Gå til innhold

Bor i utlandet. Null peiling på skatt!


NorwayBM

Anbefalte innlegg

Heisann. Lurte på om noen som har peiling på skatteregler for dem som er bosatt i utlandet.

 

1. Jeg har ennå ikke meldt flytting, selv om jeg nå befinner meg i Shenzhen, Kina og har ingen planer om å reise hjem på endel år.

 

Bør jeg melde flytting? Hvorfor (ikke)?

 

2. Jeg har skaffet med en jobb her der jeg vil tjene rundt 20k NOK pr mnd. Ingen voldsom sum hjemme, men mer enn nok her nede da jeg har kost og losji inkludert. I tillegg kommer en sum på ca 5000 NOK mnd i kontanter.

 

3. Kina er notorisk vrient å få sendt penger ut fra, så jeg har av praktiske årsaker valgt å få betalt via et selskapi Hong Kong til en konto i Hong Kong, så selv om jeg pr definisjon skatter til den kinesiske stat, så er skattesummen 0.

 

4. Den norske stat har ingen skatteavtale med Hong Kong. Hva gjør jeg i forhold til skatt i Norge om jeg overfører månedlige summer, la oss si 15-20.000 til min norske konto en gang i måneden?

 

Dette er skatterett som går langt over mitt hode!

 

La oss trekke det litt videre:

 

5. Jeg investerer i Hong Kong og tar en fortjeneste på aksjehandler, samt mottar renter. Hong Kong har 0 skatt på capital gains. Er jeg skattepliktig til Norge for disse pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du driver på med er ulovelig etter kinesisk lov. Hvis du blir tatt kan du havne i fengsel for skattesvindleri og du vil bli bortvist fra Kina. Nå er trolig sjansen for at du blir tatt liten.

 

Du skal skatte til Kina og du skal skatte til Norge men du kan få en rabatt. Kina har ingen skatteavtale med Norge, så du må finne ut hvordan dette vil fungere.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaha? Selskapet jeg jobber for her er delevis statlig, så det var nytt for meg. Kilde?

 

Du sier at Norge har skatteavtale med Hong Kong (skatteavtale som er til for å hindre dobbeltbeskattning) og i samme setning sier du jeg skal skatte til begge land?

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/tema/skatter_og_avgifter/skatteavtaler-mellom-norge-og-andre-stat.html?id=417330

 

Her kommer det frem at Norge har skatteavtale med Kina med unntak av Hong Kong.

Lenke til kommentar

Jaha? Selskapet jeg jobber for her er delevis statlig, så det var nytt for meg. Kilde?

Du kunne ha jobbet i et statlig firma og de kunne prøve å få deg til å gjøre ulovelige handlinger. Kina er et land med mye svindleri. Halvstatlig firma betyr ingenting.

 

Her kommer det frem at Norge har skatteavtale med Kina med unntak av Hong Kong.

Beklager, jeg tok feil på det punktet. Jeg så på Chile og trodde det var Kina. Norge har ingen dobbeltskatteavtale med Kina, men med Hong Kong har de en informasjonsavtale. Det betyr trolig at du må betale skatt til begge land om du rapporterer din inntekt. Men ta en titt på etårsreglen som kan gi deg rabatt etter et år. Dobbeltbeskattingavtale betyr ikke at du ikke kan betale skatt til bare ett land, men at du kan få rabatt for dobbeltbeskatting.

 

Men det du gjør er forsatt ulovelig. Det beste vil være om du ikke forteller norske myndigheter om inntektene dine i Kina, fordi norske myndigheter kommer ikke til å bry seg mens i Kina kan du havne i trøbbel. Om du skal lure deg unna skatt så kan du like så godt ikke betale skatt til Norge heller. Men sjekk med en advokat først.

 

Men en ting vet jeg sikkert. Det er ulovelig å ikke skatte i Kina. Og at du skjuler inntekten din i Hong Kong gjør det ikke noe bedre.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at pengene du tjener i Kina først skal beskattes der. I tillegg skal du betale norsk skatt, men her får du fradrag (krone for krone) for den skatten du har betalt i Kina. Altså blir skattenivået som om du bor i Norge (gitt at norsk skatt er høyere).

 

Din nåværende ordning høres ganske suspekt ut, men jeg vent ikke nok om hverken teori eller praksis her til å mene noe om hvor sannsynlig det er at du blir tatt. Men Shenzen er en kul by, misunnelsesverdig sted å jobbe!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er ikke motivet mitt å vri meg unna skatt, men siden det er blitt som det er blitt så lurte jeg på hva som var fornuftig å gjøre i den nåværende situasjonen. Slik situasjonen er nå så kan jeg bo under Drammensbrua og pante flasker for alt norske myndigheter vet. Jeg er på papiret konsulent og selskapet i HK sender regning tilsvarende lønningen min. Det er også eneste praktiske mulighet for å slippe å tilbringe 2 timer i banken for hver 2500 kr jeg skal overføre hjem, etc. Takk for alle innspill.

Lenke til kommentar

Hei,

 

obs obs at du må melde utflytting og er ikke skattepliktig i Norge. MEN du må ta vare på lønnsslippene dine for de tre neste skatteårene må du fortsatt fylle ut selvangivelse til Norge som vanlig, og da må du opplyse om inntekter osv i utlandet. Du skal ikke betale skatt men dette kreves ved utflytting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...