Gå til innhold

Fuck you Steam - 2,5x amerikanske priser


Anbefalte innlegg

Ja jeg har ikke kjøpt et fullpriset spill på steam siden de gikk over til euro. Men jeg har økt spillisten min påsteam betraktelig siden den gang. Man finner mange flotte priser andre steder enn på nettopp steam.

 

Tror ikke at mange er klar over at noen sider, selger 'Steam' spill, langt billigere en det steam gjør.. Det er veldig fint å kjøpe billige spill, og så legge dem inn i steam :dremel:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at det finnes alternativer til Steam hvor man kan kjøpe Steam nøkler "løser" egentlig ikke dette problemet.

 

Ingen av de nettsidene her betaler skatt, det gjør Steam. Likevel er det tydelig at Steam bruker sin ekstreme markedsposisjon og at de selger spill til langt høyere enn vanlig pris. At man kan kjøpe nøkler et annet sted og aktivere på Steam er ikke noe de selv reklamerer med akkurat

Lenke til kommentar

det ble noen stygge priser i enkelte tilfeller hvor et fysisk produkt faktisk var billigere.

 

Har ikke det blitt normen nå? Sett bort fra salg på Steam er omtrent samtlige "større" titler jeg ser veldig mye dyrere på Steam enn fysisk. Siste eksempel hos meg er Skyrim, som var på tilbud på Steam forrige uke til 50% av. Omregnet fra Euro ble prisen 183 NOK. Sjekket CDON, og der var prisen 189 kroner. Det var normalpris.

 

(For øvrig har man muligheten til å velge "PC-download" på CDON, og da dobles faktisk prisen... Hva i helsike?)

Endret av Nerf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Jeg kan fremdeles eirindre at vi kjøpte både NES og N64 spill på 90-tallet til 5-600,- så jeg synes det ikke det er dyrt med spill. Greit nok at konverteringa fra dollar til euro ikke samsvarer, men som andre påpeker så er det både skattepåleggelser og utgivere som setter priser.

Det finnes også alternative nettsteder å få kjøpt steamnøkler som også allerede nevnt i tråden.

 

edit: Forøvrig har jeg så og si sluttet å kjøpe digitale spill med unntak av på gog.com. Synes det er mye mer kos med fysisk versjon av spill.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Det at det finnes alternativer til Steam hvor man kan kjøpe Steam nøkler "løser" egentlig ikke dette problemet.

 

Ingen av de nettsidene her betaler skatt, det gjør Steam. Likevel er det tydelig at Steam bruker sin ekstreme markedsposisjon og at de selger spill til langt høyere enn vanlig pris. At man kan kjøpe nøkler et annet sted og aktivere på Steam er ikke noe de selv reklamerer med akkurat

 

Som nevnt, publisher setter prisene, ikke Valve/Steam.

 

Og så lenge du har idioter som kommer med "er det ikke på steam, så gidder jeg ikke å kjøpe det" utsagn så kommer det til å fortsette. Dessverre er det mange av disse folka.

Lenke til kommentar

Er som sagt ikke veldig kjent at man kan aktivere spill fra andre nettbutikker på Steam.

 

Og at de setter prisene er sant, men Steam styrer nok prisene fra region til region. Er ingen grunn til at ALLE publishers skulle justere dette manuelt.

 

Tror du disse andre nettbutikkene selger med tap, eller at det er Steam som går med sykt overskudd av prisene som de setter?

Lenke til kommentar

Steam er dyrt? Har du sett hva biler koster her i landet iforhold til USA?

 

Likevel så ligger vi kun 2% over gjennomsnittet for andre nasjoner (iallefall i europa) hva gjelder hvor mye av inntekt som går til transportkostnader.

 

Har du sett hvor lite folk uten utdanning tjener i usa? Aner du hvor lang en arbeidsuke er i usa?

 

Tenk på de stakkars jævelne i sørøst europa som må betale 50 euro for et spill, dvs 1/5 av månedslønna!

 

Tror ikke vi skal klage så mye på hva spill koster her i heimen. Forhåpentligvis så er du enten så heldig at du har en jobb og har greit nok råd til noen spill i måneden, eller så er du fortsatt skole elev... da er det bare å ta seg en deltidsjobb og få bedre råd... (Synes likevel vi kunne droppet mye av avgiftene på bilkjøp)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Likevel så ligger vi kun 2% over gjennomsnittet for andre nasjoner (iallefall i europa) hva gjelder hvor mye av inntekt som går til transportkostnader.

Nå skal jeg ikke dra tråden fryktelig offtopic, men vi bruker 2% mer og har likevel nest eldst bilpark i Europa :-)

Mao. vi bruker mer på "mindre" ;-) (ref. http://bil.aftenposten.no/bil/Nest-eldste-bilpark-i-Europa-5251.html#.ULdMt4f2W5I )

 

Uansett vi har det godt her i landet, spill er egentlig greit priset i forhold til hva vi tjener og som flere har nevnt, så finnes det billige alternativer til Steam uansett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så det kjem som eit sjokk at ting er billigare i USA en Norge ?

 

Rart når den største konkurrenten er Elkjøp. Norge er et innelukket regulert land der det er umulig å skape konkurranse. Mange billige buttiker ute i europa som sikler for å komme inn, men blir sperret ute av en enorm toll-bariere og sære lover..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvilken

Rart når den største konkurrenten er Elkjøp. Norge er et innelukket regulert land der det er umulig å skape konkurranse. Mange billige buttiker ute i europa som sikler for å komme inn, men blir sperret ute av en enorm toll-bariere og sære lover..

 

Hvilken butikkkjeder er det som ikkje vil komme til Norge pga rare lover og regler ? Og kva pokker betyr toll for utenlandske selskaper som vil konkurrere i Norge .. ?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

De fleste har allerede tenkt forbi nesetippen og kjører klassisk norsk anbudteknikk der billigste utbyder får tilslaget. Forskjellen mellom oss og staten er vel bare at det ikke går på bekostning av kvaliteten ettersom produktet er det samme.

Litt off topic, men er det virkelig et Norsk fenomen å drive med anbud?

 

Tilbake til saken: Er det noen som vet om man kan legge spill man har kjøpt på CDON inni Steam?

(gitt at de finnes på Steam i utgangspunktet selvfølgelig)

 

Mange spill er billigere om man kjøper DVD'en, men det er upraktisk å måtte spare på denslags når man har mesteparten av spillene på Steam.

Lenke til kommentar

Er som sagt ikke veldig kjent at man kan aktivere spill fra andre nettbutikker på Steam.

 

Og at de setter prisene er sant, men Steam styrer nok prisene fra region til region. Er ingen grunn til at ALLE publishers skulle justere dette manuelt.

 

Tror du disse andre nettbutikkene selger med tap, eller at det er Steam som går med sykt overskudd av prisene som de setter?

 

Mange av disse nettbutikkene handler inn koder i land der det koster mye mindre enn her og selger videre med fortjeneste.

 

Noen av de mer lugubre sidene er skikkelig råtne og selger koder kjøpt med stjålne kredittkort. Ref. Unknown worlds (Natural Selection 2) som måtte lide et 30.000 dollar tap p.g.a. nettopp koder kjøpt med stjålne kredittkort som ble chargebacket av VISA e.t.c.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mange av disse nettbutikkene handler inn koder i land der det koster mye mindre enn her og selger videre med fortjeneste.

 

Det er vel et begrenset antall nøkler i omløp, slik at når rike, grådige nordmenn kjøper opp billignøkler blir det færre igjen for det fattigere markedet de var beregnet på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...