efikkan Skrevet 26. november 2012 Skrevet 26. november 2012 (endret) Brudd på åndsverk, patenter, lisensavtaler og lignende er sivile saker og er utenfor påtalemyndighetens jurisdiksjon. Det er på tide at påtalemyndigheten faktisk bruker ressursene sine på arbeidsoppgaven sin, nemlig å stoppe kriminell virksomhet. I dette tilfelle er det rettighetshaver som skal saksøke de anklagede, og påtalemyndigheten har ingenting med å stå for bevisføringen. Det er ingen rettssikkerhet igjen hvis noen som rettighetshaver bare kan ringe politiet og si at noen på en bestemt IP har kopiert noe ulovlig, og politiet deretter svarer med rassia. Det er ingen tvil om at brudd på åndsverk er galt, men nå er det på tide at noen reagerer på hva skattepengene våres brukes på. Dessuten er ikke en lurefil godt nok til å ta noen, akkurat som at det er ingenting ulovlig i å kjøpe en pose bakepulver eller oregano på plata i Oslo. Endret 26. november 2012 av efikkan 8
MariusJS Skrevet 26. november 2012 Skrevet 26. november 2012 Hadde vørt morsomt om det hadde blitt lansert en boikott på den CDen
efikkan Skrevet 26. november 2012 Skrevet 26. november 2012 (endret) Alle som ikke har sett pirat-advarselen fra IT Crowd må se den: https://www.youtube.com/watch?v=ALZZx1xmAzg (hele serien anbefales varmt!) Endret 26. november 2012 av efikkan 3
kekepower Skrevet 26. november 2012 Skrevet 26. november 2012 Så jævla bra montasje :-) Digger det rått...
Finholt Skrevet 27. november 2012 Skrevet 27. november 2012 Hvordan går det med PiratPartiet Norge egentlig? Har de fått inn de underskriftene som skulle til for å kunne stille til Stortingsvalg neste høst?
Ruben1987 Skrevet 27. november 2012 Skrevet 27. november 2012 Hvordan går det med PiratPartiet Norge egentlig? Har de fått inn de underskriftene som skulle til for å kunne stille til Stortingsvalg neste høst? http://www.digi.no/906843/kan-du-hjelpe-piratpartiet
Braindawg Skrevet 27. november 2012 Skrevet 27. november 2012 (endret) Om det hadde vert en pirat som hadde lagt ut den lurefila ville den nok vært beskrevet som et farlig virus, men siden de er antipirater så er det bare ei lurefil. Og hvem har gitt disse tilatelse til å distruberé virus på denne måten? Er ikke slikt ulovlig? greit nok at artikkelen setter antipiratene i et dårlig lys, men please quit sugar coating it! Endret 27. november 2012 av XfsB
morten_b Skrevet 27. november 2012 Skrevet 27. november 2012 (endret) Hvordan går det med PiratPartiet Norge egentlig? Har de fått inn de underskriftene som skulle til for å kunne stille til Stortingsvalg neste høst? http://www.digi.no/9...pe-piratpartiet Takk for link, Ruben1987. Dette insirerte meg til å printe skjema og ta runden for å fylle det. Er rimelig garantert 6 underskrifter i slekta, kanskje jeg klarer arket Takk også til Politiet i Finland som ga meg inspirasjon og pågangsmot Endret 27. november 2012 av morten_b 1
Okapi Skrevet 27. november 2012 Skrevet 27. november 2012 Om det hadde vert en pirat som hadde lagt ut den lurefila ville den nok vært beskrevet som et farlig virus, men siden de er antipirater så er det bare ei lurefil. Og hvem har gitt disse tilatelse til å distruberé virus på denne måten? Er ikke slikt ulovlig? greit nok at artikkelen setter antipiratene i et dårlig lys, men please quit sugar coating it! Man beskriver den vel som et virus om den er et virus. Her ville jeg gjette på at det bare er en tom fil.
Braindawg Skrevet 27. november 2012 Skrevet 27. november 2012 Man beskriver den vel som et virus om den er et virus. Her ville jeg gjette på at det bare er en tom fil. Stod det ikke at de brukte filen til å spore dem opp? Kan ha misforstått noe her men en tom fil vil jo ikke gi fra seg slik informasjon
Konto brukes ikke Skrevet 27. november 2012 Skrevet 27. november 2012 Vi ønsker ikke slike linker her på forumet, men det er stor sannsynlighet for at filen som ble brukt som agn har følgende navn :Chisu-Kun_Valaistun-FI-2011-KALEVALA Så her kan jeg da altså laste ned denne og risikere ingenting pga jeg vet jeg laster ned ei lurefil. Dette har jeg jo påpekt her nå - jeg vil ha lurefil, ikke musikk. Hvis alle laster ned, så får de en kjempejobb og med grunnløse saker.
efikkan Skrevet 27. november 2012 Skrevet 27. november 2012 Hvordan går det med PiratPartiet Norge egentlig? Har de fått inn de underskriftene som skulle til for å kunne stille til Stortingsvalg neste høst? Problemet med piratpartiene er at de som står bak er anarkister som prøver å rekruttere blant ungdom som er lei av overtramp fra plateselskaper og filmbransjen. Men opphavsrett og patenter(når systemet fungerer vel og merke) er faktisk ment som et vern for borgerne, men politiet har ingenting med dette å gjøre, det som er nødvendig er å få politikerne til å forstå dette og få systemet til å fungere bedre. Og dere som vurderer å støtte piratpartiet, ønsker dere virkelig anarki?
