Gå til innhold

Virkelig en drømmevever. Noen ganger kan man spare seg til fant


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Det var da en svært bombastisk påstand. Jeg har blandet erfaring med såvel automatiske som manuelle rutiner. Det kommer an på hva man gjør. Når jeg bruker drupal kan jeg oppdatere drupal på minst 4 måter:

  • Drush som jeg foretrekker. Rask, sikker og automatisk.
  • Laste ned filene på egen Pc og laste dem opp til web serveren.
  • Oppdatere dem fra kontrollpanelet i drupal. Automatisk og minst sikker slik jeg har erfaring med fra blant annet WordPress.
  • Via fil systemet i cPanel på min web server.

Slik

 

drush pm-update wysiwyg

 

oppdaterer jeg min drupal site med drush og slik

 

drush pm-update twitter

 

oppdaterer jeg twitter modulen (utvidelsen).

 

Kilde: Drupal, drush and putty, fast and secure.

 

Stort enklere kan det vel ikke gjøres.

Oppdaterer du nettsidene dine i produksjon?

 

edit: det slår meg at dette kanskje er en svært vanlig måte å gjøre det på...

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Oppdaterer du nettsidene dine i produksjon?

 

Ja.

 

edit: det slår meg at dette kanskje er en svært vanlig måte å gjøre det på...

 

Jeg er ikke så sikker på at det er en vanlig måte å gjøre det på. Mange har aversjoner mot shell somPuTTY og drush. Drush kjøres via PuTTY.

 

Her er et eksempel på hvor lett det er å installere (laste opp filene til webserveren din) utviklingsversjonen av drupal, drupal 8.x med drush.

 

drush pm-download drupal-8.x

 

forutsatt at du har startet PuTTY og drush og er i en mappe på web serveren der drupal 8.x kan installeres.

 

Mer informasjon her:

 

Install drupal 8.x on your webserver.

 

Muligens kan man dra filene direkte over til riktig mappe fra cPanelet i web serveren. Men om det er mulig, er jeg ikke sikker på at det er like sikkert. Drush tar automatisk backup ved oppgraderinger om du ikke bruker et versjons kontroll system.

 

Fra drush kan man

  1. kjøre cron jobber,
  2. utføre sql kommandoer til databasen
  3. + mye mer

Du finner en oversikt over alle drush kommandoene på drush sin hjemmeside: http://drush.ws/

Lenke til kommentar

Jeg har ikke aversjon mot shell; jeg har aversjon mot å gjøre ting manuelt. Dette har man build-servere for å gjøre. Det er build-serverne som må publisere kode. Da sitter du med en rekke script som kjører. Disse skal kjøre unit-tester før man engang kan vurdere å publisere noe som helst.

 

Dette er temmelig vanlig måte å gjøre det på i en bedriftsammenheng:

 

- Utvikler committer endringer, eventuelt merger flere brancher til master dersom dette er en publiseringskandidat.

- Build server får beskjed om at ny kode er klar for testing, og laster dette ned

- Build serveren kompilerer koden

- Dersom kompilering var vellyket, så kjører build-servere alt av unit-tester

- Dersom unit-testing var vellykket, så bygger build-serveren en publiseringspakke. Denne inneholder kodeendring og migreringssscript for SQL server.

- Dette blir publisert til utviklingsmiljøet

- Build-serveren kjører integrasjonstester for å sjekke at funksjonalitet er ivaretatt

- Dersom integrasjonstester er grønne, så er dette en publiseringskandidat.

- Ved ønske, kan man be build-serveren publisere til stage for regresjonstesting.

- Dersom regresjonstesting gikk greit, så er koden klar for publisering.

- Build-serveren publiserer, ikke utvikleren.

 

1. Ikke gjør ting manuelt som kan gjøres automatisk. Dette er for å minimere risiko og har ingenting med aversjon å gjøre.

2. Aldri kjør SQL i produksjonsdatabasen.

 

Man må minimere eventuell risiko ved publisering, og man må utvikle verktøy og forretningslogikk for å hente ut data fra produksjon. Selv en SELECT i produksjon kan skape problemer.

 

edit: men det er vel kanskje noe annet når man driver en ren CMS-basert nettjeneste... men jeg kan ikke helt forestille meg hvorfor...

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Du omtaler cURL som om det er guds gave til utvikleren, når det i realiteten er et enkelt filbehandlings/overførings-bibliotek. Du har ikke oppgitt noen spesiell grunn til at det er bedre å benytte curl enn å for eksempel benytte GIT eller HG for det samme. Da har du i tillegg versjonskontroll i tilfelle du skulle være så uheldig å drite på draget (men det virker jo som du aldri feiler).

 

Og å komme med forumlinker til dine egne forum, som det virker som du er eneste bruker på, som underlag og bevis er vel ikke veldig overbevisende det heller...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

edit: men det er vel kanskje noe annet når man driver en ren CMS-basert nettjeneste... men jeg kan ikke helt forestille meg hvorfor...

 

Nettopp. Man trenger ikke en kanon for å felle spurv, når det holder med luftgevær. Drupal er PHP drevet og bruker PDO til å abstrahere bort database inkompatibilitet, sikkerhets problemer etc. Drupal har i en viss forstand sitt "eget databasespråk".

 

Man kan også relativt enkelt lage sine egne database drivere.

