Gå til innhold

[Løst] Eplehuset - Nekter å refundere


manna420

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingenting i kjøpsloven som tilsier at du har rett på bytting/refundering av varer som man har sett på forhånd (dvs kjøp i butikk.) Det er altså bare god kundeservice hos butikkene som tilbyr bytting f.eks innen en uke eller 30 dager.

 

Husker en eller annen norsk nettside hadde en god artikkel på det der for en stund tilbake siden, men jeg finner ikke den jeg tenker på.

 

Du kan gjerne lese denne: http://www.dinside.n...byr-aapent-kjop Selv om den ikke helt nøyaktig pongterer spørsmålet ditt.

 

http://www.forbruker...erett/bytterett

Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar

Slik eg forstår det for dei fleste elektroforhandlere er at dei er veldig greie på dette punktet for å tilfredsstille kunders ønsker og for å holde/bedre butikkens rykte, skjønt det er masse styr for forhandler å heve kjøp om du for eks har kjøpt masse ekstrautstyr og tjenester. Men ja dei har ingen plikt å seie ja til å heve kjøpet uten at produktet har såpass mangler iforhold til kva du har blitt lovet/tilbudt.

 

 

Der har du større rettigheter ved postordre/dørsalg(14dager angrerett).

 

 

Men som sagt Apple produkter har den positive tingen at dei er enkle å selge for tilnærmet utsalgspris vidare(har eg blitt fortalt). Du har alltids det alternativet, om da ikkje Eplehuset vil heller bytte produktet ditt mot annet for at du skal bli fornøgd. Vil tro å få penger tilbake er en del vanskeligere.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemeldingene. Da vet jeg i allefall hva forbrukerrådet har å si på det. En ting er uansett sikkert, aldri mer om jeg kjøper noe fra møkka Eplehuset. Har skjønt nå at det ikke er pålagt, men de fleste store butikker der ute har tilrettelagt slik at kundene kan returnere, men det har nok sikkert noe med Apple sine strenge lover å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

OT: Hvorfor i alle dager ønsker du å returnere et produkt som du har kjøpt 1 time tidligere? Det er ganske plagsomt at en kunde tar opp tiden til en selger, for så å returnere produktet 1 time senere. Uhøflig faktisk. Butikkansatte har mye annet å gjøre enn å kaste vekk arbeidstiden sin.

Riktignok så ser bransjen dette oftere i juletider. Forklaringen da er at den nyinnkjøpte julegaven akkurat er blitt handlet inn av et annet familiemedlem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan du forklare hvordan?

Bare sånn rent generelt: Man trenger åpenbart ikke noe rettslig grunnlag for å insistere på at en avtale skal holdes, man trenger et rettslig grunnlag for å kreve å bryte en avtale. Spørsmålet er derfor hvorfor du skal få returnere, ikke hvordan de kan nekte å ta i mot returen. Det grunnleggende utgangspunkt er jo at avtaler skal holdes, og i det du betaler og tar i mot varen så har du inngått en avtale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

OT: Hvorfor i alle dager ønsker du å returnere et produkt som du har kjøpt 1 time tidligere? Det er ganske plagsomt at en kunde tar opp tiden til en selger, for så å returnere produktet 1 time senere. Uhøflig faktisk. Butikkansatte har mye annet å gjøre enn å kaste vekk arbeidstiden sin.

Riktignok så ser bransjen dette oftere i juletider. Forklaringen da er at den nyinnkjøpte julegaven akkurat er blitt handlet inn av et annet familiemedlem.

 

Grunnen til det var at jeg fikk det som en bursdagsgave. Jeg ville heller ha en Iphone så tenkte å returnere denne for så å ta pengene og kjøpe iphone et annet sted der jeg får den for halvparten av prisen de selger for. Uansett så synes jeg det du sier forsatt ikke er god nok grunnlag for å forklare situasjonen jeg opplevde. Nesten alle store butikker aksepterer stort sett retur og det er menneskelig at man gjør feil.

Lenke til kommentar

Grunnen til det var at jeg fikk det som en bursdagsgave. Jeg ville heller ha en Iphone så tenkte å returnere denne for så å ta pengene og kjøpe iphone et annet sted der jeg får den for halvparten av prisen de selger for. Uansett så synes jeg det du sier forsatt ikke er god nok grunnlag for å forklare situasjonen jeg opplevde. Nesten alle store butikker aksepterer stort sett retur og det er menneskelig at man gjør feil.