Polarbastard Skrevet 27. november 2012 Skrevet 27. november 2012 Ettersom dette bare var en "lurefil", så kan jo ikke familien dømmes for spredning, ei heller for å ulovlig ha lastet ned et album. Hvis de kan dømmes for noe, så måtte det ev. bli for intensjon om ulovlig erverving. Og siden de før politiet kom på døren har kjøpt albumet på lovlig måte, så står nok aktoratet ganske så svakt i denne saken.
del_diablo Skrevet 27. november 2012 Skrevet 27. november 2012 Og dere som vurderer å støtte piratpartiet, ønsker dere virkelig anarki? Umad? Vel... mange av oss ønsker å støtte et partie som ikke har skaffet seg broilere enda. Vis piratpartiet slår ann, så vil man 20 år etterpå ville finne seg et alternativ.
Vice Skrevet 27. november 2012 Skrevet 27. november 2012 Problemet med piratpartiene er at de som står bak er anarkister som prøver å rekruttere blant ungdom som er lei av overtramp fra plateselskaper og filmbransjen. Men opphavsrett og patenter(når systemet fungerer vel og merke) er faktisk ment som et vern for borgerne, men politiet har ingenting med dette å gjøre, det som er nødvendig er å få politikerne til å forstå dette og få systemet til å fungere bedre. Og dere som vurderer å støtte piratpartiet, ønsker dere virkelig anarki? Hæ? Hvor har du fått det fra at de er anarkister? Ifølge programmet deres er det lite som peker mot det.
Okapi Skrevet 27. november 2012 Skrevet 27. november 2012 Ettersom dette bare var en "lurefil", så kan jo ikke familien dømmes for spredning, ei heller for å ulovlig ha lastet ned et album. Hvis de kan dømmes for noe, så måtte det ev. bli for intensjon om ulovlig erverving. Og siden de før politiet kom på døren har kjøpt albumet på lovlig måte, så står nok aktoratet ganske så svakt i denne saken. Som nevnt tidligere, lurefilen er jo også beskyttet mpt. opphavsrett; det er strengt tatt ikke bare musikk og film det er ulovlig å piratkopiere. Hvorvidt de har en sak basert på det avhenger vel av lovverket.
Polarbastard Skrevet 28. november 2012 Skrevet 28. november 2012 Som nevnt tidligere, lurefilen er jo også beskyttet mpt. opphavsrett; det er strengt tatt ikke bare musikk og film det er ulovlig å piratkopiere. Hvorvidt de har en sak basert på det avhenger vel av lovverket. Er lurefilen opphavsbeskyttet? Link? Uansett, de som har lagd fila (firmaet etc.) har selv gjort den tilgjengelig for allmennheten! Hvis jeg skriver en bok/artikkel er den ikke opphavsbeskyttet før den er publisert. Hvis jeg laster den opp i skyen i åpent format kan jeg ikke etterpå saksøke alle som har lastet den ned! Jeg støtter ikke piratkopiering, men denne saken belyser en annen side; voldsomme overtramp av musikkbransjen for "uskyldige", utpressing og justismord av politiet som løper musikkbransjens ærend på en uverdig måte! 1
Finholt Skrevet 28. november 2012 Skrevet 28. november 2012 (endret) ..Men opphavsrett og patenter(når systemet fungerer vel og merke) er faktisk ment som et vern for borgerne, men politiet har ingenting med dette å gjøre, det som er nødvendig er å få politikerne til å forstå dette og få systemet til å fungere bedre.... Etter mitt syn er det noe politikere i dag ikke evner, og de har hatt god tid på seg. Derfor ønsker jeg å få noen nye og oppegående folk inn i politikken, et friskt pust, som kan stille de rette spørsmålene og forhåpentligvis få igjennom forandringer, når det kommer til opphavsrett, personvern o.l. Endret 28. november 2012 av Finholt
Theo343 Skrevet 28. november 2012 Skrevet 28. november 2012 (endret) Siden borgerne ikke respekteres (noe vi har sett uttallige grove eksempler på i mange år) får man heller boikotte artisters CD salg, konserter, PR arrangementer og lovlig kjøpt nedlastbar mp3 inntil artistene selv tar et rungende oppgjør med sin egen bransjepraksis, som burde skjedd for lenge siden. Jeg støtter ikke artister og en underholdningsbransje som lar plateselskaper og andre aktører holde på med slikt på deres vegne. Som sagt sluttet jeg selv å kjøpe CD når Spotify kom, og selv om det har fristet å kjøpe en og annen har jeg avstått fordi majoriteten av artistene ikke gir klare signaler om at slik praksis er uakseptabelt mot deres kunder. Inntil dette ryddes opp i står Spotify og Wimp for mitt forbruk. Når artistene ser at kunden vender seg mot dem pga. slik praksis vil de bli nødt til å ta et oppgjør med egen bransje og artistene stiller sterkere enn forbrukerne der. Jeg oppfordrer ikke til piratkopiering eller ulovlig fildeling men heller et tydelig standpunkt mot at denne lynsjepraksisen ikke er greit. Vil man vinne folks hjerter må man vise at man respekterer dem. Endret 28. november 2012 av Theo343 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå