Gå til innhold

CDON - Bekrefter leveranse når vare kommer på lager, plutselig kansellert.


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et Canon EF 70-200/2,8 L IS II USM objektiv på tirsdagskvelden, i dag ble ordren kansellert.

 

Allerede i går tidlig sendte jeg en mail til kundeservice fordi de hadde gjort en kredittsjekk på meg som ikke gikk igjennom, men det var ikke i forbindelse med dette kjøpet og ordren hadde aldri blitt rørt, da fikk jeg dette som svar:

"Din ordre er aktiv og kommer sendes til: ...."

Etterpå spurte jeg om de hadde en anelse om når objektivet ville bli sendt ut, siden det ikke hadde kommet noen oppdateringer ennå.

Dette var svaret jeg fikk:

 

Din bestilte vare er foreløpig utsolgt hos leverandøren og har derfor blitt ekstrabestilt.

Som oftest går dette veldig raskt, men noen ganger kan det ta litt lenger tid.

Vi sender den til deg så snart vi får den inn på lageret igjen.

Dessverre kan vi ikke gi deg eksakt beskjed om hvor lang tid det kommer til å ta, men vi gjør alt vi kan for at du skal få den så snart som mulig.

 

Greit nok tenkte jeg, men synes det var litt rart at de fortsatt hadde den ute på siden sin som om den var på lager (tidligere på dagen stod det at de var tomme). Da sendte jeg det her:

 

Det er greit. Bare lurer på hvorfor det fortsatt står at den er inne på lager på siden deres? Da regner jeg med at dette er en bekreftelse på at ordren min ikke plutselig forsvinner. Det er greit om det går litt ekstra tid hvis dere ikke har den på lager, men det er viktig for meg å vite helt sikkert at jeg kommer til å motta den så fort dere får den inn på lager igjen.

 

Og fikk til svar:

 

Vi reserverer os for utsolgte produkter, noen ganger rekker det ikke å oppdateres på hjemmesiden bare.

Så fort den kommer inn på lager så sendes den til deg.

 

15 minutter seinere får jeg en mail om at ordren er kansellert.

 

Dessverre skjedde det en systemfeil med ordren din og lageret var nødt til å annullere den fordi en eller flere produkter ikke fantes på lager.

 

Dersom du ønsker at vi legger opp en ny ordre på de bestilte produktene som finnes på lager ber vi deg kontakte oss snarest mulig. Vi kan da legge opp den nye ordren mot faktura. Dersom du vil bruke en annen betalingsmetode, vennligst legg inn en ordre med produktene på hjemmesiden vår.

 

Vennligst ta kontakt med vår Kundeservice dersom du vil at vi skal legge opp en ny ordre mot faktura.

 

Da tok jeg kontakt med kundeservice igjen og spurte om hvorfor den blir kansellert etter jeg fikk en bekreftelse på at de får den inn på lager igjen og da blir den sendt til meg. Dette fikk jeg til svar.

 

Varen er dessverre utgått fra vårt sortiment. Dessverre fikk du beskjed om at den skulle komme inn igjen før vi fikk bekreftet dette.

 

 

Det jeg lurer på er om jeg har noen grunn til å "gå videre" med det her og hva jeg eventuelt kan forvente, eller om de har lov til å gjøre det slik de har gjort det nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med andre ord: CDON kan drite og dra. Man sender ikke ut ordrebekreftelse om man ikke har til hensikt å fullføre avtalen. Risikoen for feilaktig utsendte ordrebekreftelser ligger åpenbart på den som sender dem.

 

De praktiske følgene av dette er ikke så store, da, med mindre det objektivet var veldig billig hos CDON.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville tatt kontakt med forbrukerrådet og forklart situasjonen, og sagt at du vil ha dette objektivet til den prisen du har fått ordrebekreftelse på, men at de har kansellert. Samtidig sender du en mail til cdon og gjør det klart at du skal ha det du har bestilt, til avtalt pris, og hvis de ikke gir deg det så gjennomfører du dekningskjøp og krever erstattet mellomlegget. Så avventer du svar fra både forbrukerrådet og cdon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så på den, men har du noe tips til hvordan jeg burde gå frem for å få noe ut av denne saken? Skal jeg bare ta kontakt med forbrukerrådet med en gang, eller si ifra til CDON at jeg går til forbrukerrådet om de ikke er interessert i å holde det de har sagt til meg?

