Gå til innhold

Vannkjøling - orker jeg det da?


Anbefalte innlegg

Orker? Åssen orker mener du?

 

Vel, jeg planlegger å bygge en ny maskin om ikke så lenge og da er mål nummer to at PC'n skal være så vedlikeholdsfri som overhodet mulig. Litt lengre ned på lista kommer minimum støy og i så måte hadde vannkjøling vært toppers. Men lar de to seg kombinere?

 

Spørsmålet, fra en som aldri har vært borti vannkjøling, er altså:

 

Kan et vannkjølesett, for eksempel Corsair Hydro H100i, monteres og så forventes å operere feilfritt 24/7/365 uten ettersyn eller vedlikehold i...la oss si 4 år, slik en luftkjøler kan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De skal være vedlikeholdsfrie, og ikke finnes det måter å vedlikeholde dem på uten at du bryter garantien, og det er i tillegg 5 års reklamasjonsrett i Norge, så ser ikke noe problem med det egentlig. :p

 

Men hva er grunnen til at du ønsker vannkjøling da?

 

 

Har du skjermkort så vil du ikke kunne bruke den til et H100-sett, og to vifter + en pumpe vil jo bråke minst like mye som en viftekjøler. Forskjellen ligger i at du kan flytte store menger varme bort fra prosessoren, og det raskt med vannkjølingsanlegget. Derfor en stor fordel om du har en veldig varm CPU/overklokking.

 

En CPU under 100 W TDP burde klare seg fint med en svært stillegående og stor viftekjøler. F. eks noctua sine.

 

Uansett så blir jo ikke maskinen 100% vedlikeholdsfri, da du nok må fjerne støv etter hvert. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

De skal være vedlikeholdsfrie, og ikke finnes det måter å vedlikeholde dem på uten at du bryter garantien, og det er i tillegg 5 års reklamasjonsrett i Norge, så ser ikke noe problem med det egentlig. :p

 

Joda, reklamasjonsretten er jeg klar over, men jeg tenkte kanskje noen hadde erfaring med slike sett over tid og kunne dele den....

 

Men hva er grunnen til at du ønsker vannkjøling da?

 

Kun fordi den er stillegående, eller i alle fall kan være det.

 

Har du skjermkort så vil du ikke kunne bruke den til et H100-sett, og to vifter + en pumpe vil jo bråke minst like mye som en viftekjøler.

 

Ut fra testen til Hardware.no har H100i et støynivå på 22dB ved 1000rpm og det er tross alt temmelig lavt i forhold til de fleste gode luftkjølere. Skjermkortet (Gigabyte GTX 670 Windforce) er allerede svært stillegående, så det har jeg ingen planer om å vannkjøle uansett.

 

Forskjellen ligger i at du kan flytte store menger varme bort fra prosessoren, og det raskt med vannkjølingsanlegget. Derfor en stor fordel om du har en veldig varm CPU/overklokking. En CPU under 100 W TDP burde klare seg fint med en svært stillegående og stor viftekjøler. F. eks noctua sine.

 

Prosessoren blir en 3930K og planen er en moderat 24/7 overklokk på 4GHz. Strømbruk (kun CPU) blir såvidt jeg kan skjønne 170-180W ved full guffe.

 

Uansett så blir jo ikke maskinen 100% vedlikeholdsfri, da du nok må fjerne støv etter hvert. ;)

 

Å nei du. Plenty støvfilter og litt utvendig støvsuging holder lenge. Dagens maskin nærmer seg fire år, har aldri blitt støvsuget eller lignende innvendig og er likevel tilnærmet strøken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...