ikke for å være en festbrems, men muligens det julestyret tar for mye av tiden? Både kalender og flere artikler med julerelatert stoff blir kanskje noe overvektig?

 

Helt enig, men det er ordre fra oven.

 

Uansett, grunnen til at vi ikke får testet RX1 i denne omgang er at vi ikke får ha den lenge nok, og at testrommet i nye lokaler ennå ikke er helt ferdig bygget og kalibrert - ikke at det skrives mye julestoff.

Lenke til kommentar

"Shot in Professional ("P" mode) and Auto ISO, as I and my pro friends always shoot and as I think is the RX1's default, the RX1 does everything it can to shoot everything in most light at 1/80 and f/4."

 

"Sony just doesn't have the secret sauce to make its colors look great as do Nikon, Canon and Apple. (That's OK, LEICA has crappy colors, too.)"

 

Ja, litt av en fyr han Ken ;)

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Fin artikkel, forbausende hvor mye man kan tolke bare av produktbilder med hensyn på "handling" (Norsk: håndtering?):

 

Konklusjon: Et lekekamera for pek-og-skytere som ikke er interresert i fotograferingen som prosess, men som alikevel vil ha top billedkvalitet?

 

Minus:

- Focus by wire. Urghh

- Blender ring som går feil vei (jada, det finnes en rett vei :) ).

- Mangler lukkertider :nei::)

- Mangler selvutløser.

- Mangler DoF skala.

- Ikke motlysblender. Seriøst?

 

Pluss:

- Kurant filter dimmensjon, men fra foto ser det ut som om det hadde holdt med 39mm som er å foretrekke.

- +/- knapp

- Av/på mekanisk bryter

Lenke til kommentar

Sorry - det er ikke noe poeng å kjøpe den. Du forstår - Han har avgjort at Fargene Er Dårlige, og Han synes også at Auto-ISO Ikke Fungerer Etter Hans Ønske. Dessverre.

 

Skulle ikke forundre meg om har snur som med X100. :-) Lurer på om han har full NR på bildene. Bilde av gutten med sykkel var ikke så skarpt, det så ut som om det var en del NR...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Herregud for ett herlig kamera! Det var kjærlighet ved første blikk :love:

 

Dessverre så er jeg nogenlunde fornuftig og venter nærmere våren med innkjøpet. Vil helst ha RX1, EVF og solblender til underkant av 25K.

 

Fikk ikke testet den så mye (var litt skjelven mens jeg holdt kameraet og kortterminalen var like ved), men dette likte jeg:

 

-Størrelsen

-MF var bedre enn antatt

-Kjapp AF

-Mye som er likt RX100

 

NB! Stor fil. JPG rett fra RX1

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...