 

Du må først klage skriftlig til cdon.com(HER!) Hele prosessen er forklart HER!

Lenke til kommentar

Herr Brun,

 

til orientering: nøyaktig det samme skjedde med mitt kjøp av samme linse. Firmaet sendte meg først en bestillingsbekreftelse pr. e-post, deretter et e-post dagen etter med beskjed om at jeg måtte forhåndsbetale objektivet, jeg bekrefter at dette er ok og ber om å få opplyst kontonummer, en dag senere får jeg beskjed om at de ikke kan levere linsen fordi dette var et kampanjetilbud og leverandøren nå er utsolgt for produktet.

 

Jeg har fremsatt følgende krav: 1) de leverer varen eller 2) de betaler diff. mellom den prisen jeg har inngått avtale med de om å kjøpe varen for og den pris jeg nå må betale ved å kjøpe produktet et annet sted (dekningskjøp).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fremsatt følgende krav: 1) de leverer varen eller 2) de betaler diff. mellom den prisen jeg har inngått avtale med de om å kjøpe varen for og den pris jeg nå må betale ved å kjøpe produktet et annet sted (dekningskjøp).

 

Jeg gjorde det samme, og klagen ble selvsagt avvist. I går ble alle relevante dokumenter sendt Forbrukerrådet, så får vi bare vente og se...!

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva de håper å vinne på det? Saken er klar, og når du sender dem en mail som inneholder ordene forbrukerkjøpsloven, dekningkjøp og forbrukerombudet (og evt. FTU), tror de virkelig at det er personen som tenker "Skjit au, da dropper jeg det", mår man får avslag?

 

Man kan jo skjønne at de prøver seg ovenfor Tante Olga og Ola Dunk (selv om jeg ikke liker det), men ett eller annet sted på kundens "oppeåendehetsskala" blir det rett og slett idioti.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Både og. Støter du på kundebehandlere som ikke har snøring, som i denne saken, er nok sannsynligheten (relativt) stor for at de gir etter.

 

For min egen del vekker det ikke nødvendigvis noe særlig økt interesse når kunden lirer av seg termer som "forbrukerkjøpsloven" og "forbrukerrådet" i forbindelse med at de fremmer urimelige krav uten hold i noe lovverk. At de også som oftest referere til feil lovverk hjelper heller ikke.

 

Selve kroneksempelet må være det eldre ekteparet som mente at kjøpsloven ga deg ett års lovfestet angrerett ved kjøp over disk. De skulle returnere en vare de hadde kjøpt 10 måneder i forveien, som de da altså hadde brukt nesten et år på å finne ut at de ikke trengte likevel, og varen var selvsagt utfaset i mellomtiden. Jeg måtte ut på bakrommet og fyre av en lattersalve da de var gått.

 

Jeg for min del refererer verken til lovverk, domstoler eller utvalg når jeg kommuniserer direkte med forhandler. Om vi ikke kommer til enighet oss imellom hjelper det ikke på stemningen å true med slikt. Skal du absolutt ha noe å slå i bordet med er det nok bedre å finne relevante artikler på nettaviser, som ofte er forklart på en mer folkelig måte. Min egen erfaring fra motsatt side av disken - med fare for at jeg selv kanskje her fremstår som en selvgod tosk - er at trusler om forbrukerrådet o.l. stort sett bare er tomt prat fra folk som ikke aner hva de snakker om, fordi de ikke har noe bedre kort å spille.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Fikk svar fra Forbrukerrådet onsdag(21/11-12). De gir cdon.com 2 uker frist til å komme med sin uttalelse, så får vi se hva som skjer videre...

 

Utdrag av svar:

Vi bekrefter med dette å ha mottatt en klage fra Nnnn Nnnnnnn. Innklagede er Cdon.com. Kopi av sakens dokumenter er vedlagt. Vi ber om å få innklagedes uttalelse i saken innen to uker.

 

Målet med vår klagesaksbehandling er å finne frem til minnelige løsninger i forbrukertvister. Vi tar ikke stilling i en sak før alle parter har fått anledning til å uttale seg og saken er godt nok opplyst. Vi gjør både klager og innklagede oppmerksom på at Forbrukerrådet er en nøytral mekler under saksbehandlingen. Vi opptrer derfor ikke som representant for noen av partene under meklingen.