 

Alt dette er beskrevet langt mer utførlig i kapittel 5 i boken:

 

Pro Drupal Development updated for Drupal 7!

 

Var det også en henvisning til egne poster, eller er det slik at noen her inne misliker enhver henvisning til drupal informasjon?

 

Du omtaler cURL som om det er guds gave til utvikleren, når det i realiteten er et enkelt filbehandlings/overførings-bibliotek. Du har ikke oppgitt noen spesiell grunn til at det er bedre å benytte curl enn å for eksempel benytte GIT eller HG for det samme. Da har du i tillegg versjonskontroll i tilfelle du skulle være så uheldig å drite på draget (men det virker jo som du aldri feiler).

 

Har du en bedre gave å komme med til utviklere?

 

Og å komme med forumlinker til dine egne forum, som det virker som du er eneste bruker på, som underlag og bevis er vel ikke veldig overbevisende det heller...

 

Det er vel heller ikke så overbevisende av deg å komme med annet enn sur i stedet for konstruktiv kritikk. Jeg bruker ikke mer tid på din post siden du ikke kommer med et eneste bidrag til å gjøre koden jeg beskriver på min oppslagstavle (det er ikke et forum i mars 2013) sikrere.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Drupal er PHP drevet og bruker PDO til å abstrahere bort database inkompatibilitet, sikkerhets problemer etc. Drupal har i en viss forstand sitt "eget databasespråk".

Man kan også relativt enkelt lage sine egne database drivere.

Wow. Har de noe alle andre programmeringsspråk har hatt inne siden alltid? Så imponerende.

 

C# har et spørrespråk også, men det brukes ikke bare for å spørre databaser, da det er en del av språket og run-timen. Du kan utføre spørringer mot alle objekter som implementerer IQueryable<T> eller IEnumerable<T>. Alt av lister, arrays, collections osv. implementerer IEnumerable<T>, og man kan fint implementere det selv også. C# støtter også yield return likt Python:

 

static IEnumerable<int> Range(int start, int stop)
{
 for(int i = start; i < stop, ++i)
   yield return i;
}

static void Main()
{
 var oddetall = from verdi in Range(0, 100) where i % 2 == 1 select verdi;
 foreach(var i in oddetall)
   Console.WriteLine(i);
}

Denne koden velger ut alle oddetall i en sekvens og skriver dem ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Wow. Har de noe alle andre programmeringsspråk har hatt inne siden alltid? Så imponerende.

 

Dersom den eneste redskapen du har er en hammer, begynner alt å ligne en spiker. Nå slår du virkelig med storslegga GG og der var religionsdebatten i gang igjen. Har vi ikke tatt den før GG?

 

Du får nok ikke noe rep punkt for det sure oppstøtet.

 

For øvrig dreier denne tråden seg først og fremst om drømmeveveren. Hva bruker du når du skal spinne deg inn i ditt eget nett, så du dingler i din egen kode? Hvorfor henge seg i bagateller, når der er så mange trær. Dersom den koden var for å imponere meg, kunne du spart deg de tastetrykkene og flyttet innlegget ditt til en annen tråd. Jeg forventer av en programmerer (og andre som skriver i denne tråden) at vedkommende forstår trådens tema?

 

Er du noen ganger i stand til å fatte at noen ganger er godt nok best? Jeg venter spent på mer sur kritikk.

Lenke til kommentar

Er målet høyt produksjonsvolum eller kvalitet?

 

For min del er "Phone Gap" noe svineri, da apps _må_ være native både i kode og design. Med dagens klare guidelines fra Google om hvordan android skal se ut, så må man følge disse om oman skal få bra rating i Play store, og gode reviews. Det samme gjelder iOS.

 

Så, da trenger du Eclipse til Java, og X-Code til Objective-C, og noe annet til web.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Alle trenger ikke native løsninger. For dem er hybride løsninger lagd ved hjlpe av PG og DW godt nok. Det er bare de ferreste som lager skreddersydde apper a la de http://www.stay.com/ og Cnn (Go) lager for reisende.

 

For atter andre er "mobili-serte" nettsteder godt nok og noen har endog ikke tid til å lage nettstedet for alle medier.

 

Barn liker trøbiler mens andre foretrkker en Porsche Carera GT.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Alle trenger ikke native løsninger. For dem er hybride løsninger lagd ved hjlpe av PG og DW godt nok. Det er bare de ferreste som lager skreddersydde apper a la de http://www.stay.com/ og Cnn (Go) lager for reisende.

Apper SKAL være skreddersydde. internettsider skal være universale. Det er nok av eksempler på apper som er laget ved hjelp av slike programmer, der man lager en app som brukes på begge platformer, og resultatet er bestandig pill råttent.

 

Her er et skrekkeksempel: https://play.google....id.irigrecorder

 

Masse dårlige ratings på grunn at et "iOS" GUI på en Android telefon. Det er omentrent som å utstyre en motorsykkel med ratt, eller en bil med styre....

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Dersom den eneste redskapen du har er en hammer, begynner alt å ligne en spiker. Nå slår du virkelig med storslegga GG og der var religionsdebatten i gang igjen. Har vi ikke tatt den før GG?

Diskusjon rundt verktøy er ikke en religionsdebatt med mindre du ikke klarer å forsvare valget ditt rasjonelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...