Det er en stor sannsynlighet for at de hadde godtatt å bytte den i en iPhone (med evt. mellomlegg). Men hvor i all verden finner du en iPhone til halv pris av det Eplehuset selger de for? Mitt inntrykk er at iPhone koster omtrent det samme over alt pga. ekstremt pressede priser på Apple-produkter generelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til det var at jeg fikk det som en bursdagsgave. Jeg ville heller ha en Iphone så tenkte å returnere denne for så å ta pengene og kjøpe iphone et annet sted der jeg får den for halvparten av prisen de selger for. Uansett så synes jeg det du sier forsatt ikke er god nok grunnlag for å forklare situasjonen jeg opplevde. Nesten alle store butikker aksepterer stort sett retur og det er menneskelig at man gjør feil.

Det er ingen her som bestrider at det jevnt over er ganske dårlig kundeservice å nekte retur på uåpnede produkter, men dette forumet heter forbrukerrett og du spør om dette er tillatt etter kjøpsloven. Rettslig sett har de sitt på det tørre. Om du er misfornøyd med servicen så får du bruke din forbrukermakt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror ikke de tar den imot i retur. Og jeg tror jeg bare får gå for en IPAD4 med 3g. Har hatt lyst på en tab med 3g lenge så da får det bare bli den, selvom jeg helst skulle ha en Android basert nettbrett grunnet mitt nyeste Samsung TV 55 tommer 8 serien og fordeler man har med tanke på kommunikasjon mot Tven. Har skjønt blant annet at mellom IPAD og min Samsung TV så vil ikke Dual View fungere. Altså muligheten for å streame Tv kanaler rett på nettbrett.

 

Til Bergendahl

 

 

Eplehuset selger ikke telefon uten binding. Og det billigste med binding kostet meg litt i overkant av 7000 kroner etter å ha betalt ned tlf abb i 12 måneder osv. På apple sine egne sider så får jeg kjøpt den uten binding for litt i overkant av 5000 kroner. Ikke akkurat halvparten som jeg kommenterte tidligere, men orker absolutt ikke å betale 2000 kroner ekstra for en mobil kun fordi eplehuset nekter å returnere, dette finner jeg meg ikke i ass.

Lenke til kommentar

Grunnen til det var at jeg fikk det som en bursdagsgave. Jeg ville heller ha en Iphone så tenkte å returnere denne for så å ta pengene og kjøpe iphone et annet sted der jeg får den for halvparten av prisen de selger for. Uansett så synes jeg det du sier forsatt ikke er god nok grunnlag for å forklare situasjonen jeg opplevde. Nesten alle store butikker aksepterer stort sett retur og det er menneskelig at man gjør feil.

 

Du fikk en bursdagsgave, valgte å bruke denne på å kjøpe en iPad, angrer etter en time og vil levere den tilbake? Rettslig sett, synd for deg. Du har null krav på å angre et butikkjøp.Eplehuset kunne nok fått en liten stjerne i margen ved å yte bedre service, men nå har vel egentlig ikke den gode kundeservicen vært noe salgsargument for produkter fra Apple.

Lenke til kommentar

Tror ikke de tar den imot i retur. Og jeg tror jeg bare får gå for en IPAD4 med 3g. Har hatt lyst på en tab med 3g lenge så da får det bare bli den, selvom jeg helst skulle ha en Android basert nettbrett grunnet mitt nyeste Samsung TV 55 tommer 8 serien og fordeler man har med tanke på kommunikasjon mot Tven. Har skjønt blant annet at mellom IPAD og min Samsung TV så vil ikke Dual View fungere. Altså muligheten for å streame Tv kanaler rett på nettbrett.

 

Til Bergendahl

 

 

Eplehuset selger ikke telefon uten binding. Og det billigste med binding kostet meg litt i overkant av 7000 kroner etter å ha betalt ned tlf abb i 12 måneder osv. På apple sine egne sider så får jeg kjøpt den uten binding for litt i overkant av 5000 kroner. Ikke akkurat halvparten som jeg kommenterte tidligere, men orker absolutt ikke å betale 2000 kroner ekstra for en mobil kun fordi eplehuset nekter å returnere, dette finner jeg meg ikke i ass.

Du kan prøve å selge den på Finn.no mot et tap på et par hundre kroner, det burde nok gå tenker jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
dette finner jeg meg ikke i ass.

Beklager, men det må du nok bare gjøre. De har retten og lovverket på sin side, og er i sin fulle rett til å nekte deg å bytte eller heve kjøpet.

 

Ut fra hvordan du ordlegger deg her på forumet, så kan jeg skjønne at butikken ikke er så veldig interessert i å gi deg ekstra service. Påståelige kunder som tror de har rett på alt mulig, når de ikke har det, er ufattelig irriterende. De er allvitende og tar aldri feil i følge seg selv. Og det er gjerne de kundene som er vanskeligst å ha med å gjøre. Ja, og kunder som kommer med den påstanden "skal aldri handle her/der mer" bare fordi de ikke får bedre service enn alle andre, blir kun sett på som useriøse og ledd av, for det er alltid (uten unntak) de som er mest urimelige.

Endret av Bergendahl
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...