 

Etter at vi har mottatt partenes uttalelse i saken, vil vi vurdere om saken egner seg for muntlig mekling. Den muntlige meklingen kan gjennomføres på telefon.

 

Dersom partene ikke kommer frem til en løsning gjennom meklingen, vil Forbrukerrådet komme med en anbefaling til løsning. Partene må ikke godta anbefalingen, og begge parter kan i stedet velge at saken skal behandles av Forbrukertvistutvalget. En avgjørelse i Forbrukertvistutvalget har samme virkning som en dom dersom ingen av partene bringer den videre inn for de alminnelige domstoler.

 

Vi gjør oppmerksom på at dersom en part lar være å svare, kan Forbrukertvistutvalget fatte vedtak på bakgrunn av de opplysninger som ellers er kommet frem i saken. Utgifter til advokat får man ikke erstattet i forbindelse med saksbehandlingen i Forbrukerrådet eller Forbrukertvistutvalget.

 

Likelydende brev er sendt til klager og innklagede.

Endret av BIGG
Lenke til kommentar

Glemte bort denne tråden litt, og på torsdag fikk jeg beskjed fra CDON om at de skulle sende meg objektivet alikavel. Så da tenkte jeg å vente med å oppdatere her til alt var i orden.

 

I dag kunne jeg endelig hente det på posten. Alt ser ut til å være i bra stand og objektivet ser fint ut. Det som skjedde med min henvendelse var som følger:

 

Etter jeg hadde bestilt så ville jeg ha en bekreftelse på at alt var i orden og det fikk jeg, når de da kansellerte bestillingen min etterpå, stod jeg på mitt at jeg hadde krav på objektivet eller at de betaler et mellomlegg slik at jeg kan kjøpe objektivet et annet sted.

 

Etter å ha sendt 4-5 henvendelser til kundeservice og fått noe av det samme svaret hver gang:

"Vi kan dessverre ikke sende deg et produkt som ikke finnes på lager og vi kan heller ikke kompansere deg for et mellomlegg til andre forhandlere sine priser."

 

Da skrev jeg et lengre svar der jeg sier at jeg ikke vil være kunde hos CDON lenger, at jeg vil fortelle mine bekjente om hvilken dårlig kundeservice de driver med, og at jeg går videre med saken til forbrukerrådet.

 

2 dager senere fikk jeg svar om at de har lagt opp en ny ordre på objektivet. Objektivet ble sendt samme dag. Dette var altså bare 2-3 dager etter at de påstod at de ikke lenger hadde objektivet på lager.

 

Jeg er forsåvidt bare glad for at alt ordnet seg for min del, og kommer ikke til å ta saken videre da de til slutt ga etter. Men håper de skjerper seg på slike ting i fremtiden og at jeg slipper en lignende situasjon igjen. Håper det ordner seg for dere andre som var i samme situasjon som meg.

Endret av Christoffer99
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På tirsdag i forrige uke fikk jeg svar fra CDON at de skulle prøve å fremskaffe varen (jeg hadde forut for dette varslet dekningskjøp, og viste til at det måtte være det beste for alle parter at CDON fremskaffet linsen, som ventelig oppnår bedre innkjøpspriser enn meg).

 

På mandag bekreftet CDON at de hadde fått tak i varen, samtidig som de beklaget at det hadde tatt tid. Jeg regner derfor med å motta objektivet i løpet av denne uken.

 

Det er også hyggelig å se at det har ordnet seg for alle andre på denne siden med tilsvarende problemstilling. Forbrukermakten gjelder! :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenkte bare å dele dette med dere.

 

Sjekket canon sine sider og cashback i går i håp om at objektivet skulle bli enda billigere, men der lå ikke CDON registrert som butikk.

 

Sendte mail til canon og fikk svar i dag:

"Hei Christoffer,

CDON har nylig blitt godkjent som forhandler i denne kampanjen,

nettsiden er derfor ikke oppdatert enda. Beklager det.

Du kan sende inn all info samt kvittering på mail i stedet,

så skal vi legge deg inn manuelt.

Mvh

Canon Norge"

 

Da ble det plutselig enda billigere :)

Mailadressen jeg fikk svar fra var: [email protected], så da er det sikkert bare å sende en mail dit med all informasjonen du må legge inn her + bilde av kvitteringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...